Pequod Startet 10.April.2022 Del på Facebook Startet 10.April.2022 Jeg skal legge slik EVA Teak-juks om bord i båten etter påske (jobber mesteparten av påsken, så det blir ikke gjort så mye da). For å gå dette riktig så må jeg vel lage maler først, og deretter kutte til selve dørkbelegget. Hva bruker man til å lage slike maler? Papp? Stiv plast? Eller noe annet? Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Eika Svart 10.April.2022 Del på Facebook Svart 10.April.2022 Har brukt papir på rull, som er 80cm brei, med godt hell. Fordel at papiret er like breit som "teaken", da kan man bare legge malen rett oppå "teaken" og finne frem tapetkniven. Det er også en fordel å rulle ut "teaken", så legge det ut på gulvet med en plate over sånn at det blir retta ut. Ikke lett å jobbe med "teak" som fortsatt vil rulle seg sammen Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 11.April.2022 Del på Facebook Svart 11.April.2022 Papir på rull, som nevnt av ekspertene ovenfor. Teip papiret fast og lag nøyaktige maler. Det ferdige resultatet blir aldri bedre enn malen, selv om man håper det aldri så mye. https://www.biltema.no/bygg/maling/maletilbehor/gulvbeskyttelsespapir/gulvbeskyttelsespapir-2000019562 Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 11.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2022 Takk for hjelp, @Grønngylt og @Karl Norge! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Ms Fortuna Svart 11.April.2022 Del på Facebook Svart 11.April.2022 Vi brukte gråpapir på rull fra Nille nå sist når vi skulle lage nye tepper. Funket fint det. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 12.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2022 Kom til å tenke på en ting - jeg har en del luker som må markeres også, ville det kanskje vært bedre å benyttet noe plastlignende slik at jeg ser bedre hvor jeg skal markere? Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Jens_P Svart 12.April.2022 Del på Facebook Svart 12.April.2022 Går an å bruke bygg-plast også. Den litt tykke typen som brukes som kondens-sperre innvendig i hus. Er det mye kriker og kroker synes jeg plast er mer medgjørlig. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
tom Cognac Svart 12.April.2022 Del på Facebook Svart 12.April.2022 (redigert) Jeg skal legge EWA-teaken på skrogsidene innunder hardtop'en i min Flipper 640HT. Jeg har tenkt å bruke vanlig 80 grams A-4 papir (som du bruker til printeren) og tape sammen ark for ark etter ytterkantene (fra dollbord til hylle som vil gi ett stort flak - og fra hylle til benk som også vil gi ett stort flak), dette vil gi meg et salig lappverk, men jeg tror det vil fungere. Jeg innbiller meg at jeg vil få en ganske eksakt og korrekt mal som også tar hensyn til kurvaturen fra skrogside og framover mot baugen hvor den blir bredere. En god mal som jeg kan legge oppå EWA-teaken, tegne av med blyant og skjære etter. For meg er det også viktig at "stavene" ligger likt på babord og styrbord side. Men får se hvordan det går. Det er ikke alltid alt går som planlagt Redigert 12.April.2022 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Jens_P Svart 12.April.2022 Del på Facebook Svart 12.April.2022 La om fordekk på min båt. Fikk en overraskelse da det viste seg at dekket ikke var symetrisk om midt-linjen. Laget mal for halve dekket, snudde malen opp-ned og la den på andre siden. Da passet det ikke! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Karl Norge Svart 12.April.2022 Del på Facebook Svart 12.April.2022 (redigert) Pequod skrev for 5 timer siden: Kom til å tenke på en ting - jeg har en del luker som må markeres også, ville det kanskje vært bedre å benyttet noe plastlignende slik at jeg ser bedre hvor jeg skal markere? Plast går også bra. Men det bør være litt stivhet/tykkelse, slik som byggplast nevnt oven. Poenget er at materialet i malen kan formes slik som det ferdige materialet. For eksempel så kan tynn plast bøyes alle veier samtidig, foldes og strekkes. Det kan ikke det ferdige laminatet. Og da blir det lett feil. Redigert 12.April.2022 av Karl Norge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sandly Svart 20.Mai.2022 Del på Facebook Svart 20.Mai.2022 (redigert) Brukte selv byggplast hvor jeg laget en del hull i den og tapet den skikkelig fast i underlaget gjennom disse etterhvert som jeg strekte plasten ut. Tegnet av de områdene jeg ønsket å dekke med tusj. Ble veldig bra som mal. Enkelt med gjennomsiktig plast som er stiv nok til å ikke strekkes når man beveger seg på den mens man tegner. Redigert 20.Mai.2022 av Sandly (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 20.Mai.2022 Del på Facebook Svart 20.Mai.2022 Jeg synes finmasket armeringsnett i glassfiber er godt å bruke. Gjennomsiktig, stivt, strekkfast, og er lett å feste til det som skal tilpasses med "bluetack". Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 20.Mai.2022 Del på Facebook Svart 20.Mai.2022 Jeg bruker byggplast fra Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.