tomzern Startet 8.April.2022 Del på Facebook Startet 8.April.2022 Hei, Jeg har en Marex 2300DC med Volvo Penta V8 og 280DP drev. Jeg sliter med at det gror og tærer noe fryktelig på drevet hver sesong. Anodene er omtrent helt oppspist etter hver sesong, og drevet er som regel overgrodd med rur og småskjell. Skroget ellers har omtrent ingen groe. Jeg bruker vanlig selvpolerende bunnstoff på skrog, og jeg har prøvd forskjellige typer drevbunnstoff uten at jeg syns det har fungert spesielt bra. Jeg bruker båten jevnt og trutt gjennom sesongen, men antall turer går nok en del ned de siste ukene før opptak. Båten ligger i oslofjorden, men havnen ligger like ved et elveutløp så jeg vil vel si at den ligger i brakkvann. Jeg har båten koblet til landstrøm for vedlikeholdslading og drift av kjøleskap. Monterte galvanisk isolator fra Biltema på jordingen til landstrømmen i fjor, men det utgjorde lite til ingen forskjell. Har søkt og lest at hvis drevet er solutsatt så vil det også gjøre at det gror mer og fortere. Båten ligger med rumpa mot ettermiddags- og kveldssolen, men badeplattformen gjør at solen ikke kommer så godt til drevet allikevel så jeg tror ikke det har så mye å si. Er det noe mer jeg kan prøve for å begrense dette? Er det en idé med fysisk frakobling av jordforbindelse mellom motor og batterier når den ligger i havn med landstrøm? Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
dieselfan Svart 8.April.2022 Del på Facebook Svart 8.April.2022 Mye av dette kan komme fra båten ved siden av deg... har du gjort noen måling av feks jordfeil ? Om du vet at du ikke skal bruke båten på noen uker så er det ikke my arbeid å tre en sort søppelsekk over drevet. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 8.April.2022 Del på Facebook Svart 8.April.2022 Hvilke type lader har du? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 8.April.2022 Del på Facebook Svart 8.April.2022 tomzern skrev for 9 timer siden: Jeg sliter med at det gror og tærer noe fryktelig på drevet hver sesong. Anodene er omtrent helt oppspist etter hver sesong, og drevet er som regel overgrodd med rur og småskjell. At du må skifte anodene kvart år kvalifiserer ikkje til beskrivelsen din i første setning det heile tatt! At de er omtrent oppspist kvart år er heilt innafor. Ja rur er veldig glad i metall. Du får prøve lakke det. Gjerne svart. Bunnstoff for drev er bare sorgen. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.April.2022 Del på Facebook Svart 8.April.2022 Cerberus skrev 1 time siden: Bunnstoff for drev er bare sorgen. Det er store geografiske forskjeller også Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 9.April.2022 Del på Facebook Svart 9.April.2022 Om drevet er godt lakket kan du fint bruke samme bunnstoff som på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.