Jump to content

Edit History

Hedwig

Hedwig

Man klarer seg med utstyr for papirkart og et godt kompass. Og det bør man uansett ha. 
Så er det seilingsområde og villighet til å åpne lommeboken som avgjør. 

 

For egen del tenker jeg at jeg (utover kompass) ville prioritert i synkende rekkefølge :

-Papirkart over nærområdet ( fordi det er rimelig og virker uansett. Men mange setter for mye tillit til det. Og jeg mener egentlig viktigheten er overdrevent. Seiler man på havet og må finne en innløpet til en fjord er det viktig, men ellers krever det jevnlig øvelse. Er man ny, eller vant til å stole på plotteren, er plotter med en gps backup bedre sikkerhet enn papirkart hvor man lett kan miste oversikt over hvor man er - snus om man skal seile hav og ikke kyst),
- VHF - radiokommmunikasjon er den viktigste sikkerheten

- windex

- plotter/MFD

- autopilot

- radar (spesielt om man skal seile steder der det er mye tåke. Anser uansett radar, som fungerer uavhengig av mottak av gps og uavhengig andre båter som bedre sikkerhet enn ais)

- Ais. 


Tridata plasserer jeg nederst.
Dette er for meg «Nice to have» data som egentlig er viktigst om man ønsker å seile best mulig over distanser.
 Da trenger man fart og en ordentlig vindmåler, da koblet opp mot autopilot og plotter, gjerne med polardiagram. 

Ellers får man det man trenger fra windexen til en brøkdel av prisen. 

 

Forstår ikke helt poenget med dybdemåler når man har plotter. En komplisert greie som ser forover er noe annet, det kan guide deg inn i trange farvann. Men et som kun ser rett under deg ser jeg egentlig lite poeng med. Seilbåter, og spesielt de med finnekjøl og ror, er ikke egnet for å ta sjanser på grunt vann. 
 

Vi har full Raymarine pakke med alt det overnevnte + litt til. Tridata brukes nesten kun sammen med autopilot, ellers titter jeg på windexen. Det mest brukte er i fallende rekkefølge: plotter, autopilot, windex, fjernkontroll til autopilot, radar, Ais. 

 

Raymarine fungerer bra, integreres lett med hverandre og Lighthouse 4 er et godt OS basert på Android. (Dog siste versjon har noen bugs, spesielt på ruter med veldig mange waypoints). 
 

Vet lite om de andre alternativene, men har andre Garmin produkter og deres brukerservice er veldig god. 
hadde tidligere enn A-serie plotter fra Raymarine. Den stoppet å virke etter ca 5,5 år, og da var det bare å kjøpe ny, Raymarine tok ingen ansvar. (Vil regne med at de andre hadde gjort det samme, fem år er vel levetid, selv om jeg godt skulle sett at det varte noe lengre.)

 

Barbaria skrev On 9.4.2022 at 18.31:

https://www.watski.se/Raymarine-i50-and-i60-vindfartdjup-11pZL

Dette er en god pakke. Vi har forrige versjon som var installert når båten var ny i 2002 og alt funker fremdeles. Fantastisk kvalitet.

Enig. 

 

Renzir skrev for 22 timer siden:

Fart gjennom vannet synes jeg på seilbåt er nyttig for å vite strøm etc. Men klart, hadde jo klart meg uten det…

Enig. Fint Nice to have :)

Hedwig

Hedwig

Man klarer seg med utstyr for papirkart og et godt kompass. Og det bør man uansett ha. 
Så er det seilingsområde og villighet til å åpne lommeboken som avgjør. 

 

For egen del tenker jeg at jeg (utover kompass) ville prioritert i synkende rekkefølge :

-Papirkart over nærområdet ( fordi det er rimelig og virker uansett. Men mange setter for mye tillit til det. Og jeg mener egentlig viktigheten er overdrevent. Seiler man på havet og må finne en innløpet til en fjord er det viktig, men ellers krever det jevnlig øvelse. Er man ny, eller vant til å stole på plotteren, er plotter med en gps backup bedre sikkerhet enn papirkart hvor man lett kan miste oversikt over hvor man er - snus om man skal seile hav og ikke kyst),
- VHF - radiokommmunikasjon er den viktigste sikkerheten

- windex

- plotter/MFD

- autopilot

- radar (spesielt om man skal seile steder der det er mye tåke. Anser uansett radar, som fungerer uavhengig av mottak av gps og uavhengig andre båter som bedre sikkerhet enn ais)

- Ais. 


Tridata plasserer jeg nederst.
Dette er for meg «Nice to have» data som egentlig er viktigst om man ønsker å seile best mulig over distanser.
 Da trenger man fart og en ordentlig vindmåler, da koblet opp mot autopilot og plotter, gjerne med polardiagram. 

Ellers får man det man trenger fra windexen til en brøkdel av prisen. 

