Roger og Olina Startet 9.April.2022 Link til dette innlegget Startet 9.April.2022 Hei folkens. Har en Bayliner 3888 m 2 motorer Den ene propellen er "spist" opp så jeg finner ingen nr på den. På den andre så står det 20L H22 legger ved noen bilder også. Når jeg prøver å finne ny propell, så er det en del jeg må bla fylle ut. Slik som: Kon, Kilespor akseldim de to siste skal jeg nok kunne måle meg til, men kon? Når det står på den som er i orden, så burde det kanskje stå noe annet på den som er ødelagt? Det er ikke mulig å lese hva som står på den annet enn 20 22 jeg finner ingen bokstaver ol? Tips mottas med stor takk Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 9.April.2022 Link til dette innlegget Svart 9.April.2022 Enkleste er vel å sende bilder til de som selger slikt... Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 9.April.2022 Link til dette innlegget Svart 9.April.2022 Kon er stigningen på aksel der propellen settes på. Normalt 1-10 mål så ser du lett stigningen. Dreierettning på den propellen som skal byttes ut ser man jo. ( sett bakfra i fremdrift. Høyre eller venstre? 20 er diameter/22 er stigningen. Normalt at det er samme på begge propellen å at de går mot hverandre i dreierettning. Så er det bare blad areal igjen å det kan måles det også. Lykke til ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Knude Svart 9.April.2022 Link til dette innlegget Svart 9.April.2022 Lettere å forstå kanskje.... Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Roger og Olina Svart 9.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2022 Martine29 skrev for 3 timer siden: Enkleste er vel å sende bilder til de som selger slikt... Har sendt mail til 3 forskjellige leverandører med bilder. Men ser ut til å ta tid.. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 9.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2022 Knude skrev 1 time siden: Lettere å forstå kanskje.... Takker og bukker Knude, da er jeg med... Da er det "bare" å finne en som passer på 1 1/2" aksel. Er vel kanskje ikke så lett med tommes i Norge. Har sendt ut noen mail, men jeg er sikkert ikke den eneste som trenger ny propell i disse dager. Så sikkert derfor det tar litt tid å få svar.. De propellene som jeg fikk med, skal være de som er originale. Men når jeg la opp en tråd på Bayliner forumet hvilken dimensjon de brukte på sin båt, så var det en del forskjellig. På tross av samme båt og motorer. Det var 19x20 - 20x21 og 20x20 så "veldig" variert. Jeg vet ikke dimensjonen på de som står på nå annet enn jeg vet at de er for store. Jeg får maks turtall på 2500 o/min. Motorene skal gå på 3300 o/min på maks i følge manualen. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 9.April.2022 Link til dette innlegget Svart 9.April.2022 @Roger og Olina du kan også få forhandler til å måle propellene dine samt selvfølgelig hjelpe med å finne rett propeller. Vet I hvert fall at Geir på Maritim i Arendal er god både på å måle propeller samt finne rett propell. Du kan jo forsøke å ringe han? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 9.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2022 Morten_L skrev 57 minutter siden: @Roger og Olina du kan også få forhandler til å måle propellene dine samt selvfølgelig hjelpe med å finne rett propeller. Vet I hvert fall at Geir på Maritim i Arendal er god både på å måle propeller samt finne rett propell. Du kan jo forsøke å ringe han? Høres ut som en god plan. Skal innom Stoa om ikke lenge for å kjøpe bunnstoff bla.. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.April.2022 Link til dette innlegget Svart 10.April.2022 Roger og Olina skrev for 19 timer siden: Den ene propellen er "spist" opp så jeg finner ingen nr på den Har du funnet årsaken til at den er spist opp? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger og Olina Svart 10.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2022 Roger jo skrev for 4 timer siden: Har du funnet årsaken til at den er spist opp? Nei, disse fulgte med båten når jeg kjøpte dem og jeg oppdaget ikke dette før jeg begynte å fjerne bunnstoffet fra dem. Dvs, den ene er helt fin. Men det forundrer meg ikke at det var noe galt der slik at dette skjedde. For "gå du hjem" hvor mye rart det var med det elektriske. Kunne jeg fått låne den avtrekkeren av deg @Roger jo ? Regner med å ta opp båten siste uken av april. Skal bla bytte skroggjennomføringer og annet stæsj. Har "lappet" sammen den propellen som hadde tæring. Brukte ett slikt superstoff fra Wurth som kostet like mye som en tur på byen. Da får jeg i det minste forsøkt båten med de propellene som var på originalt. Dvs, da hadde den 2x175hk. Motorene ble bygget om til 2x225hk på 2000 tallet. Så er jo ikke sikkert at de er ideelle etter økningen av hk. Men får gjøre ett forsøk med de... Roger Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.April.2022 Link til dette innlegget Svart 10.April.2022 Da er vel desse propellene beregnet for 2x175hk. Som igjen mest sannsynlig betyr at du ikke vil ta ut mer enn 175hk av 225 du har til rådighet, om ikke turtallet på motorene ikke er stilt opp i forhold til originalt. Det er to måter å øke hestekreftene på en motor på, og det er enten å øke dreiemomentet eller øke turtallet (eller begge deler). Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 10.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2022 bellen skrev 20 minutter siden: Da er vel desse propellene beregnet for 2x175hk. Som igjen mest sannsynlig betyr at du ikke vil ta ut mer enn 175hk av 225 du har til rådighet, om ikke turtallet på motorene ikke er stilt opp i forhold til originalt. Det er to måter å øke hestekreftene på en motor på, og det er enten å øke dreiemomentet eller øke turtallet (eller begge deler). Ser den, men det vet jeg ikke. For pr i dag får jeg maks 2450-2500 o/min og de skal gå til 3300 o/min på maks. Det er ettermontert intercooler og turbo. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.April.2022 Link til dette innlegget Svart 10.April.2022 Roger og Olina skrev for 3 timer siden: Kunne jeg fått låne den avtrekkeren av deg Klart det bare å ringe. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.