Heden Startet 9.April.2022 Link til dette innlegget Startet 9.April.2022 Jeg er veldig usikker på hva dette er for slags del. Motoren er Yanmar 3YM30, med lite problemer så jeg har ikke skrudd på denne tidligere. Tips mottas med takk ang vedlikehold mm. Takk. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 9.April.2022 Link til dette innlegget Svart 9.April.2022 Det er en antihevert ventil Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 9.April.2022 Link til dette innlegget Svart 9.April.2022 antihevert. Den er der for å bryte vakuumet i saltvannskretsen når du stopper motoren. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Heden Svart 11.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 Flott - takk skal du ha. Har et problem med at motoren går varm en gang i blandt. Vanskelig å se for seg, men kan det være en sammenheng med en defekt/lekk antihevert? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.April.2022 Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 Hei. Det er neppe ein samanheng med antiheverten. Det skadar ikkje å setja på ei slangeklemmar på den tynnaste slangen. Om den slangen hoppar at får du mykje vatn i maskinrommet. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 11.April.2022 Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 Lite trolig feil på antihevert har noe med høy temperatur å gjøre, men man skal aldri si aldri.. Iflg instruksjonsboken under kapittelet feilsøking er det oppgitt 3 mulige årsaker til høy temperatur. For lavt nivå i varmeveksler, utilsterekkelig sjøvann og foruresning i sjøvannssystemet. Siden det er lite info å hente om dette er et problem du har hattt lenge eller oppstått brått blir det "skudd i mørket": Det enkleste og billigste først: Oppnår du riktig maksturtall i hht til manual? Har du sjekket giver på motor for god kontakt? Har du jobbet rundt motor og kan ha vært borti de elektriske koblingene? Har det dryppet kjølevann på nevnte koblingene? Sjekket med IR måler at temperaturen er riktig? Lenge siden sjøvannsystemet på motor var sjekket for saltavleiringer? Full åpning på sjøvannsinntak (ikke grodd igjen). Lenge siden sjøvannsimpeller var byttet? Sjekk ut en ting av gangen er mitt råd. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.April.2022 Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 Ask skrev 5 minutter siden: Det skadar ikkje å setja på ei slangeklemmar på den tynnaste slangen. Om den slangen hoppar at får du mykje vatn i maskinrommet. Tipper denne slangen går ut i maskinrommet uansett. Det er hovedsaklig luft som kommer ut av denne slangen og kansje en dråpe i ny og ne. Begynder det å komme mye vann ut av denne, så må ventilen åpnes og rengjøres. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 11.April.2022 Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 Blir nesten som de små hullene på sjøvannspumpen dette. Når det begynner å dryppe så er det på tide å bytte simmeringer..... Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.April.2022 Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 Hei bellen skrev 1 time siden: Tipper denne slangen går ut i maskinrommet uansett. Det er hovedsaklig luft som kommer ut av denne slangen og kansje en dråpe i ny og ne. Begynder det å komme mye vann ut av denne, så må ventilen åpnes og rengjøres. Slik er det ikkje i vår båt. Tvert om går slangen til ein skroggjennomføring over vasslina. Det er om lag som strålen på ein påhengsmotor. Dersom det ikkje kjem vatn ut av denne gjennomføringa har ein eit signal om at slangen er tett, og at antiheverten ikkje virkar som den skal, (Eller at motoren ikkje får kjøling.) Me har to heilt like antihevertar, og motorane er Yanmar 2GM20F. Ask Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.April.2022 Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 @Ask Ok.. det er mulig jeg tar feil. Jeg kjenner ikke til akkurat denne typen, men jeg trodde det var vanlig at desse hadde en enveisventil som stenger for vann ut av dreneringen når det er trykk i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 11.April.2022 Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 Heden skrev On 9.4.2022 at 16.09: Jeg er veldig usikker på hva dette er for slags del. Motoren er Yanmar 3YM30, med lite problemer så jeg har ikke skrudd på denne tidligere. Tips mottas med takk ang vedlikehold mm. Takk. Jeg ettermonterte en slik på min båt og fikk da problemer med høy temperatur, men jeg tror det mere skyldtes de slangen og ekstra 90 graders bøyene jeg måtte sette inn for å få til monteringen. Når jeg fjernet antiheverten ble temperaturen normal igjen. Det finnes sikkert mange varianter av disse og forskjellige monteringer, men de jeg har sett er montert før vannpumpen og det har da aldri kommet vann ut ifra ventilen. Hvis de monteres etter pumpen er de jo satt under trykk, men det har jeg ikke sett selv. Min oppfatning er at det uansett ikke skal komme vann ut av ventilen. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.April.2022 Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 Kallethekid skrev for 5 timer siden: Det finnes sikkert mange varianter av disse og forskjellige monteringer, men de jeg har sett er montert før vannpumpen og det har da aldri kommet vann ut ifra ventilen. Før vannpumpen Nå er jeg som sagt ikke kjent med alle typer ventiler, men trodde desse utelukkende skulle monteres mellom motor og utløpet til sjø/eksos. Om du monterte din før vannpumpen, så er det nok ikke så rart du ikke fikk kjøling, da du mest sannsynlig sugde luft inn drenhullet på ventilen. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 11.April.2022 Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 (redigert) bellen skrev 22 minutter siden: Før vannpumpen Nå er jeg som sagt ikke kjent med alle typer ventiler, men trodde desse utelukkende skulle monteres mellom motor og utløpet til sjø/eksos. Om du monterte din før vannpumpen, så er det nok ikke så rart du ikke fikk kjøling, da du mest sannsynlig sugde luft inn drenhullet på ventilen. De jeg har sett montert sitter på inntakssiden og så vidt jeg kan se gjør vel TS sin også det? Er vel uvanlig med gjennomsiktige eksosslanger? På eksossiden burde vel heverteffekten være mindre, såfremt eksosen ikke går ut under vannlinjen, eller tenker jeg feil nå? Redigert 11.April.2022 av Kallethekid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.April.2022 Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 Det der er ikke eksos, men vannet fra varmeveksleren og videre til eksosbendet. Og der kan det komme vann inn via eksosventilene om toppen av motoren er lavere enn vannlinjen uten slik atihevertordning. Det kostet meg 60k for 20 år siden. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Knude Svart 11.April.2022 Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 Korrekt montert skal det gjøres sånn Eller sånn Desverre så lekker noen av disse utgavene en del mer enn andre i dreneringen. Min erfaring er at vetus sin er den som er tettest i membranen. Normalt ikke behov for den tynne slangen. Med slange er det viktig at det er direkte fall fra tynn slange så ikke det står vann i den. Da mister ventilen mulighet til å suge luft å risikoen for å fylle eksos mangfold med vann tilstede. Da finner vannet fort veien inn i sylinderen. Som nevnt av andre brukes denne når motor i båten er montert lavt i forhold til vannlinjen. Spesielt seilbåter må ha denne løsningen. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Kallethekid Svart 11.April.2022 Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 Har googlet litt og det finnes visst løsninger for begge sider, men å ha den etter varneveksleren virker være det aller vanligste. På min båt var problemet at jeg ikke kunne lukke sjøvannsinntaket og fikk hevertvirkning den veien. Oppdaget det heldigvis og unngikk skader. Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 11.April.2022 Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 (redigert) Jeg har bare sett disse på "kald side". De monteres etter vannpumpen, før motoren. Når motoren går blir det overtykk og den stenger. Når motoren stoppes slipper den inn luft fra den lille slangen og hevertvirkningen blir stoppet. Hvis det kommer vann ut av den lille slangen når motoren går er den defekt og kan forårsake varmgang (hvis det er mye). Hvis den er montert før vannpumpen vil den suge falsk luft og motoren vil ikke få kjøling. Jeg har som sagt ikke sett den etter motoren, men kan se for meg at den gjør en god jobb der også. Hvor sitter din, @Heden? Redigert 11.April.2022 av Gerhard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 11.April.2022 Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 Kallethekid skrev 2 minutter siden: På min båt var problemet at jeg ikke kunne lukke sjøvannsinntaket og fikk hevertvirkning den veien. Oppdaget det heldigvis og unngikk skader. Jeg var ikke så heldig: Det begynnte med litt grå olje Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 11.April.2022 Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 Gerhard skrev 6 minutter siden: Jeg var ikke så heldig: Det begynnte med litt grå olje Det var ikke noe hyggelig lesing... Jeg var så heldig at jeg peilet oljen før start og oppdaget at nivået hadde økt en god del siden siste tur... Hadde vann i både sylindrer, manifold og bunnpanne, men fikk det ut før oppstart. Etter jeg fikk skiftet kran, slik at jeg kunne lukke sjøvannsinntaket hadde jeg aldri noen mere problemer, men etter å ha lest denne tråden begynner jeg å lure på om vannet kanskje kom fra eksosiden allikavel. Motoren var en liten enkel Vetus 27 hk som var enkel å komme til. Sikkert mye vanskeligere på en større, mer komplisert installasjon. Båten er nå solgt, men jeg kjenner ny eier og burde kanskje tipse om risikoen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.April.2022 Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 (redigert) Her en meget bra forklaring Fra Universal Diesel på forskjellige eksosanlegg, inkludert det om hevertproblemet. Jeg har valgt løsningen på siste side. https://sagaforumet.com/teknisk/avgassanlegg.pdf Redigert 11.April.2022 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 12.April.2022 Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Hulda kjører 'Knude/Vetus'-varianten. Kjølevannet går i en svanehals rundt en meter over vannlinjen. I svanehalsen er det satt inn et 10 mm rør som går videre oppover og lenser overbord. Mototorene til Hulda ligger under vannlinjen. Hadde på forrige båt ventil fra Volvo. Denne ble dumpet fordi den lakk, uansett hvor mye den ble dullet med. Sitér dette innlegget Link to post
vindmann Svart 12.April.2022 Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Hulda skrev for 2 timer siden: Hulda kjører 'Knude/Vetus'-varianten. Kjølevannet går i en svanehals rundt en meter over vannlinjen. I svanehalsen er det satt inn et 10 mm rør som går videre oppover og lenser overbord. Mototorene til Hulda ligger under vannlinjen. Hadde på forrige båt ventil fra Volvo. Denne ble dumpet fordi den lakk, uansett hvor mye den ble dullet med. Jeg har en slik fra Volvo som lekker uansett hvor mye jeg duller med den. Min løsning er en halvannenliters flaske stripset fast til slangen. Det har aldri dryppet mer enn at jeg aldri har tømt den, sikkert fordi vannet fordunster i varmen i motorrommet. Men jeg slipper i hvert fall vannsøl i motorrommet. Særlig elegant løsning føler jeg ikke at det er, men jeg har til nå hatt andre forbedringer høyere på prilista... Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 12.April.2022 Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Den flaska er slummel. Om det blir mye vann i flaska vil ikke luft komme inn i slangen. Vi hadde en seilbåt på brygga for et par år siden som opplevde vann i motor med totaloverhaling som resultat. Slangen må ikke stå i vann. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Lars H. Svart 12.April.2022 Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Jeg laget en liten gjennomføring ut skutesiden. Når motoren går, står det ut en tynn pissestråle med vann. Jeg har altså varianten uten ventil. Det forteller meg samtidig at denne "luftingen" ikke er gått tett. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 12.April.2022 Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Ja, den flaskevarianten hadde jeg dumpet. Hos meg ender de forskellige luftingene som svanehalser over en trakt. Helt oppunder hyttetaket. Så går det en slange fra trakten til felles utløp. Her ender luftingene til motor, aggregat og dieseltank. Mange måter å gjøre dette på. Akkurat når det gjelder lufting av dieseltank, så strider denne patenten mot yrkesbåtspec. Der skal luftingen over dekk. I og med at det er så høyt opp til trakten, er vanntrykket stort sett for lavt til at det blir noe særlig vann den veien. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.