tom Cognac Startet 10.April.2022 Link til dette innlegget Startet 10.April.2022 Jeg skal/vurderer å putte et kobberrør som en hylse inn i et syrefast/rustfritt rør (til masta på båten min). Disse er tenkt popnaglet sammen. Er det greit? Eller vil jeg få noen form for tæring, korrosjon el.lignende? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
dieselfan Svart 10.April.2022 Link til dette innlegget Svart 10.April.2022 Om du kan sikre at det ikke vil være en katalytt tilstede kan det gå bra, men hvorfor vil du ta en slik sjanse? Generelt så blander en bare materialer om en må. Dersom det eneste argumentet ditt er at du hadde noe "kjekt å ha" liggende så ville jeg løst behovet på en bedre måte ( i båt er det AISI 316 eller 316L som jeg ville anbefalt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.April.2022 Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 AISI 316 og kobber ligger vel ikke så langt fra hverandre i spenningsrekka. Uansett er det popnaglene som vil ta kvelden først. Om du bruker nagler i Monel (som etter husken er en kobber/nikkel-legering, bare å google) blir det bedre. Dette er ikke sort/hvitt, men glidende gråsoner. Der 'hvor mange år holder det' er spørsmålet. Jeg kan skrive 'dette går utmerket', for jeg er garantert død og ikke søkegod den dagen det ryker. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 11.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 Takker for svar. Jeg lurer videre på: Hva om jeg bruker rør av messing? Vil det være bedre enn kobber? Enn om jeg får tak i pvc-rør. Skal brukes som en hylse til en delbar mast. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Andora Svart 11.April.2022 Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 Hvorfor ikke bruke rør av samme materiale som masten er laget av? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.April.2022 Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 (redigert) altera mulier skrev for 13 timer siden: Enn om jeg får tak i pvc-rør. Skal brukes som en hylse til en delbar mast. Er det snakk om en foring er Nylon best, den smører, hvilke lengder/størelse er det snakk om Redigert 12.April.2022 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tom Cognac Svart 12.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Roger jo skrev for 6 timer siden: Er det snakk om en foring er Nylon best, den smører, hvilke lengder/størelse er det snakk om Jeg trenger 2 lengder av ca 20cm - 22mm diameter. Er dette noe du kan skaffe? Andora skrev for 19 timer siden: Hvorfor ikke bruke rør av samme materiale som masten er laget av? Jeg har funnet denne butikken: https://batbua.no/produkt/rekkeror-i-syrefast-stal/ i Fr.stad som muligens har akkurat det jeg trenger - godt forslag forresten. I stedet for å popnagle hylsene til rørene tenkte jeg å bruke: https://www.tools.no/Epoxylim-Power-Metal-Loctite-2053617-no?categoryId=1073748811 Noen som har erfaringer med dette? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Roger jo Svart 12.April.2022 Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 altera mulier skrev 10 minutter siden: Jeg trenger 2 lengder av ca 20cm - 22mm diameter. https://no.rs-online.com/web/p/plastic-rods/0514590?cm_mmc=NO-PLA-DS3A-_-google-_-CSS_NO_NO_Engineering_Materials_%26_Industrial_Hardware_Whoop+(2)-_-(NO:Whoop!)+Plastic+Rods-_-514590&matchtype=&pla-334546210479&gclid=Cj0KCQjwxtSSBhDYARIsAEn0thRwyJMomxjHaTmA8M4jTgtRERO3BIImwGl6p7FuUFXksTji27JC8CsaAuJ4EALw_wcB&gclsrc=aw.ds Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tom Cognac Svart 12.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Roger jo skrev 4 minutter siden: https://no.rs-online.com/web/p/plastic-rods/0514590?cm_mmc=NO-PLA-DS3A-_-google-_-CSS_NO_NO_Engineering_Materials_%26_Industrial_Hardware_Whoop+(2)-_-(NO:Whoop!)+Plastic+Rods-_-514590&matchtype=&pla-334546210479&gclid=Cj0KCQjwxtSSBhDYARIsAEn0thRwyJMomxjHaTmA8M4jTgtRERO3BIImwGl6p7FuUFXksTji27JC8CsaAuJ4EALw_wcB&gclsrc=aw.ds Takker Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Jannmar Svart 12.April.2022 Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 altera mulier skrev 39 minutter siden: I stedet for å popnagle hylsene til rørene tenkte jeg å bruke:https://www.tools.no/Epoxylim-Power-Metal-Loctite-2053617-no?categoryId=1073748811 Noen som har erfaringer med dette? Skulle ikke masta være delbar? Det vil nok bli heller problematisk med den metoden du foreslår her. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 12.