Jump to content

Molo - Beregne masser

Rs2-GTi

Recommended Posts

Vi er ca 10 grunneiere som sammen har et område med nausttomter i en vik tilknyttet en fjord, hvor det tidvis kommer bølger på et par meter inn når det er skikkelig ruskevær. På den siden av viken hvor bølgene kommer inn, så er det et skjær/grunne som akkurat stikker opp av vannflaten, og her har vi opp til 3,5 meter forskjell på flo og fjære. Jeg har snakket med en annen grunneier, og vi har begge lyst til å foreslå å starte en båtforening, og undersøke mulighetene for å bygge molo. Det er deponert store mengder stor sprengstein bare 3-4 kilometer unna, og vi tenkte å undersøke muligheten til å kjøpe dette for en rimelig penge. Vi har begge gode kontakter i anleggsbransjen fra arbeidslivet. 

Jeg tror vi hadde løst mye med 25 meter Molo, og på fjære, så kan vi kjøre på hard sandbanke helt frem å tippe massene. Jeg tenker vi bør gå minimum 5 meter opp for å stagge de store bølgene, kanskje mer. I tillegg må vi jo ha molo bred nok til at gravemaskinen kan jobbe seg utover, pluss en oppkjøringsrampe. Altså vi bør ligge på 3 meters bredde i topp tenker jeg, og kanskje 5 meter i bunn, altså et snitt på rundt 4 meter. 

Jeg tenker da et regnestykke på 25x4x5 meter, altså 500 kubikk, pluss rampe, så kanskje runde opp til 600 kubikk. Er det noen som har vært borti molobygging og kan si om dette er et greit anslag, eller om det bør økes? I så fall tenker jeg man med to biler og to maskiner klarer å flytte massene og legge de ut på ca 3 dager, altså ca 72000 for lastebilene, og det samme for en maskin i hver ende - pluss prisen av massene. Så totalt rundt 150.000 pluss masser, som forhåpentligvis er billige, siden de er deponerte etter tunellutbygging, og tilsynelatende ikke har noen plan ved seg. Han andre grunneieren kjenner eieren av massene, og skulle høre. 

Det er snakk om Bodøområdet. Der heter det fjære, ikke strand. 

Moloen behøver ikke ha noe bredde i toppen utover det som behøves for å få noen solide steiner ligge stødig som bølgebrytere på toppen. Gravemaskinen starter med å legge ut moloen i halv høyde. Da er det bredt nok både for gravemaskinen og massetransport. Så begynner gravemaskinen å bygge opp i full høyde ytterst og arbeider seg innover. 

Det vil være nødvendig med grove steiner på yttersiden mot været slik at det er sikkert at moloen holder. Det blir kostbart om det blir nødvendig å begynne å reparere etter at den er ferdig. Om innsiden alltid er skjermet trenger ikke steinene være like grove her. Men det kan være hensiktsmessig å plassere noen solide steiner på strategiske steder på innsiden om man ønsker å gjøre fast fortøyninger til en flytebrygge. Dere bør få noen som har erfaring med molobygging med på laget. Disse har dette klinkende klart. 

Og husk at dette vil være søknadspliktig etter plan- og bygningsloven. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 12 minutter siden:

Gravemaskinen starter med å legge ut moloen i halv høyde. Da er det bredt nok både for gravemaskinen og massetransport. Så begynner gravemaskinen å bygge opp i full høyde ytterst og arbeider seg innover. 

Så moloen blir spiss i toppen, når gravemaskinen er ferdig?

Ja, om man ikke har behov for/ønsker bredde for en gangvei på toppen kan moloen i prinsippet bygges tilnærmet spiss i toppen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

enslagsgjest skrev for 3 timer siden:

Bare så du er forberedt, så er det stor sjanse for at en molo vil ødelegge sandstranden. 

Hvordan tenker du? Det er allerede plassert ut steiner (som du ser på bildet) for å motvirke at strømmen skal ta meg seg sanden som allerede er der, en molo vil jo bare forsterke den effekten tenker jeg? 