 

Forstår ikke helt poenget med dybdemåler når man har plotter. En komplisert greie som ser forover er noe annet, det kan guide deg inn i trange farvann. Men et som kun ser rett under deg ser jeg egentlig lite poeng med. Seilbåter, og spesielt de med finnekjøl og ror, er ikke egnet for å ta sjanser på grunt vann. 
 

Vi har full Raymarine pakke med alt det overnevnte + litt til. Tridata brukes nesten kun sammen med autopilot, ellers titter jeg på windexen. Det mest brukte er i fallende rekkefølge: plotter, autopilot, windex, fjernkontroll til autopilot, radar, Ais. 

 

Raymarine fungerer bra, integreres lett med hverandre og Lighthouse 4 er et godt OS basert på Android. (Dog siste versjon har noen bugs, spesielt på ruter med veldig mange waypoints). 
 

Vet lite om de andre alternativene, men har andre Garmin produkter og deres brukerservice er veldig god. 
hadde tidligere enn A-serie plotter fra Raymarine. Den stoppet å virke etter ca 5,5 år, og da var det bare å kjøpe ny, Raymarine tol ingen ansvar. (Vil regne med at de andre hadde gjort det samme, fem år er vel levetid, selv om jeg godt skulle sett at det varte noe lengre.)

 

Barbaria skrev On 9.4.2022 at 18.31:

https://www.watski.se/Raymarine-i50-and-i60-vindfartdjup-11pZL

Dette er en god pakke. Vi har forrige versjon som var installert når båten var ny i 2002 og alt funker fremdeles. Fantastisk kvalitet.

Enig. 

 

Renzir skrev for 22 timer siden:

Fart gjennom vannet synes jeg på seilbåt er nyttig for å vite strøm etc. Men klart, hadde jo klart meg uten det…

Enig. Fint Nice to have :)

Hedwig

Hedwig

Man klarer seg med utstyr for papirkart og et godt kompass. Og det bør man uansett ha. 
Så er det seilingsområde og villighet til å åpne lommeboken som avgjør. 

 

For egen del tenker jeg at jeg (utover kompass) ville prioritert i synkende rekkefølge :

-Papirkart over nærområdet ( fordi det er rimelig og virker uansett. Men mange setter for mye tillit til det. Og jeg mener egentlig viktigheten er overdrevent. Seiler man på havet og må finne en innløpet til en fjord er det viktig, men ellers krever det jevnlig øvelse. Er man ny, eller vant til å stole på plotteren, er plotter med en gps backup bedre sikkerhet enn papirkart hvor man lett kan miste oversikt over hvor man er - snus om man skal seile hav og ikke kyst),
- VHF - radiokommmunikasjon er den viktigste sikkerheten

- windex

- plotter/MFD

- autopilot

- radar (spesielt om man skal seile steder der det er mye tåke. Anser uansett radar, som fungerer uavhengig av mottak av gps og uavhengig andre båter som bedre sikkerhet enn ais)

- Ais. 


Tridata plasserer jeg nederst.
Dette er for meg «Nice to have» data som egentlig er viktigst om man ønsker å seile best mulig over distanser.
 Da trenger man fart og en ordentlig vindmåler, da koblet opp mot autopilot og plotter, gjerne med polardiagram. 

Ellers får man det man trenger fra windexen til en brøkdel av prisen. 

 

Forstår ikke helt poenget med dybdemåler når man har plotter. En komplisert greie som ser forover er noe annet, det kan guide deg inn i trange farvann. Men et som kun ser rett under deg ser jeg egentlig lite poeng med. Seilbåter, og spesielt de med finnekjøl og ror, er ikke egnet for å ta sjanser på grunt vann. 
 

Vi har full Raymarine pakke med alt det overnevnte + litt til. Tridata brukes nesten kun sammen med autopilot, ellers titter jeg på windexen. Det mest brukte er i fallende rekkefølge: plotter, autopilot, windex, fjernkontroll til autopilot, radar, Ais. 

 

Raymarine fungerer bra, integreres lett med hverandre og Lighthouse 4 er et godt OS basert på Android. (Dog siste versjon har noen bugs, spesielt på ruter med veldig mange waypoints). 
 

Vet lite om de andre alternativene, men har andre Garmin produkter og deres brukerservice er veldig god. 
hadde tidligere enn A-serie plotter fra Raymarine. Den stoppet å virke etter ca 5,5 år, og da var det bare å kjøpe ny, Raymarine til ingen ansvar. (Vil regne med at de andre hadde gjort det samme, fem år er vel levetid, selv om jeg godt skulle sett at det varte noe lengre.)

 

Barbaria skrev On 9.4.2022 at 18.31:

https://www.watski.se/Raymarine-i50-and-i60-vindfartdjup-11pZL

Dette er en god pakke. Vi har forrige versjon som var installert når båten var ny i 2002 og alt funker fremdeles. Fantastisk kvalitet.

Enig. 

 

Renzir skrev for 22 timer siden:

Fart gjennom vannet synes jeg på seilbåt er nyttig for å vite strøm etc. Men klart, hadde jo klart meg uten det…

Enig. Fint Nice to have :)



×
×
  • Create New...