SvingeSvein Startet 9.April.2022 Link til dette innlegget Startet 9.April.2022 Hei! Meg og kona har flytta inn i ein Colvic Victor 41cc som vi pusser opp i vinter, og vil gjere den seilklar for sommaren. Nye seil er på veg og blir levert i slutten av april. Båten har ingen seil-instrument frå før, og no lurar eg på kva som vil vere ein god strategi når den skal utstyrast for seilas. Eg har sett på NASA-instrumenter, dybde, fart, vind, strøm-oversikt osv... Desse instrmenta verkar "enkle" og oversiktlige til ok pris. Har ein gamal autopilot og kartplottar som fungerar + ein radar eg prøver å få til å fungere - og tenkjer å behalde desse, med mindre det er gode argument for å skifte dei saman med vindinstrument. Men det kan jo fort bli svært dyrt... Har nokon erfaring med NASA, eller andre merker, evt. andre tankar for korleis å utstyre båten med det ein treng for seilas? Takk for all hjelp, vi er nye i gamet:) Link to post
Krimart Svart 9.April.2022 Link til dette innlegget Svart 9.April.2022 (redigert) NASA er billige og greie instrumenter. Skal man spare penger og vil ha enkle basisinstrumenter fungerer de etter min erfaring ok. Men antagelig vil du ha en autopilot, og da er det ikke dumt om den kan kommunisere med vindinstrumenter mm. Antagelig en kartplotter også? Da ville jeg vurdert et multifunksjons display. Skal du ha AIS og kanskje radar er det kjekt med overlay på dette. Man skal man ha full pakke Raymarine så koster det jo en hel garderobe… Så det hele spørs på hvor mye penger du har og hva du ønsker. Redigert 9.April.2022 av Krimart (see edit history) Link to post
Guest Thostr Svart 9.April.2022 Link til dette innlegget Svart 9.April.2022 Personlig mener jeg at dybde og fart (logg) er det eneste man egentlig trenger. Og kun dybde om det virkelig skal spares. Kartplotter (og fart over bakken/havbunn) kan man løse med et nettbrett (og gjerne ha et ekstra på lur), og vind kan man virkelig klare seg greit uten (man kan bl.a. lære seg å lese sjø og vær for å få en god indikasjon). Regner med du har Windex på toppen av masta, det vil jeg ikke være foruten selv ihvertfall. Skal man på litt lengre tur så er en god autopilot verdt å bruke en del penger på. Montert på rorstammen. Men det er jo noe man kan vente litt med, særlig om båten allerede har en fungerende autopilot. Link to post
happy Sailor Svart 9.April.2022 Link til dette innlegget Svart 9.April.2022 Gikk flere runder rundt dette temaet før ting tok en annen vending og jeg endte opp med ingen av delene. Hvis du ikke har noe eller alt er gammelt og således starter med blanke ark ville jeg forsøkt å holde meg til følgende grunnregel. * Gå for produkter og merker som støtter den nyere NMEA2000 protokollen. Det vil være en fordel på sikt at instrumentene kan snakke med hverandre og dele data. Det finnes fremdeles enkelte produkter som kun snakker NMEA0183 og det finnes konvertere mellom de 2 protokollene, men om du skal kjøpe nytt i 2022, gå for den nyeste protokollen. * Jeg ville funnet og holdt meg til en produsent. Ja, de fleste støtter NMEA2000 og NMEA0183, men så viser seg at det er en del funksjonalitet som kun virker mellom produkter fra samme produsent (f.eks enkelte funksjoner rundt autopilot og radar) Om du ikke har noe seilinstrumenter i dag ville jeg startet med en av startpakkene som inneholder vindsensor, dybde og fart. Alle de store leverandørene har slike og de kommer på tilbud med jevne mellomrom. Disse kan bygges ut og integreres etterhvert som du utvider med kartplotter ++ Om budsjettet er strammere og disse er utenfor rekkevidde så er NASA sine helt fine, men som Krimart også nevner så kan det være du ikke klarer å integrere alle produktene like bra etter hvert som du bygger ut. Link to post