Brigg skrev for 2 timer siden:

Det er snakk om Bodøområdet. Der heter det fjære, ikke strand. 

Moloen behøver ikke ha noe bredde i toppen utover det som behøves for å få noen solide steiner ligge stødig som bølgebrytere på toppen. Gravemaskinen starter med å legge ut moloen i halv høyde. Da er det bredt nok både for gravemaskinen og massetransport. Så begynner gravemaskinen å bygge opp i full høyde ytterst og arbeider seg innover. 

Det vil være nødvendig med grove steiner på yttersiden mot været slik at det er sikkert at moloen holder. Det blir kostbart om det blir nødvendig å begynne å reparere etter at den er ferdig. Om innsiden alltid er skjermet trenger ikke steinene være like grove her. Men det kan være hensiktsmessig å plassere noen solide steiner på strategiske steder på innsiden om man ønsker å gjøre fast fortøyninger til en flytebrygge. Dere bør få noen som har erfaring med molobygging med på laget. Disse har dette klinkende klart. 

Og husk at dette vil være søknadspliktig etter plan- og bygningsloven. 

Brigg skrev for 2 timer siden:

Ja, om man ikke har behov for/ønsker bredde for en gangvei på toppen kan moloen i prinsippet bygges tilnærmet spiss i toppen. 

Dette var et skikkelig godt tips! Moloen vil jo ligge på en øy når det er flo, så skulle man brukt den til å legge flytebrygger til (slik det ofte er), så måtte man i tillegg ha laget en bedre gangvei ut til øyen, pr i dag må man hoppe på steiner bortover. Moloen vil jo også da måtte være høyere tenker jeg, for at man ikke skulle risikere at vinterstorm + storflo førte til at bølgene bryter rett opp i båtene. Om bølgene skulle bryte litt over i skikkelig uvær, og båtene ligger 50 meter på andre siden av viken (som på bildet), så vil vel det ikke være noen krise i enkelttilfeller. 

Vi skal selvfølgelig søke. Tenker også å ta en runde med entreprenører jeg kjenner og høre hvem som har erfaring med dette. Grunnen til at jeg spør her er for å vite at de grove tankene jeg kan presentere for en potensiell båtforening ikke er totalt på jordet. 

Vi lagde ny molo og brygge med 58 båtplasser a 3 meter på campingplassen på dugnad i fjor. Vi gjorde alt selv og det gikk med vel 3500 dugnadstimer. Støpte 98 søyler til selve brygga. Gikk med 6900 løpemeter med terrassebord og masse 48x198.Startet i januar og sto delvis ferdig i juni. Vi måtte lage molo da det til tider blåser kuling på Osensjøen (Trysil). Startet med grunnarbeidet i januar da innsjøen var tappet ned. Bildene viser brygga før den fikk montert alle utriggere.

IMG_20210220_123055797-EFFECTS.jpg

IMG_20210313_101655680.jpg

IMG_20210313_104109082_HDR.jpg

IMG_20210424_110935270.jpg

IMG_20210507_213644248.jpg

IMG_20210508_181355484.jpg

IMG_20210620_102110426.jpg

IMG_20210620_102918247.jpg

780896067_IMG_20210717_213138259(1).jpg

192556202_IMG_20210722_085204347(1).jpg

IMG_20210903_202519688 (1).jpg

Redigert av Dykker (see edit history)

Alt avhenger av hvor værhardt det er der du tenker moloen bygd. Steinmasser som benyttes til molo dimensjoneres etter påkjenning fra havet, og da ikke bare størrelse, men form i forhold til hvor stor friksjons/ bindeeffekt steinen har mot hverandre samt grad av krusning. Høyeste bølgehøyde samt varighet blir dimensjonerende for størrelsen på moloen, og jo flatere yttersiden på moloen er, des bedre står den mot sjø gitt tilstrekkelig stabilitet i steinfyllingen ytterst mot sjøen. Sprengstein med litt sortering egner seg godt til molo, men dette er ikke noe en begir seg ut på uten å hente inn råd fra folk med erfaring. Grunnforholdene i sjøen er også viktig. 
Ingeniørfirmaer har kompetanse, men det kan jo fort koste skjorta, da de ikke gir beregninger uten geotekniske forundersøkelser.

