Helix2279 Startet 9.April.2022 Link til dette innlegget Startet 9.April.2022 (redigert) Hei. Min svigerfar har en aldrende Bayliner med nyere motor og aggregat han skal selge. Båten er en 25 fots Bayliner med flybridge fra midten av 80-tallet. Motor og drev er fra 2004. Han importerte båten og fjernet medfølgende bensinmotor for å spare hk avgift. Han fikk montert en marinisert GM dieselmotor på 6,2liter med 300hk. Motor og aggregat var nytt og ble tatt inn fra Sverige,tror jeg, som et kit som man satt sammen for marint bruk. Motor er den samme som brukt i Hummer etter hva jeg er fortalt. Hekkaggregat er av typen Mercruicser Bravo 3 med tilt og med duppropp. Dette har vært et evig prosjekt der motor har vært den ferdige delen, mens båt aldri helt har blitt ferdig pusset opp. Båten har blitt svært lite brukt og de siste årene bare ligget på land. Timer på motor og gir er ca 300. Ila liggetiden på land så er motor jevnlig turnet eller startet med klokker. Nå skal prosjektet selges. Spørsmålet blir da: hvordan svarer det seg å annonsere dette? Det er jo helt klart at det er motor og aggregat som er verdien her. Fra hans side så er det jo klart at det enkleste er å finne en kjøper til hele båten. Det som jeg tror kan være utfordrende er at det nok er relativt få kjøpere som stiller seg i kø for en sliten Bayliner, men desto flere som kan være interessert i motorinstallasjonen. Noen som har noen synspunkter på hva dette kan være verdt og hvordan det kan lønne seg å annonsere? Redigert 9.April.2022 av Helix2279 Skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Helix2279 Svart 9.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2022 Tror båten kan være lik denne, Bayliner 2450 fly. Bildet er lånt fra nettet og er ikke omtalte båt. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 10.April.2022 Link til dette innlegget Svart 10.April.2022 Det rart med det når en 20 år gammel motor går for å være nyere. Nyere enn båten kan nå de fleste være enige i iallefall. Vil tru det vil være lettere få omsetning stykkevis og delt. Kommer iallefall til å få mange henvendelser om å selge dette separat. Tomt oppussingsobjekt av en båt kan fort bli stående ei stund til rette mann kommer forbi. Det blir et spørsmål om kor mykje tid, energi og plass man har til å ha stående. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 10.April.2022 Link til dette innlegget Svart 10.April.2022 Hadde prøvd først og selge samlet, det koster jo litt tid og penger å plukke alt ut og fra hverandre også. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 10.April.2022 Link til dette innlegget Svart 10.April.2022 Jeg ville rett og slett avertert hele pakken til en grei pris. Som tidligere nevnt, ikke gjort i en fei å demontere ting og tang og båt skroget tar jo like stor plass. Bare greit å få det avgårde, 30-40 båtpenger alt ettersom, spørs bare å finne rette person. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.April.2022 Link til dette innlegget Svart 10.April.2022 Vil nok lønne seg å selge separat. Bare om motoren: GM 6,2 kommer fra 140 hk og oppover. Å dra 300 hk ut av denne motoren er litt i overkant. Og levetiden vil trolig være svært kort. Det bør selger være klar på. Slik at det ikke kommer reklamasjon i etterkant. Man bør ikke reklamere med at tilsvarende motor ble brukt i Hummer, for det er ikke sant. Det eneste fellestrekket er at begge motorblokkene er fra GM, og at de er V8'ere. Der stopper likheten. Sitér dette innlegget Link to post
Helix2279 Svart 10.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2022 Takk for svar og tips, setter pris på det. Tenker vi får prøve å annonsere hele båten og evt være åpne for å dele opp. Det hadde dog vært veldig greit om det en eller annen ville ha hele pakken. Jeg må innrømme at spesifikasjoner vedrørende motoren så er jeg bare blitt fortalt hva jeg skrev. Om den er 6,2 eller 6,7 om den faktisk deler noe opphav med en Hummer er jeg ærlig talt ikke sikker på. Svigerfar sitter på papirer og det skal nok være mulig å finne ut hva det eksakt er for noe. Båten gikk ihvertfall godt og passerte 40 knop med grei margin. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.April.2022 Link til dette innlegget Svart 10.April.2022 GM produserte tre versjoner: 6,2 liter, 6,5 liter og den siste (og beste) er Duramax som etter husken er 6,7 liter. I salgsøyemed er det viktig å vite hvilken av dem som er grunnmotoren. Lurer på om ikke Duramax er et samarbeide med Isuzu. Ikke arrester meg på denne siste uttalsen. Sitér dette innlegget Link to post
Helix2279 Svart 30.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2023 Føler for å komme med en oppdatering og svar på eget spørsmål. Ting tar jo som kjent tid. Prosjektet ble først annonsert sommeren i år. Vi laget en ærlig annonse på båten og hintet forsiktig om muligheten til å bare kjøpe motor/drev. Etter kommunikasjon med en del fendersparkere så ble faktisk båten solgt i sin helhet. Kjøper hentet båten på henger og sjøsatte båten underveis til ny havn. Båten fungerte etter sigende fint og kom frem i god behold. Tror både selger og kjøper er relativt fornøyd Edit: Jeg var jo litt usikker på hvilken motor dette faktisk var. Ifølge papirene så var motor av typen GM 6,5liter Hammerhead med 300hk. Drev av typen Bravo 3 med duoprop, utveksling 1,81:1 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.September.2023 Link til dette innlegget Svart 30.September.2023 Alltid hyggelig med oppdatering og å høre hvordan det gikk... Det de fleste sikkert lurer på er hvor mye den gikk for men det har du kanskje ikke så lyst til å dele. Uansett bra at det ble salg og en løsning dere er fornøyd med Sitér dette innlegget Link to post
Helix2279 Svart 1.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2023 Båten ble annonsert for 50k og solgt for 45k 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.