happy Sailor Svart 9.April.2022 Link til dette innlegget Svart 9.April.2022 en pad (enten ipad eller android) er også et helt utmerket verktøy til navigasjon om bord. Det finnes et uttal festeanordninger og vanntette holdere til disse, med litt ekstra hardware ombord kan de også lese NMEA data. Basert på min erfaring og det jeg har lest om andres erfaringer så er det også noen ulemper * De kan være vanskelige å lese når lyset skinner på displayet * De tåler ikke å bli for varme, da vil de skru seg av. * De bruker ofte mer enn 2A under bruk samtidig med at mange 12V ladere kun gir 1-1.5A så de vil sakte tappes for strøm. * De kan være vanskelige å bruke med vann på skjermen eller med våte fingre. * De jo egentlig ikke laget for maritimt miljø og vil gå i stykker fortere enn man kanskje ønsker. Link to post
Barbaria Svart 9.April.2022 Link til dette innlegget Svart 9.April.2022 (redigert) https://www.watski.se/Raymarine-i50-and-i60-vindfartdjup-11pZL Dette er en god pakke. Vi har forrige versjon som var installert når båten var ny i 2002 og alt funker fremdeles. Fantastisk kvalitet. Redigert 9.April.2022 av Barbaria (see edit history) Barbaria på tur - Blogg Link to post
blekkulf Svart 9.April.2022 Link til dette innlegget Svart 9.April.2022 Denne artikkelen har fokus på Garmin sine produkter, men teksten og videoene kan forhåpentligvis gi litt innsikt i hva som er mulig å få til, så må dere se om det passer for deres situasjon: https://www.marineshop.no/kjøp-båtutstyr/seilbåt-og-rigg/seil-instrumenter/garmin-seilinstrumenter-kjøpshjelp Link to post
Rolf Svart 9.April.2022 Link til dette innlegget Svart 9.April.2022 Jeg kjøpte for flere år siden en Contrast 36. Denne hadde en salig blanding av instrumenter, noen virket, andre ikke. Da jeg hadde gode erfaringer og kjennskap til en Raymarine C120 plotter fra forrige båt, valgte jeg å beholde den rattmontert autopiloten med gyrokompass fra Raymarine. En brukt C80 ble handlet inn og fra en forhandler i UK som solgte såkalte ‘refurbished’ instrumenter ble det handlet ST60 tridata og ST60 wind, komplett med givere. Byttet bøylen ved rattpidestallen til en med bøy på toppen, kjøpte glassfiberboks der plotter og instrumenter ble montert. Senere ble det også montert slaveinstrumentet over nedgangsluka. Og handlet en ST60 Graphic som var tenkt montert ved køya i forpiggen, men kom aldri så langt… Alt av instrumenter og kabler ble kjøpt brukt, stort sett via EBay. Tok litt av utover det helt nødvendige men var moro å få det til. Alle instrumenter og autopilot fullt integrert med plotter, alle data tilgjengelig på skjermen i form av tall eller grafer. Totalkostnaden ble overkommelig når man gjorde arbeidet selv. Og veldig ok å få til en løsning som funket meget bra. Nå er vel ST60 fremdeles tilgjengelige på brukten men sikkert fornuftig å gå for en nyere serie. Lykke til! Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
jernkjøl Svart 9.April.2022 Link til dette innlegget Svart 9.April.2022 Var i en tilsvarende situasjon i fjor, og etter noen runder kastet jeg ut alt gammelt utstyr. Autopilot, plotter, ekkolodd, vhf m.m. angrer ikke et sekund. Kjøpte ny autopilot med fjernkontroll, plotter, vhf, og Ais fra Raymarine. Meget enkelt å sette sammen med SeaTalk systemet. Hoppet over knopmåler, vindinstrumenter og ekkolodd, da vær og vind gir nok indikasjoner for turseiling. Dagens GPS er såpass bra, at jeg ser ikke store poenget med et ekkolodd som viser dybden 5-10m foran båten, eller knopmåler som viser farten i vannet. En lærer seg båten å kjenne etterhvert, og ser da fort om en går med eller motstrøms. Det kostet litt, men ikke helt avskrekkende, og forskjellen på det nye utstyret er enorm. Vel verdt hver krone. Vil anbefale deg å kjøpe nytt fra en produsent, da er du sikker på at alle enheter kommuniserer med hverandre, også etter oppdateringer. Har sikkert brukt mer enn dobbelt så lang tid på feilsøking og fikling med det gamle utstyret som var om bord, som tiden jeg brukte på komplett montering av det nye. Link to post