En lokal kar med praktisk sans og godt med erfaring kan gi deg like god informasjon.

Hvis det er masse fra tunnell som er tilgjengelig tror jeg den er relativt ubrukelig. For små stein. Moloen blir for tett og bølgene slår seg ikke døde ved å bytte retning i ferden mellom store blokker. Med mindre stein blir det som en tett vegg, og det er dårlig løsning for bølgebryter.

Beregning av konstruksjonen er en ting, men normalt vil det kreves en konsekvensanalyse som viser påvirkning på marint liv mm som vedlegg til søknaden.

Mons

• 2 måneder senere...

For å svare på masse som trengtes til vårt prosjekt, bilder her.

Det er molo bestående av 55 bryggeplasser på hhv 3 og 3,3 meter. Forbruk på stein var 10.500 tonn, 7300 løpemeter terrassebord og en anseelig mengde bjelkelag. Brygga er totalt 880 m2 stor, og det ble brukt 28150 skruer.

Molo og brygge ble bygget på dugnad av oss som skal bruke plassene. Før var det kun ei landbrygge her på Osensjøen Turistsenter i Trysil kommune hvor jeg har en landstedsbåt. Gjorde siste rest på dugnad i helga. Da ble brygga satt inn med SIOOX som da kun trengs å behandles om 12 år. Nå er alle utriggere på plass og slik ser molobryggen ut nå (fra siste dugnad). Vi venter fortsatt på at sjøen skal stige, men ting tar tid med NVE.

IMG_20220611_154946.jpg

IMG_20220611_100046.jpg

Redigert av Dykker (see edit history)

Jobbet med prosjektering/bygging av en kai i noen år, og en av de få tingene jeg husker er at fyllingsvinkelen under vann må være slakere enn over vann. Massene legger seg opp brattere, men så rasere det til slutt. Tror konsult (geo eller multi) anbefalte 30gr eller noe. (Ikke ta meg på det tallet, 15 år siden).

Men med det så blir det en del bredere i bunnen enn forventet. Men som en del andre har sagt, så kommer det ann på friksjonen på steinen. Min bestefar/onkel lagde en molo som er nesten 90 graders vegg, men der er steinene stablet som en tørrsteinsmur, med noen tonn på hver stein. Men det går ikke om det skal dumpes i sjøen. Det går nok bra bare dere får godkjent det av kommunen. ?

Vi snakker Bodøområdet?

En utdannet anleggsdykker bruker ikke mer enn et par minutter å regne ut hvor mye masser du trenger. Når du tipper steinmasser i sjøen legger de seg med en viss vinkel. Trenger lengde, hvor mye over flo sjø det må være, bredde på toppen og gjennomsnittlig dybde så fylles dette inn i en formel de bruker.

Må du fikse på den med mer stein sliter du uten det er litt bredde på toppen. Slår sjøene over en smal steinfylling  vinterstid vaskes masser lett vekk.

Mange av de som prøver seg på en kjappere løsning for å spare penger ender ofte opp med at en vinterstorm gjør stor skade.

Og som andre her skriver må det være såpass størrelse på massene at ikke sjøene vasker de vekk.

De som tviler kan prøve å stå oppreist med vann litt over hoftene når en større båt har passerert. Mye krefter. 

Ikke få steinmoloer må fikses på.

De aller fleste Kystverket har bygget på værutsatte steder har omtrent helt slett overflate så sjøene kommer ikke til imellom for å vaske.  

De bare ligger der uansett vær og vind..

Mine tanker..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...