Jump to content

40 fots seilbåt skal utstyres med instrumenter, og har lite frå før. Kva er ein god strategi?

SvingeSvein

Recommended Posts

Sist jeg var nordover fra Strömstad, hadde ikke en eneste fiskebåt på utsiden av Hvaler AIS'en slått på. I så måte er radar greit å ha. En gang, så lenge jeg kan huske, har vi blitt fullstendig overrumplet av tåke, og da var også radaren eneste mulighet til å ta seg sikkert frem. Skal man bedrive lystseilas i Sørnorge, vurderer jeg ikke radar som noe jeg må ha. Er radaren gammel, så er den et strømsluk og såpass brukervennlig at man bør trene jevnlig for å ha full nytte av den. Jeg fikk forøvrig et godt tilbud fra Seatronic her om dagen på 12" kartplotter med topp radar (Raymarine) til kr. 40000.

Hulda investerte for 15 år siden i en ny autopilot fra Raymarine. Det er båtens absolutte beste investering innen elektroniske hjelpemidler. Autopiloten er for oss en rorgjenger som er til å stole på, blir aldri trøtt, sulten, fryser ikke og må aldri på dass.

Og jeg er for all del også meget godt fornøyd med vår Garmin HD radar. Den kjører stadig i godt vær for at jeg ikke skal glemme instillinger og tolking av radarbildet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...