Jump to content

Sammenleggbart Solcellepanel (pakke med regulator) Hvor mange watt trenger jeg?

yamarin68dc

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe et sammenleggbart solcellepanel med regulator og det tilbehør som trengs. Yamarin 68DC, Yamaha F300XCB, 100ah startbatt og 100ah forbruksbatt (blybatterier), har og landstrøm om det har noe å si.

Hvilken wattstyrke eller amperestyrke trenger jeg på solcellepanelet?

Takker for svar :)

Th

Hvor stort batteri eller om du har landsrøm eller ikke er vel ikke så veldig intressant når en skal velge solceller. Det er forbruket det kommer an på. 

Skal du kan ha ett lite kjøleskap i drift, eller er det varmer, elektrisk toalett, svær musikkanlegg, masse halogen pærer etc. Så du må nesten se hva forbruket ditt er.

Jeg har ett sammenleggbart på 150 watt kjøpt på nett med regulator. Mener jeg har sett 8 amper på dette ved full sol. Kjøleskapet vårt bruker mellom 3 og 4 amper når det går. Jeg har masse annet som trenger strøm så dette er litt lite for å kunne ha kotinuerlig drift uten å lade, men gjør at jeg komfortabelt kan utsette dette med ca 2 dager. 

Mr_Stian skrev 2 minutter siden:

Hvor stort batteri eller om du har landsrøm eller ikke er vel ikke så veldig intressant når en skal velge solceller. Det er forbruket det kommer an på. 

Skal du kan ha ett lite kjøleskap i drift, eller er det varmer, elektrisk toalett, svær musikkanlegg, masse halogen pærer etc. Så du må nesten se hva forbruket ditt er.

Jeg har ett sammenleggbart på 150 watt kjøpt på nett med regulator. Mener jeg har sett 8 amper på dette ved full sol. Kjøleskapet vårt bruker mellom 3 og 4 amper når det går. Jeg har masse annet som trenger strøm så dette er litt lite for å kunne ha kotinuerlig drift uten å lade, men gjør at jeg komfortabelt kan utsette dette med ca 2 dager. 

Ja ok; kjøleskap3-4 ah, installert bluetoothradio med høyttalere, (wallas kokeplate, Webasto Warmer) Lading av minst to telefoner hele tiden, - Dette er vel et ca. estimat.

Mr_Stian skrev 26 minutter siden:

Så kommer det an på hvor lenge du trenger strøm. Er det snakk om 1 overnatting eller er det 3 uker på ferie. Samt størrelse på panelet. Mitt 150W panel er 2,5 meter langt. Og ca 60cm høyt. Så det tar en del plass.

max 2 netter.  I år i alle fall

Redigert av yamarin68dc (see edit history)

Tror nesten du er bedre tjent med å sette inn ett til forbruksbatteri da. 

Skader ikke med ett solcellepanel. Du får nesten se hva du får plass til. Typisk ett 80watt brettes ut kun en gang. Dvs 2 paneler. 150 watt har 4 paneler så dette blir nokså stort. Kjøp det du har plass til.

Jeg har kjøpt på aliexpress. Betalte rundt 1500 kroner mener jeg for 150watt. 

Dokio har jeg også sett på, ser flere i USA som bruker dem. Av det jeg har registrert, så anbefales det som med alle andre paneler å gå for det største man får plass til. En kar som testet veldig mye nærmere ekvator enn oss her på berget klarte ikke å komme stort over 200W effekt på 300W-panelet.

Prisene er jo også mye hyggeligere enn f.eks wattstunde, snaue 3 båtlapper for 300W panelet. Du har jo blybatterier, så da burde jo den medfølgende pwm-boksen med tilhørende krokodilleklyper fungere ypperlig.

Selv har jeg lithium, så her ombord er planen victron mppt, og en kabelkveil med hurtigkoblinger.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...