Jump to content

Hvilken kobling på dieselslangen? SAE? JIC?

arnearmoa

Recommended Posts

image.jpeg.09aec51a6e2d600596394aed44823c71.jpeg

I forbindelse med CE-godkjenning av en Seaco 1030 må jeg montere en kuleventil i uttaket fra dieseltanken, som kan stenges fra utenfor motorrrommet via en stoppvaier som nå allerede er montert. Det optimale hadde vært å smette kuleventilen mellom bendet på bildet og slangens endekupling. Bendet ender med en hankjønn kon mot slangen, og endekuplingen på slangen tetter mot denne inni den «løse» swivel mutteren man strammer med. Jeg har ikke eksakte mål på noe her, men jeg tror jeg hadde samme type bend og iallfall samme kuplingstype på slangen inn og ut av Racor filteret i Balticen, som nettopp er solgt. Mistenker det kan være en veldig standard løsning for å koble dieselslanger, og det lignet på JIC, men var kanskje SAE???

Noen som vet hva som er vanlig, og hva jeg bør skaffe av ventil og adaptere som kunne passe?

Det er vel av erfaring man lærer best :headbang:

Litt krøkkete med en båt som står over tre timer unna og ikke er min enda :giggle:

Var innom på lørdag, men jeg var ikke engang så smart at jeg tok bilde når jeg åpnet slangekuplingen, for jeg trodde jeg var så smart at jeg skjønte hva jeg så, og at det bare var å svippe innom TESS og kjøpe det jeg trengte. Men der fant jeg ut at det ikke var så enkelt, det kunne være noe annet, og de hadde uansett ikke passende adapter osv. :sad:

I verste fall kan jeg kappe slangen og putte ventil med slangenipler innimellom, men da må ventilen holdes fast, og den havner litt sånn uti lufta der… 

Det er ikke noe problem, men som sagt før du må ta med en del til  Tess så putter de in rett deler på begge sider av kiken. 

Det beste er vel å  sette kiken på tanken , med tanke på støtte, men en kan lage støtte og.

har enda ikke stått fast hos Tess men de må deler å gå ut fra.

Det kan være  NPT, JIC, UNF, MM , BSP   OSV.,

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Som sagt var jeg dum når jeg var i båten i helga.

Nå har jeg fått et bilde fra selger.  Når jeg ser nærmere etter, ser det ut som sfærisk eller to kon-vinkler, og da får jeg mer tanker om alle disse koblingsvariantene for ulike typer gasser på flaske.  Gjengen er ca. 15,8 mm utvendig (i.e. 5/8"), og jeg finner ut at stigningen er ca. 1,55 mm per gjenge (i.e. ca. 16,5 tpi) basert på skalering i bildet og måling på en annen fitting han hadde, som han trodde var lik.

image0000001(6).jpg.7a9b41dacd95875305d7fb9895a58bd9.jpg

Jeg får ikke dette helt til å stemme på en prikk med hverken SAE eller JIC :crazy:

JIC er også en SAE fitting, SAE J514 for å være spesifikk og gjøre det litt mer forvirrende :smiley: Enig at det ikke ligner helt på JIC så jeg ville bare byttet albuen som står i tanken, tror ikke jeg er langt unna om jeg tipper det er 3/8"Npt. Da får du alle delene du trenger som passer sammen ved første forsøk.

I min båt har jeg ikke kuleventil men en originalmontert tenningsstyrt Normally closed magnetventil som også kan åpnes manuelt. Stenger dieseltilførsel når tenningen slås av. Forholdsvis enkelt å installere.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...