R.O Startet 11.April.2022 Link til dette innlegget Startet 11.April.2022 Fikk motorstopp på årets siste tur i 2021, og på årets første i 2022.. (D4 300 2009mod) 1. stopp: oktober, samme dag som opptak. Startet opp tidlig morgen i 2 minus grader og nesten tom tank. Gikk på tomgang 5min, la fra kai. Etter ett min går en alarm og motoren stanser. For ikke med meg feil meldingen. Får ikke startet igjen. Er 20m fra land så hiver drengen. Etter noen forsøk starter motoren igjen, går da problemfritt de neste 30min frem til opplagsplassen. 2. Stopp: sjøsettes 10 april, fyller opp ti 1/2 tank. Starter litt tregere enn vanlig, må to forsøk til. Kjører deretter i 2timer, litt rolig og litt i cruisefart(22 knop). Testet også toppfart i noen minutter, alt OK. Ligger i 6 knop (etter 2t kjøring), opplever plutselig at turtallet går litt opp før den stanser. Ingen alarm. Gjør 6-7 forsøk på start, men ingen respons. Hiver dreggen og Sjekker forfilteret (razor), ser ok ut, sort stripe nederste, ca 1cm. Tømmer vannutskiller, ser også ok ut, litt smårusk. Pumper dieselfilteret fullt og gjør deretter nye forsøk, og plutselig starter den. Kjører deretter Son - Oslo i 22knop uten problemer. Diesel tanken ble inspisert før sjøsetting, ren og fin. Må vel få en mekaniker ombord, litt ugrei med to stopp uten å vite årsak.. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.April.2022 Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 Hvilken årsmodell er motoren og hvilken EVC-versjon? Jeg synes beskrivelsen tyder på trøbbel med dieseltilførsel. Og kanskje har du allererde løst problemet: R.O skrev 27 minutter siden: Sjekker forfilteret (razor), ser ok ut, sort stripe nederste, ca 1cm. Tømmer vannutskiller, ser også ok ut, litt smårusk. Pumper dieselfilteret fullt og gjør deretter nye forsøk, og plutselig starter den. Dersom grovfilteret er farget bare nederst og rent videre oppover tyder dette på at dieselnivået har vært for lavt i filteret. Disse filterene må fylles opp med diesel før lokket settes på, ellers vil bare deler av filteret være aktivt. Dersom du fylte dieselfilteret før du startet opp igjen kan det godt være at problemet allerede er løst. Kanskje kjøre båten litt for å se om problemet kommer tibake før du kaster penger etter mekanikeren? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Swingswong Svart 11.April.2022 Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 Luft i tilførselen tipper jeg. Lufte lufte Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.April.2022 Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 @R.O Ser nå at du skrev at motoren er 2009-modell. Beklager spørmålet om dette i forrige innlegg, må lære meg å lese ?. Da antar jeg at du har EVC-C. Da skal det etter det jeg forstår være mulig å lese ut lagrede feilmeldinger i etterkant. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
R.O Svart 11.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2022 Swingswong skrev 29 minutter siden: Luft i tilførselen tipper jeg. Lufte lufte Luftet godt etter filterskifte. Kan dårlig lufting gi stans etter 2t drift..? Lufter ved å pumpe over filteret til det kommer diesel ut, andre triks jeg bør kjenne til? Brigg skrev 20 minutter siden: @R.O Ser nå at du skrev at motoren er 2009-modell. Beklager spørmålet om dette i forrige innlegg, må lære meg å lese ?. Da antar jeg at du har EVC-C. Da skal det etter det jeg forstår være mulig å lese ut lagrede feilmeldinger i etterkant. Trøbbel med diesel tilførsel virker naturlig, ettersom den starter igjen. Det med fylling av filteret er det delte meninger om vet jeg, har aldri gjort det før, men er vel bare å prøve. Litt usikker på hvilke EVC jeg har, skal grave litt i manualen, hadde vært interessant å funnet feilmeldingen fra i fjor. Også skeptisk til å ringe mekaniker uten å ha en konkret feil, får teste litt til først. Begge stans har også skjedd med «uoriginale» forfilter, men kjøpt på maritim... Sitér dette innlegget Link to post
Lars og Sirius Svart 12.April.2022 Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Skudd i tåka: Har samme motor. starter vanligvis på et sekund etter pipet. Det gjorde den ikke i fjor, kvernet i noen sekunder og jaget litt og gikk ujevnt på tomgang. Luftet flere ganger uten at det hjalp. Skrudde ut lufteskruen og sjekket, og det viste seg at returkula gikk veldig tregt. Skiftet lufteskrue, luftet, og problemet var borte. Billig fix, lufteskrue kostet 100 kroner. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 12.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Lars og Sirius skrev 35 minutter siden: Skudd i tåka: Har samme motor. starter vanligvis på et sekund etter pipet. Det gjorde den ikke i fjor, kvernet i noen sekunder og jaget litt og gikk ujevnt på tomgang. Luftet flere ganger uten at det hjalp. Skrudde ut lufteskruen og sjekket, og det viste seg at returkula gikk veldig tregt. Skiftet lufteskrue, luftet, og problemet var borte. Billig fix, lufteskrue kostet 100 kroner. Det høres ut som noe jeg bør sjekke. Visste ikke at det var returkule i lufteskruen. Vi snakket da om den lille skruen som står over diesel filteret, med en liten nippel..? Sitér dette innlegget Link to post