Code0 Svart 10.April.2022 Link til dette innlegget Svart 10.April.2022 SvingeSvein skrev for 11 timer siden: med det ein treng Hei. Ikke mange seilbåter med radar. Skal dere på langtur / hvor holder dere til? Hvis dy trenger radar, så trenger du vel AIS også. Og en god VHF. Og et kompass meg lys i. Link to post
Hulda Svart 10.April.2022 Link til dette innlegget Svart 10.April.2022 Jeg ville dumpet all den gamle elektronikken, og heller startet fra bunnen av. Utviklingen på de siste 10 årene har fullstendig parkert det gamle. Må dog innrømme at i de noenogsekstiårene jeg har seilt, har jeg aldri avansert mer enn til Windex på vindinstrumentsiden. Bortsett fra Navionics på nettbrett, er følgende interessant for meg: VHF, AIS, ekkolodd, radar. Og med riktig programvare vet jeg: Hvor er jeg, hvor er alle andre rundt meg, når bulker jeg, når kommer jeg frem, kommer det drittvær, hvor kan jeg gå til havn, hvor kan jeg ankre. Radaren vår jobber nokså mye. Vi er befengt med mørke og dårlig sikt. Mange er ikke det. Link to post
Renzir Svart 10.April.2022 Link til dette innlegget Svart 10.April.2022 jernkjøl skrev for 13 timer siden: Dagens GPS er såpass bra, at jeg ser ikke store poenget med et ekkolodd som viser dybden 5-10m foran båten, eller knopmåler som viser farten i vannet. Fart gjennom vannet synes jeg på seilbåt er nyttig for å vite strøm etc. Men klart, hadde jo klart meg uten det… Link to post
Hulda Svart 10.April.2022 Link til dette innlegget Svart 10.April.2022 Ekkolodd var tidligere en del av å vite hvor man var. For meg er den biten redusert. Ekkolodd er nå for meg nyttig for å vite dybden der jeg skal droppe ankeret. Dessuten når vi seiler over store grunnvannsområder der kartet sier dybde mellom 0- og 5 meter. Når det gjelder strøm er det også av interesse. Men GPS forteller avdriften. Om jeg seiler optimalt, ser jeg av seilene. Så det er vel hovedgrunnen til at jeg ikke har prioritert fart gjennom vannet. Link to post
Krimart Svart 11.April.2022 Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 Man kan klare seg uten noe som helst og satse på papirkart og peilekompass. Det spørs også på hvor og når du skal seile. Er det korte dagsturer i Oslofjorden, eller lengre turer? Hvordan håndterer du tåke, mørke, mye trafikk? Vindinstrumenter er greit å ha når man skal seile om natten, dybde er greit å vite når man skal ankre og inn eller gjennom på grunne steder (man kan ikke alltid stole på kartet), nettbrett er ingen god erstatning for en kartplotter. Autopilot er greit uansett, særlig om du seiler alene. Link to post
Hulda Svart 11.April.2022 Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 Seile om natten: Vi har tricolor seillanterne i mastetoppen som også lyser opp windex'en. Det funker faktisk helt greit. Vanlig kompass og peilekompass er en del av standardutrustningen sammen med resten av greiene for å kunne navigere på den gamle måten. Noe som henger igjen. Nå har vi kartplottere (2 stk), telefon og nettbrett med Navionics. Men allikevel, papirkart og parallelforskyver er om bord :-) Link to post
Hedwig Svart 11.April.2022 Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 (redigert) Man klarer seg med utstyr for papirkart og et godt kompass. Og det bør man uansett ha. Så er det seilingsområde og villighet til å åpne lommeboken som avgjør. For egen del tenker jeg at jeg (utover kompass) ville prioritert i synkende rekkefølge : -Papirkart over nærområdet ( fordi det er rimelig og virker uansett. Men mange setter for mye tillit til det. Og jeg mener egentlig viktigheten er overdrevent. Seiler man på havet og må finne en innløpet til en fjord er det viktig, men ellers krever det jevnlig øvelse. Er man ny, eller vant til å stole på plotteren, er plotter med en gps backup bedre sikkerhet enn papirkart hvor man lett kan miste oversikt over hvor man er - snus om man skal seile hav og ikke kyst), - VHF - radiokommmunikasjon er den viktigste sikkerheten - windex - plotter/MFD - autopilot - radar (spesielt om