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 (redigert) Jannmar skrev 40 minutter siden: Skulle ikke masta være delbar? Det vil nok bli heller problematisk med den metoden du foreslår her. Joda, det er riktig at masta skal være delbar som du ser av bildet består masta av 2 parallelle rør (syrefast/rustfritt 25 mm) På bildet er det ikke saget over der hvor den skal kunne deles (Rett over tverrstaget på den skrå delen). Her tenker jeg å bruke en vinkelsliper for å få begge rørene delt/saget over, og i den øvre delen skal det monteres (det jeg kaller) en hylse i begge rørene slik at denne kan tres i den nederste delen. Jeg tenker at hylsa vil stikke ca 20 cm opp i den øvre delen hvor den limes i stedet for å popes, og videre at den går ca 20 cm inn i den nedre delen. Da blir den delbar ved at den øvre delen bare kan løftes av! Vet ikke om jeg har greid å uttrykke meg forståelig her Redigert 12.April.2022 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Chilli Solbris Svart 12.April.2022 Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 altera mulier skrev 51 minutter siden: Joda, det er riktig at masta skal være delbar som du ser av bildet består masta av 2 parallelle rør (syrefast/rustfritt 25 mm) På bildet er det ikke saget over der hvor den skal kunne deles (Rett over tverrstaget på den skrå delen). Her tenker jeg å bruke en vinkelsliper for å få begge rørene delt/saget over, og i den øvre delen skal det monteres (det jeg kaller) en hylse i begge rørene slik at denne kan tres i den nederste delen. Jeg tenker at hylsa vil stikke ca 20 cm opp i den øvre delen hvor den limes i stedet for å popes, og videre at den går ca 20 cm inn i den nedre delen. Da blir den delbar ved at den øvre delen bare kan løftes av! Vet ikke om jeg har greid å uttrykke meg forståelig her Og jeg må spørre, hvorfor skal den deles? Det generer sår som vil korrodere og vil føre til fuktighet på innsiden av masta…. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Andora Svart 12.April.2022 Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Hvis dette er 25x1,5 mm rør masten er laget av, vil du nok få problemer med å tre innerrøret (22mm) lenger ned enn der tverrøret er sveist på, pga at 25 mm røret har trekt seg i sveisen. En annen ting du kansje ikke har tenkt på, hva skjer når du kapper masta i 2?jeg vil tro at du får 2 deler som ikke vil passe sammen igjenn uten endel retting, dette pga spenningene som har oppstått i sveisen, som blir frigjort når du kapper den. Hadde det vært min mast ville jeg heller laget en hengsle så den kan legges ned framover eller bakover. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 12.April.2022 Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 altera mulier skrev 1 time siden: Da blir den delbar ved at den øvre delen bare kan løftes av! Vet ikke om jeg har greid å uttrykkemeg forståelig her Ja da forstår jeg hva du mener Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 12.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Solbris II skrev 16 minutter siden: Og jeg må spørre, hvorfor skal den deles? Det generer sår som vil korrodere og vil føre til fuktighet på innsiden av masta…. På min forrige båt (Fjord 24 weekender) var det mulig å ta av øverste del av masta. Dette var veldig bra når jeg skulle passere under lave bruer etc, men også ved transport på vei da ingen ting "stakk opp" - hvis du skjønner Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 12.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Andora skrev 14 minutter siden: Hadde det vært min mast ville jeg heller laget en hengsle så den kan legges ned framover eller bakover. Jeg ser hva du tenker - jeg skal gå i tenkeboksen Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Chilli Solbris Svart 12.April.2022 Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 altera mulier skrev 36 minutter siden: På min forrige båt (Fjord 24 weekender) var det mulig å ta av øverste del av masta. Dette var veldig bra når jeg skulle passere under lave bruer etc, men også ved transport på vei da ingen ting "stakk opp" - hvis du skjønner Skjønner den! Men da er det bedre med en hengslet løsning. Du må ikke finne på å dele den masta! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
dieselfan Svart 12.April.2022 Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Skulle ønske du hadde postet bildet i første post. Anbefaler deg og ikke lage hakkemat av "masta" Løs behovet ditt ved å lage en fotbrakett med en senterskrue/plastratt eller hengsle braketten som foreslått av flere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.