Lars og Sirius Svart 12.April.2022 Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Ja, den lille over finfilteret. 7/16" såvidt jeg husker. Visste ikke at det var returkule i den jeg heller, men ettersom det virket som om jeg fikk like mye luft inn som ut når jeg luftet, pirket og blåste jeg litt i den og fant det ut. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 12.April.2022 Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Kan høres ut som luft i diesel ja. Sjekk som nevnt over at både grovfilteret (Racor) ditt er fylt helt opp og pakning til lokk ser hel ut. En litt vridd pakning, eller to pakninger har historie for å være potensiell synder. Lufteskruen på finfilteret er også sjekk. Som regel vil en motor kunne stoppe på tomgang om den suger litt luft et sted. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 12.April.2022 Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Jeg er vel også rimelig sikker på at problemet ligger i dieseltilførselen. Luft eller tetthet. Motoren din har EVC-C og skal derfor ha mulighet til å lese ut feilmeldinger via displayet i turtelleren. Husker ikke helt om den har minne for feilmeldingene (@Brigg). Jeg ville fylt forfilteret, luftet best mulig og sørget for at det alltid er mer enn nok diesel på tanken. Så ville jeg lært meg hvordan jeg går inn i OEM mode (trykke mer enn 5 sekunder på '-' knappen på EVC panelet) og vrir på hjulet til feilkodene kommer fram i turtellerdisplayet. Slik at du kan få fram denne om det skjer på nytt. Ikke slå av tenningen, da risikerer du at feilminnet tømmes (om ikke EVC-C har minne, husker ikke ...). Får du fram denne feilkoden, er det mye lettere å hjelpe deg videre. Eksempel på en slik feilkode er MID128, PID164, FMI0 (Dieseltrykk). Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 12.April.2022 Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 om man ikke manuelt fyller filterhuset med diesel skjer dette Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.April.2022 Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Swingswong skrev 28 minutter siden: om man ikke manuelt fyller filterhuset med diesel skjer dette Slik så mitt fiter ut også før jeg ble klar over at filterhuset må fylles opp med diesel. Og når TS skriver R.O skrev for 11 timer siden: Sjekker forfilteret (razor), ser ok ut, sort stripe nederste, ca 1cm. tolker jeg det slik at dieselnivået har vært enda lavere enn på bildet over. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
R.O Svart 12.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Brigg skrev for 6 timer siden: Slik så mitt fiter ut også før jeg ble klar over at filterhuset må fylles opp med diesel. Og når TS skriver tolker jeg det slik at dieselnivået har vært enda lavere enn på bildet over. jepp, enda lavere enn på bildet. Skal fylle opp filteret, gå over pakninger og bytte lufteskrue. Så håper jeg det løser problemet.. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.April.2022 Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Brigg skrev for 6 timer siden: Slik så mitt fiter ut også før jeg ble klar over at filterhuset må fylles opp med diesel. Er så heldig at jeg har en 10 liter "oljeskiftepumpe" som jeg kobler til returen, siste skjøt før tanken. Jeg pumper opp vacuum på 10 sekunder og lar pumpa virke i ca 1min, da har jeg luftet fin og grovfilter og hele systemet... Hvorfor er det så få som bruker den metoden? Samme med det å sette en bit med klar slange inn der hvor en er mistenksom mht luftinntrengning... Hvirker på meg som mange heller vil blåse mange båtlapper enn å bruke de to nevnte metoder som er tilnærmet gratis om en har en oljesuger eller kan låne av en frende... Hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.April.2022 Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Jeg bruker den metoden på bilen @dieselfan, der er det eneste mulighet for å lufte dieselsystemet etter filterskifte. Men selv ikke du klarer å fylle racorfilteret mer en halvfullt med den metoden. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Olepo Svart 12.April.2022 Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Allerede mange gode tips som har kommet her. Kan jo være greit å sjekke litt mer før en med VP logo på uniformen tilkalles. Stemmer ikke helt med den første gangen motoren stoppet, men ved problemer etter en tids drift kan det være greit å sjekke at lufting til tanken er ok og ikke tett. Lykke til med videre feilsøk, hold oss gjerne oppdatert på utviklingen. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.April.2022 Link til dette innlegget Svart 12.April.2022 Brigg skrev for 5 timer siden: Selv ikke du klarer å fylle racorfilteret mer en halvfullt med den metoden. Utifra det jeg leser her så kan det se ut som både @R.O og meg, har kjørt rundt med kun en "skvett" i racorfilteret... på tross av at jeg ikke har registrert luft i systemet siste 7-8 år. Tror jeg skal få tak på et par "500" type til å sette i serie og gjøre noen forsøk med vacuum lufting. Må si jeg er spent på det resultatet Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 14.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2022 Lars og Sirius skrev On 12.4.2022 at 7.40: Skudd i tåka: Har samme motor. starter vanligvis på et sekund etter pipet. Det gjorde den ikke i fjor, kvernet i noen sekunder og jaget litt og gikk ujevnt på tomgang. Luftet flere ganger uten at det hjalp. Skrudde ut lufteskruen og sjekket, og det viste seg at returkula gikk veldig tregt. Skiftet lufteskrue, luftet, og problemet var borte. Billig fix, lufteskrue kostet 100 kroner. kjøpte ny lufteskrue på LaSa, men her kan jeg blåse/suge i alle retninger? Virket som dette bare er en tetteskrue ned nippel.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars og Sirius Svart 14.April.2022 Link til dette innlegget Svart 14.April.2022 Er på påskeferie og får ikke sett på ventilen for å huske nøyaktig hva det var jeg gjorde. Men prinsippet må jo være at man skal kunne suge luft fra slangenippelen men ikke omvendt? Vanligvis når jeg har luftet har det holdt med 4 - 5 slag på pumpeknappen før det kom ren diesel, men med den lufteskruen jeg skiftet kunne jeg pumpe i fem minutter uten at luftboblene forsvant. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 14.April.2022 Link til dette innlegget Svart 14.April.2022 R.O skrev On 11.4.2022 at 23.40: Luftet godt etter filterskifte. Kan dårlig lufting gi stans etter 2t drift..? Lufter ved å pumpe over filteret til det kommer diesel ut, andre triks jeg bør kjenne til? Det er ikke tilstrekkelig med Racor. Du kan starte med dette, men så må du stenge systemet, åpne filter og fylle diesel manuelt inn i filteret til det står helt opp. Så stenger du filteret igjen. Hvis jeg forstår deg riktig ville filteret kun fylles til akkurat over inntaket i filteret. Da vil jeg tippe at det kan komme inn luft i enkelte situasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 18.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2022 Lufteskrue byttet, og filter fylt opp med diesel. Båten gikk fint på tomgang 30min i går, og på en 2x45min rundtur i dag. Føler meg fortsatt ikke helt trygg på at «feilen» er funnet, lufteskruen som satt i virket like tett, og så helt fin ut. Båten har også fungert fint i 3år uten at jeg har etterfylt racor filteret med diesel. litt ujevnt turtall rundt 900rpm, men jeg er litt usikker på om det er noe nytt, eller bare jeg som er mer oppmerksom på detaljer.. Neste blir å sjekke luftingen til tanken. Sist stoppet den etter 2t gange, kan dårlig lufting gi vakuum i tanken? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 18.April.2022 Link til dette innlegget Svart 18.April.2022 Om luftingen er dårlig på tanken vil det være problemer når du fyller. Event så suges tanken flat. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 19.April.2022 Link til dette innlegget Svart 19.April.2022 Til info kan nevnes at i en annen tråd om problemer med diesel så var det grums i stigerøret som gav stopp i tilførselen ved ulikt intervall. Blir litt som jordfeil som kan komme og gå..... Du har hatt nesten tom tank, og da er det ikke unaturlig at dette evnt kan være tilfelle, eller iallefall en potensiell kilde. Husker ikke tråden, men evnt rengjøring/utblåsing i stigerøret kan være en vurdering å ta med seg. En annet alternativ som jeg dog er usikker på relevansen til er om de gummipakningene som fulgte med de uorginale racorfilteret er 100% samme størrelse som originalt, evnt om du har husker å påføre litt olje på pakningene ved sammensetning? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 19.April.2022 Link til dette innlegget Svart 19.April.2022 Det er vel i skruen til returkoblingen det sitter kule og fjær for å holde litt mottrykk, ikke i lufteskruen? Sitér dette innlegget Mons Link to post
R.O Svart 19.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2022 mons skrev for 1 time siden: Det er vel i skruen til returkoblingen det sitter kule og fjær for å holde litt mottrykk, ikke i lufteskruen? Jeg byttet bare pluggen, del nr. 3. Hvor sitter returkoblingen med kule og fjær..? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.