man skal seile steder der det er mye tåke. Anser uansett radar, som fungerer uavhengig av mottak av gps og uavhengig andre båter som bedre sikkerhet enn ais) - Ais. Tridata plasserer jeg nederst. Dette er for meg «Nice to have» data som egentlig er viktigst om man ønsker å seile best mulig over distanser. Da trenger man fart og en ordentlig vindmåler, da koblet opp mot autopilot og plotter, gjerne med polardiagram. Ellers får man det man trenger fra windexen til en brøkdel av prisen. Forstår ikke helt poenget med dybdemåler når man har plotter. En komplisert greie som ser forover er noe annet, det kan guide deg inn i trange farvann. Men et som kun ser rett under deg ser jeg egentlig lite poeng med. Seilbåter, og spesielt de med finnekjøl og ror, er ikke egnet for å ta sjanser på grunt vann. Vi har full Raymarine pakke med alt det overnevnte + litt til. Tridata brukes nesten kun sammen med autopilot, ellers titter jeg på windexen. Det mest brukte er i fallende rekkefølge: plotter, autopilot, windex, fjernkontroll til autopilot, radar, Ais. Raymarine fungerer bra, integreres lett med hverandre og Lighthouse 4 er et godt OS basert på Android. (Dog siste versjon har noen bugs, spesielt på ruter med veldig mange waypoints). Vet lite om de andre alternativene, men har andre Garmin produkter og deres brukerservice er veldig god. hadde tidligere enn A-serie plotter fra Raymarine. Den stoppet å virke etter ca 5,5 år, og da var det bare å kjøpe ny, Raymarine tok ingen ansvar. (Vil regne med at de andre hadde gjort det samme, fem år er vel levetid, selv om jeg godt skulle sett at det varte noe lengre.) Barbaria skrev On 9.4.2022 at 18.31: https://www.watski.se/Raymarine-i50-and-i60-vindfartdjup-11pZL Dette er en god pakke. Vi har forrige versjon som var installert når båten var ny i 2002 og alt funker fremdeles. Fantastisk kvalitet. Enig. Renzir skrev for 22 timer siden: Fart gjennom vannet synes jeg på seilbåt er nyttig for å vite strøm etc. Men klart, hadde jo klart meg uten det… Enig. Fint Nice to have :) Redigert 11.April.2022 av Havelle (see edit history) Link to post
SvingeSvein Svart 15.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2022 Thostr skrev On 9.4.2022 at 17.05: Regner med du har Windex på toppen av masta, det vil jeg ikke være foruten selv ihvertfall. Skal man på litt lengre tur så er en god autopilot verdt å bruke en del penger på. Montert på rorstammen. Men det er jo noe man kan vente litt med, særlig om båten allerede har en fungerende autopilot. Har ikkje windex på toppen av masta, nei - så det trengs absolutt:) Ok. Vi har ein gammal ST3000 med fluxgate kompass. Fungerer foreløpig. Skal på fem veker seilas langs kysten i sommar, så då får vi nok eit godt inntrykk om det er tilstrekkeleg. Om vi ønskjer ny autopilot, er det viktig at den er montert på rorstamma? Kva er fordelen, utenom lyd og mindre ledning i cockpit? Link to post
SvingeSvein Svart 15.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2022 happy Sailor skrev On 9.4.2022 at 17.11: NMEA2000 Supert, takk! NMEA2000, det er det nyaste? Og varer sikkert i mange år? Link to post
SvingeSvein Svart 15.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2022 Barbaria skrev On 9.4.2022 at 18.31: https://www.watski.se/Raymarine-i50-and-i60-vindfartdjup-11pZL Dette er en god pakke. Vi har forrige versjon som var installert når båten var ny i 2002 og alt funker fremdeles. Fantastisk kvalitet. Herlig. Dette kan jo vere veldig fint å utvide med etterkvart. Det er vel ikkje grunn til å tru at dette blir utdatert med det første. Dette kan kobles opp mot Raymarine autopilot, reknar eg med? Link to post
SvingeSvein Svart 15.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2022 Code0 skrev On 10.4.2022 at 3.18: Hei. Ikke mange seilbåter med radar. Skal dere på langtur / hvor holder dere til? Hvis dy trenger radar, så trenger du vel AIS også. Og en god VHF. Og et kompass meg lys i. Det er kanskje ikkje vanleg med radar? Det var det frå før, og vi drømmer om å seile lengre. Høyrde frå ein at AIS/radarspeil og plotter eigentleg er tilstrekkeleg. Nokre tankar på det? Ok å seile natt? Link to post
