Jump to content

Hull i skrog.

Skibsplast1550

Recommended Posts

Hei alle sammen! Kjøpte tilbake en skibsplast ts460/1550 seabird jeg hadde for ca 15 år siden tidligere i år. Begynnte i dag vårpussen med å skrape/pusse gammelt bunnstoff dette tror jeg ikke har vært gjort siden jeg eide den sist. ( båten har gått i ferskvann) oppdaget da etterhvert en skade på skrog der det begynte og piple litt vann når jeg pusset. Holder det og reparere skade med epoxysparkel eller burde jeg gå grundigere tilverks? Legger ved noen bilder.

IMG_20220410_125117.jpg

IMG_20220410_125134.jpg

IMG_20220410_125423.jpg

IMG_20220410_125432.jpg

IMG_20220410_125437.jpg

torbi skrev for 5 timer siden:

Først må den tørkes godt,før man begynne med reparasjon.

Forslaget til @torbi er helt essensielt, du kan feks lage en maske til en våtsuger og la den stå på noen timer (det er den raskeste metoden og er ikke så avhengig av å stå i tørr luft) også tørke med varmluft, men da bør det være lav luftfuktighet og helst over 15grC

Hei

Thorst. Meiner du sliping på begge sider av skaden, eller begge sider av skroget?

Dersom ts kjem til på innsida så lettar det jobben å støypa frå innsida òg.

Du kan gjer det lettare for deg sjølv om det er mogeleg å snu båten opp ned, eventuelt slipa 10 cm oppover akterspeglet, slik at matta ikkje så lett ramlar av av si eiga vekt.

Guest Thostr
On 4/11/2022 at 8:00 AM, Ask said:

Thorst. Meiner du sliping på begge sider av skaden, eller begge sider av skroget?

Dersom ts kjem til på innsida så lettar det jobben å støypa frå innsida òg.

Jeg mente på begge sider av skaden, ref hva som er normal prosedyre ved utbedring av hull/gjennomgående skader under vannlinjen. 

Men kjenner jo ikke konstruksjonen til denne båten, hvis det er skum og/eller trevirke i kjernen så kompliserer det jo også noe. Størrelse på båten og bruk har jo også noe å si, men jeg har personlig veldig lite sansen for sparkel-baserte reparasjoner av undervanns-skrog. Er greit å kunne treffe på noe hardt en gang til uten at man mister de vanntette egenskapene til skroget :-) 

Det er dobbelt bunn på båten skal jeg komme til fra innside må jeg løfte toppen eller skjære ut i dørken under bensintank. Har slipt litt til i dag ser ikke antydning til skum men, ser antydning av finerplate i hekken. Hakket litt på finerplate den virket til å være solid. Glemte desverre å ta bilde.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...