Skibsplast1550 Startet 10.April.2022 Link til dette innlegget Startet 10.April.2022 Hei alle sammen! Kjøpte tilbake en skibsplast ts460/1550 seabird jeg hadde for ca 15 år siden tidligere i år. Begynnte i dag vårpussen med å skrape/pusse gammelt bunnstoff dette tror jeg ikke har vært gjort siden jeg eide den sist. ( båten har gått i ferskvann) oppdaget da etterhvert en skade på skrog der det begynte og piple litt vann når jeg pusset. Holder det og reparere skade med epoxysparkel eller burde jeg gå grundigere tilverks? Legger ved noen bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.April.2022 Link til dette innlegget Svart 10.April.2022 Biltema 36-0144 fikser den skaden. Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 10.April.2022 Link til dette innlegget Svart 10.April.2022 Jepp, best med epoxysbasert sparkel på gammel glassfiber. Epoksy har overlegent best limegenskaper. Polyester er bra vått i vått, men er dårlig lim. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 10.April.2022 Link til dette innlegget Svart 10.April.2022 Først må den tørkes godt,før man begynne med reparasjon. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Ask Svart 10.April.2022 Link til dette innlegget Svart 10.April.2022 Hei. Eg hadde slipt reint inn til "heil ved", og tatt resten derifrå. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 10.April.2022 Link til dette innlegget Svart 10.April.2022 Spørs om det ikk børe mere til her enn sparkel. Ville startet som @Ask foreslår med nedsliping. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
dieselfan Svart 10.April.2022 Link til dette innlegget Svart 10.April.2022 torbi skrev for 5 timer siden: Først må den tørkes godt,før man begynne med reparasjon. Forslaget til @torbi er helt essensielt, du kan feks lage en maske til en våtsuger og la den stå på noen timer (det er den raskeste metoden og er ikke så avhengig av å stå i tørr luft) også tørke med varmluft, men da bør det være lav luftfuktighet og helst over 15grC Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 11.April.2022 Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 Slip vekk all "banket tørrfisk" og delaminering. Slip konisk flate på begge sider. Støp med resin og glassfiber, alternerende rivduk og sydd matte (gjerne biaksial). Mao gjør det enkelt og ordentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.April.2022 Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 Hei Thorst. Meiner du sliping på begge sider av skaden, eller begge sider av skroget? Dersom ts kjem til på innsida så lettar det jobben å støypa frå innsida òg. Du kan gjer det lettare for deg sjølv om det er mogeleg å snu båten opp ned, eventuelt slipa 10 cm oppover akterspeglet, slik at matta ikkje så lett ramlar av av si eiga vekt. Sitér dette innlegget Link to post
Muren Motorsport Svart 11.April.2022 Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 "Hel ved" ja.. du kommer vel inntil veeldig vasstrukket kryssfiner vil jeg tippe.. å gjerne skum fremmom der igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Skibsplast1550 Svart 11.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 Takk for fine innspill, jeg begynner og tørke også slipe så jeg ser hvor omfattende skade er. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 12.April.2022 Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 On 4/11/2022 at 8:00 AM, Ask said: Thorst. Meiner du sliping på begge sider av skaden, eller begge sider av skroget? Dersom ts kjem til på innsida så lettar det jobben å støypa frå innsida òg. Jeg mente på begge sider av skaden, ref hva som er normal prosedyre ved utbedring av hull/gjennomgående skader under vannlinjen. Men kjenner jo ikke konstruksjonen til denne båten, hvis det er skum og/eller trevirke i kjernen så kompliserer det jo også noe. Størrelse på båten og bruk har jo også noe å si, men jeg har personlig veldig lite sansen for sparkel-baserte reparasjoner av undervanns-skrog. Er greit å kunne treffe på noe hardt en gang til uten at man mister de vanntette egenskapene til skroget :-) Sitér dette innlegget Link to post
Skibsplast1550 Svart 12.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Det er dobbelt bunn på båten skal jeg komme til fra innside må jeg løfte toppen eller skjære ut i dørken under bensintank. Har slipt litt til i dag ser ikke antydning til skum men, ser antydning av finerplate i hekken. Hakket litt på finerplate den virket til å være solid. Glemte desverre å ta bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.