SvingeSvein Svart 15.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2022 Krimart skrev On 11.4.2022 at 7.27: Er det korte dagsturer i Oslofjorden, eller lengre turer? Tanken er å seile lengre turar. Planen er fem veker langs kysten i sommar som oppvarming:) Kva tenkjer du om behovet for radar? Evt. Andre instrument. Link to post
SvingeSvein Svart 15.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2022 Rolf skrev On 9.4.2022 at 19.27: Jeg kjøpte for flere år siden en Contrast 36. Denne hadde en salig blanding av instrumenter, noen virket, andre ikke. Da jeg hadde gode erfaringer og kjennskap til en Raymarine C120 plotter fra forrige båt, valgte jeg å beholde den rattmontert autopiloten med gyrokompass fra Raymarine. En brukt C80 ble handlet inn og fra en forhandler i UK som solgte såkalte ‘refurbished’ instrumenter ble det handlet ST60 tridata og ST60 wind, komplett med givere. Byttet bøylen ved rattpidestallen til en med bøy på toppen, kjøpte glassfiberboks der plotter og instrumenter ble montert. Senere ble det også montert slaveinstrumentet over nedgangsluka. Og handlet en ST60 Graphic som var tenkt montert ved køya i forpiggen, men kom aldri så langt… Alt av instrumenter og kabler ble kjøpt brukt, stort sett via EBay. Tok litt av utover det helt nødvendige men var moro å få det til. Alle instrumenter og autopilot fullt integrert med plotter, alle data tilgjengelig på skjermen i form av tall eller grafer. Totalkostnaden ble overkommelig når man gjorde arbeidet selv. Og veldig ok å få til en løsning som funket meget bra. Nå er vel ST60 fremdeles tilgjengelige på brukten men sikkert fornuftig å gå for en nyere serie. Lykke til! Takk for det. Ja, vipper mellom brukt og alt nytt. Har ST3000 autopilot, og kan jo bygge ut som du gjorde, sjølv om ST er gammalt. Han her selger det meste: https://www.finn.no/242461064 Link to post
Code0 Svart 16.April.2022 Link til dette innlegget Svart 16.April.2022 (redigert) SvingeSvein skrev for 6 timer siden: drømmer om å seile lengre. Skal dere over Nordsjøen / ned mot Engelske kanal er det lurt å beholde radar. På kysten opp/ ned Norge klarer man seg uten, men kommer tåka er radar god å ha. Hadde jeg kjøpt båt med radar, hadde jeg holdt den operativ. Ang nattseilas, så anser jeg ikke radar viktigere om natten. Tåke kan det bli dag og natt. Navigere må du uansett. Redigert 16.April.2022 av Code0 (see edit history) Link to post
Otto R Svart 16.April.2022 Link til dette innlegget Svart 16.April.2022 Behold radar og bruk den til vanlig slik at du kan å bruke den når tåka kommer- stol ikke på at andre båter har radar. Link to post
Krimart Svart 16.April.2022 Link til dette innlegget Svart 16.April.2022 (redigert) SvingeSvein skrev for 12 timer siden: Tanken er å seile lengre turar. Planen er fem veker langs kysten i sommar som oppvarming:) Kva tenkjer du om behovet for radar? Evt. Andre instrument. Radar er greit å ha i tykk tåke, men skal du ha nytt koster det jo en del. Eldre systemer kan være litt krevende å lære seg å bruke, moderne radarsystemer er vel blitt mer brukervennlige. Det er også slik at om du har en radar plikter du egentlig å bruke den. Seilte en gang rundt Kapp Finestere og sørover mot Portugal i skikkelig tykk tåke og med fiskebåter uten AIS overalt føltes det godt å ha radar da i alle fall. Men det er mulig også spanske/franske fiskebåter etterhvert har AIS nå ? Uansett; hvis du ikke vil bruke mye penger er det trolig best å beholde eksisterende radar og kartplotter så lenge som mulig, og heller bruker penger på en AIS transiver og de enkle NASA-instrumentene du nevnte for logg, vind og dybde. Redigert 16.April.2022 av Krimart (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn