Jump to content

Hva er dette for en del?

Heden

Recommended Posts

Lite trolig feil på antihevert har noe med høy temperatur å gjøre, men man skal aldri si aldri.. :giggle:

Iflg instruksjonsboken under kapittelet feilsøking er det oppgitt 3 mulige årsaker til høy temperatur.

For lavt nivå i varmeveksler, utilsterekkelig sjøvann og foruresning i sjøvannssystemet.

Siden det er lite info å hente om dette er et problem du har hattt lenge eller oppstått brått blir det "skudd i mørket":

Det enkleste og billigste først:

Oppnår du riktig maksturtall i hht til manual? Har du sjekket giver på motor for god kontakt? Har du jobbet rundt motor og kan ha vært borti de elektriske koblingene? Har det dryppet kjølevann på nevnte koblingene?

Sjekket med IR måler at temperaturen er riktig? Lenge siden sjøvannsystemet på motor var sjekket for saltavleiringer? Full åpning på sjøvannsinntak (ikke grodd igjen). Lenge siden sjøvannsimpeller var byttet?

Sjekk ut en ting av gangen er mitt råd.

Ask skrev 5 minutter siden:

Det skadar ikkje å setja på ei slangeklemmar på den tynnaste slangen.

Om den slangen hoppar at får du mykje vatn i maskinrommet.

Tipper denne slangen går ut i maskinrommet uansett. Det er hovedsaklig luft som kommer ut av denne slangen og kansje en dråpe i ny og ne. Begynder det å komme mye vann ut av denne, så må ventilen åpnes og rengjøres.

Hei

bellen skrev 1 time siden:

Tipper denne slangen går ut i maskinrommet uansett. Det er hovedsaklig luft som kommer ut av denne slangen og kansje en dråpe i ny og ne. Begynder det å komme mye vann ut av denne, så må ventilen åpnes og rengjøres.

Slik er det ikkje i vår båt. Tvert om går slangen til ein skroggjennomføring over vasslina.

Det er om lag som strålen på ein påhengsmotor.

Dersom det ikkje kjem vatn ut av denne gjennomføringa har ein eit signal om at slangen er tett, og at antiheverten ikkje virkar som den skal,

(Eller at motoren ikkje får kjøling.)

Me har to heilt like antihevertar, og motorane er Yanmar 2GM20F.

Ask

Heden skrev On 9.4.2022 at 16.09:

277677368_Bildemotorrom.jpg.794e13e7383c2f1af310178cc6b4ef91.jpg

Jeg er veldig usikker på hva dette er for slags del. Motoren er Yanmar 3YM30, med lite problemer så jeg har ikke skrudd på denne tidligere.

Tips mottas med takk ang vedlikehold mm.

Takk.

Jeg ettermonterte en slik på min båt og fikk da problemer med høy temperatur, men jeg tror det mere skyldtes de slangen og ekstra 90 graders bøyene jeg måtte sette inn for å få til monteringen. Når jeg fjernet antiheverten ble temperaturen normal igjen. Det finnes sikkert mange varianter av disse og forskjellige monteringer, men de jeg har sett er montert før vannpumpen og det har da aldri kommet vann ut ifra ventilen. Hvis de monteres etter pumpen er de jo satt under trykk, men det har jeg ikke sett selv. Min oppfatning er at det uansett ikke skal komme vann ut av ventilen.

Kallethekid skrev for 5 timer siden:

Det finnes sikkert mange varianter av disse og forskjellige monteringer, men de jeg har sett er montert før vannpumpen og det har da aldri kommet vann ut ifra ventilen.

Før vannpumpen :confused: Nå er jeg som sagt ikke kjent med alle typer ventiler, men trodde desse utelukkende skulle monteres mellom motor og utløpet til sjø/eksos. Om du monterte din før vannpumpen, så er det nok ikke så rart du ikke fikk kjøling, da du mest sannsynlig sugde luft inn drenhullet på ventilen.

bellen skrev 22 minutter siden:

Før vannpumpen :confused: Nå er jeg som sagt ikke kjent med alle typer ventiler, men trodde desse utelukkende skulle monteres mellom motor og utløpet til sjø/eksos. Om du monterte din før vannpumpen, så er det nok ikke så rart du ikke fikk kjøling, da du mest sannsynlig sugde luft inn drenhullet på ventilen.

De jeg har sett montert sitter på inntakssiden og så vidt jeg kan se gjør vel TS sin også det? Er vel uvanlig med gjennomsiktige eksosslanger? På eksossiden burde vel heverteffekten være mindre, såfremt eksosen ikke går ut under vannlinjen, eller tenker jeg feil nå?

Redigert av Kallethekid (see edit history)

Det der er ikke eksos, men vannet fra varmeveksleren og videre til eksosbendet. Og der kan det komme vann inn via eksosventilene om toppen av motoren er lavere enn vannlinjen uten slik atihevertordning. Det kostet meg 60k for 20 år siden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Korrekt montert skal det gjøres sånn

airventv-antihevertventil-skjema.jpg.5e020619213cdbd7f2d7ae162643a68f.jpg

Eller sånn

slange_kobling.jpg.b61106de539d1f5170c98c6733a4fc60.jpg

Desverre så lekker noen av disse utgavene en del mer enn andre i dreneringen. 

Min erfaring er at vetus sin er den som er tettest i membranen.

Normalt ikke behov for den tynne slangen. 

Med slange er det viktig at det er direkte fall fra tynn slange så ikke det står vann i den. Da mister ventilen mulighet til å suge luft å risikoen for å fylle eksos mangfold med vann tilstede. Da finner vannet fort veien inn i sylinderen. 

Som nevnt av andre brukes denne når motor i båten er montert lavt i forhold til vannlinjen.  Spesielt seilbåter må ha denne løsningen.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Jeg har bare sett disse på "kald side". De monteres etter vannpumpen, før motoren.

Når motoren går blir det overtykk og den stenger. Når motoren stoppes slipper den inn luft fra den lille slangen og hevertvirkningen blir stoppet.

Hvis det kommer vann ut av den lille slangen når motoren går er den defekt og kan forårsake varmgang (hvis det er mye).

Hvis den er montert før vannpumpen vil den suge falsk luft og motoren vil ikke få kjøling.

Jeg har som sagt ikke sett den etter motoren, men kan se for meg at den gjør en god jobb der også.

Hvor sitter din, @Heden?

Redigert av Gerhard (see edit history)
Gerhard skrev 6 minutter siden:

Jeg var ikke så heldig: Det begynnte med litt grå olje

Det var ikke noe hyggelig lesing... Jeg var så heldig at jeg peilet oljen før start og oppdaget at nivået hadde økt en god del siden siste tur...  Hadde vann i både sylindrer, manifold og bunnpanne, men fikk det ut før oppstart.  Etter jeg fikk skiftet kran, slik at jeg kunne lukke sjøvannsinntaket hadde jeg aldri noen mere problemer, men etter å ha lest denne tråden begynner jeg å lure på om vannet kanskje kom fra eksosiden allikavel.:crazy: Motoren var en liten enkel Vetus 27 hk som var enkel å komme til. Sikkert mye vanskeligere på en større, mer komplisert installasjon. Båten er nå solgt, men jeg kjenner ny eier og burde kanskje tipse om risikoen.

Her en meget bra forklaring Fra Universal Diesel på forskjellige eksosanlegg, inkludert det om hevertproblemet. Jeg har valgt løsningen på siste side.

https://sagaforumet.com/teknisk/avgassanlegg.pdf 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hulda skrev for 2 timer siden:

Hulda kjører 'Knude/Vetus'-varianten. Kjølevannet går i en svanehals rundt en meter over vannlinjen. I svanehalsen er det satt inn et 10 mm rør som går videre oppover og lenser overbord. Mototorene til Hulda ligger under vannlinjen. Hadde på forrige båt ventil fra Volvo. Denne ble dumpet fordi den lakk, uansett hvor mye den ble dullet med.

Jeg har en slik fra Volvo som lekker uansett hvor mye jeg duller med den. Min løsning er en halvannenliters flaske stripset fast til slangen. Det har aldri dryppet mer enn at jeg aldri har tømt den, sikkert fordi vannet fordunster i varmen i motorrommet. Men jeg slipper i hvert fall vannsøl i motorrommet. Særlig elegant løsning føler jeg ikke at det er, men jeg har til nå hatt andre forbedringer høyere på prilista...

Jeg laget en liten gjennomføring ut skutesiden. Når motoren går, står det ut en tynn pissestråle med vann. Jeg har altså varianten uten ventil. Det forteller meg samtidig at denne "luftingen" ikke er gått tett.

Ja, den flaskevarianten hadde jeg dumpet. Hos meg ender de forskellige luftingene som svanehalser over en trakt. Helt oppunder hyttetaket. Så går det en slange fra trakten til felles utløp. Her ender luftingene til motor, aggregat og dieseltank. Mange måter å gjøre dette på. Akkurat når det gjelder lufting av dieseltank, så strider denne patenten mot yrkesbåtspec. Der skal luftingen over dekk.  I og med at det er så høyt opp til trakten, er vanntrykket stort sett for lavt til at det blir noe særlig vann den veien.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...