yamarin68dc Startet 8.April.2022 Link til dette innlegget Startet 8.April.2022 Jeg vurderer å kjøpe et sammenleggbart solcellepanel med regulator og det tilbehør som trengs. Yamarin 68DC, Yamaha F300XCB, 100ah startbatt og 100ah forbruksbatt (blybatterier), har og landstrøm om det har noe å si. Hvilken wattstyrke eller amperestyrke trenger jeg på solcellepanelet? Takker for svar :) Th Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 8.April.2022 Link til dette innlegget Svart 8.April.2022 Hvor stort batteri eller om du har landsrøm eller ikke er vel ikke så veldig intressant når en skal velge solceller. Det er forbruket det kommer an på. Skal du kan ha ett lite kjøleskap i drift, eller er det varmer, elektrisk toalett, svær musikkanlegg, masse halogen pærer etc. Så du må nesten se hva forbruket ditt er. Jeg har ett sammenleggbart på 150 watt kjøpt på nett med regulator. Mener jeg har sett 8 amper på dette ved full sol. Kjøleskapet vårt bruker mellom 3 og 4 amper når det går. Jeg har masse annet som trenger strøm så dette er litt lite for å kunne ha kotinuerlig drift uten å lade, men gjør at jeg komfortabelt kan utsette dette med ca 2 dager. Sitér dette innlegget Link to post
yamarin68dc Svart 8.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2022 Mr_Stian skrev 2 minutter siden: Hvor stort batteri eller om du har landsrøm eller ikke er vel ikke så veldig intressant når en skal velge solceller. Det er forbruket det kommer an på. Skal du kan ha ett lite kjøleskap i drift, eller er det varmer, elektrisk toalett, svær musikkanlegg, masse halogen pærer etc. Så du må nesten se hva forbruket ditt er. Jeg har ett sammenleggbart på 150 watt kjøpt på nett med regulator. Mener jeg har sett 8 amper på dette ved full sol. Kjøleskapet vårt bruker mellom 3 og 4 amper når det går. Jeg har masse annet som trenger strøm så dette er litt lite for å kunne ha kotinuerlig drift uten å lade, men gjør at jeg komfortabelt kan utsette dette med ca 2 dager. Ja ok; kjøleskap3-4 ah, installert bluetoothradio med høyttalere, (wallas kokeplate, Webasto Warmer) Lading av minst to telefoner hele tiden, - Dette er vel et ca. estimat. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 8.April.2022 Link til dette innlegget Svart 8.April.2022 Så kommer det an på hvor lenge du trenger strøm. Er det snakk om 1 overnatting eller er det 3 uker på ferie. Samt størrelse på panelet. Mitt 150W panel er 2,5 meter langt. Og ca 60cm høyt. Så det tar en del plass. Sitér dette innlegget Link to post
yamarin68dc Svart 8.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2022 (redigert) Mr_Stian skrev 26 minutter siden: Så kommer det an på hvor lenge du trenger strøm. Er det snakk om 1 overnatting eller er det 3 uker på ferie. Samt størrelse på panelet. Mitt 150W panel er 2,5 meter langt. Og ca 60cm høyt. Så det tar en del plass. max 2 netter. I år i alle fall Redigert 8.April.2022 av yamarin68dc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 8.April.2022 Link til dette innlegget Svart 8.April.2022 Tror nesten du er bedre tjent med å sette inn ett til forbruksbatteri da. Skader ikke med ett solcellepanel. Du får nesten se hva du får plass til. Typisk ett 80watt brettes ut kun en gang. Dvs 2 paneler. 150 watt har 4 paneler så dette blir nokså stort. Kjøp det du har plass til. Jeg har kjøpt på aliexpress. Betalte rundt 1500 kroner mener jeg for 150watt. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 8.April.2022 Link til dette innlegget Svart 8.April.2022 NOK 867.66 37% Off | Dokio Flexible Foldable Solar Panel High Efficience Travel and Phone and Boat Portable 12V 80w 100w 150w 200w 300w Solar Panel Kit https://a.aliexpress.com/_mtqh19o Sitér dette innlegget Link to post
yamarin68dc Svart 8.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2022 supert takk for tips og link :) Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 8.April.2022 Link til dette innlegget Svart 8.April.2022 Dokio har jeg også sett på, ser flere i USA som bruker dem. Av det jeg har registrert, så anbefales det som med alle andre paneler å gå for det største man får plass til. En kar som testet veldig mye nærmere ekvator enn oss her på berget klarte ikke å komme stort over 200W effekt på 300W-panelet. Prisene er jo også mye hyggeligere enn f.eks wattstunde, snaue 3 båtlapper for 300W panelet. Du har jo blybatterier, så da burde jo den medfølgende pwm-boksen med tilhørende krokodilleklyper fungere ypperlig. Selv har jeg lithium, så her ombord er planen victron mppt, og en kabelkveil med hurtigkoblinger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.