Jump to content

Påskequiz - D4 stoppet to ganger, mulig årsak?

R.O

Recommended Posts

Lars og Sirius skrev On 14.4.2022 at 18.32:

Er på påskeferie og får ikke sett på ventilen for å huske nøyaktig hva det var jeg gjorde. Men prinsippet må jo være at man skal kunne suge luft fra slangenippelen men ikke omvendt? Vanligvis når jeg har luftet har det holdt med 4 - 5 slag på pumpeknappen før det kom ren diesel, men med den lufteskruen jeg skiftet kunne jeg pumpe i fem minutter uten at luftboblene forsvant.

Var det kanskje nr 21 du byttet? 

image.png.5e2316d22d80622f4d24a203bc9d5040.png

Swingswong skrev On 4/12/2022 at 8.58:

E7237D27-397F-43CB-A331-00369E93886F.jpeg.4a4afd1ad84ddfed278f658f046c3ffa.jpeg

om man ikke manuelt fyller filterhuset med diesel skjer dette

Tydeligvis flere som har dette problemet, men ikke alle. Har hatt dette racorfilteret i 10 år og byttet innsats sikkert like mange ganger, og aldri fullt det manuelt. Det står så tett opp under dørken at det er så vidt filter kan tas ut. Derfor setter jeg bare filter og lokk på plass, åpner lufteskrua på finfilter på motoren og pumper med pumpa på motoren til det kommer diesel. Vist må jeg pumpe ei stund, men  bytter ofte finfilter samtidig så prosessen må jo uansett gjøres.                                Siden jeg hørte om denne problemstillingen i fjor har jeg sjekket racorfilteret ved å ta av lokket like etter luftingen og da var det smekkfullt. Det har det alltid vært til tross for at jeg også drenerer filterets bunnventilen flere ganger i året uten at lufting har vært nødvendig etter drenering heller. Så det er nok ikke alle som må fylle racorfilter fra toppen. Det er jo en tilbakeslagsventil i filterkolben. Kan det være den som tuller hos dere? Hos meg er racoren omtrent på samme nivå som halv tank så det renner ikke oppi av seg selv heller.         En annen ting, om dere som må fylle filteret fra toppen, er dere da sikre på at filteret forblir fullt hele sesongen?

Er det samme oss meg og, filter hus er alltid heilt fullt uten at det blir fyllt opp manuelt.(har sjekket flere ganger ved og skru lokket av uten og stenge tilførsel da renner det over )

Kan det ha noe med høydeplasering i forhold til tanken mon tro ?

1 hour ago, Captain A said:

Det har det helt klart. Sørger selv for at tanken er over halvfull ved bytte av filter. Får da hjelp av hevertprinsippet ved lufting av systemet. Åpner kranen før grovfilter med lokket av og det fyller seg selv. Om tanken er nesten tom renner dieselen tilbake i tanken og slangen blir full av luft. Sørger for å ha fulle filtre. Mindre lufting. Tror også du hadde luft i systemet.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Captain A skrev for 1 time siden:

Er det samme oss meg og, filter hus er alltid heilt fullt uten at det blir fyllt opp manuelt.(har sjekket flere ganger ved og skru lokket av uten og stenge tilførsel da renner det over )

Det er det samme hos meg. Jeg må sette klemme på tilførselslangen ved filterbytte, og så fort klemma løsnes fylles filterkoppen opp og renner over hvis lokket er av. (Årlig filterskift utføres vanligvis med full tank).

Hvorvidt kammeret fylles eller ikke avhenger vel av filterets plassering og nivå på tank.

Uansett verdt å sjekke at koppen fylles helt. 

@R.O Fylte du opp filteret før lokket ble satt på forrige gang, og så er det nå bare halvt?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Da kan det hende at du har lekkasje mellom tank og filter hvor det suges inn luft. Jeg kan ikke tenke meg andre muligheter for at diesel i filteret skal bli erstattet av luft. Forutsatt at tanken ikke er så tom at det kommer inn luft inn i stigerøret selvfølgelig. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Brigg skrev 18 minutter siden:

Da kan det hende at du har lekkasje mellom tank og filter hvor det suges inn luft. Jeg kan ikke tenke meg andre muligheter for at diesel i filteret skal bli erstattet av luft. Forutsatt at tanken ikke er så tom at det kommer inn luft inn i stigerøret selvfølgelig. 

Nesten 1/2 tank, så stigerøret skal ikke kunne suge luft. Får ta en titt på slanger/koblinger mellom tank og filter, det er også den letteste siden å feilsøke på.

Kort oppdatering:

Motoren har nå gått 8 timer uten stans. Snakket med et firma som server den lokale havna med VP mekaniker, han mente de fort ville finne ev feil ved å koble på PC'en til motoren. Får de hentet ut mer enn det jeg finner i EVCen..? 

Har nå hyppig sjekket filter og lufting. Mange her mener at fileres skal stå fullt. Jeg sliter litt med å se hvordan det skal være mulig når tanken er godt under halvfull, da vil nivået i tanken ligger langt under racor filteret. Bunn og topp i tank markert med rød strek. Det er tett mellom tank og racor, men med vakuum i filteret sliter jeg med å se at det ikke siger noe luft inn fra andre siden.. 

Etter at båten har stått noen dager kommer det også luft ut over fin filteret når jeg pumper, så her må det pumpes litt før det kommer diesel. Men uavhengig om jeg gjør dette eller ikke så går motoren fint.

image.png.e14c73d7d6463cb0ac53c51f4246427d.png

Om alt er tett før filter samt selve filteret skal det ikke være mulig at diesel i filteret erstattes med luft. Bytter du begge pakningene på filteret samtidig med filterbytte?

R.O skrev for 1 time siden:

Har nå hyppig sjekket filter og lufting. Mange her mener at fileres skal stå fullt. Jeg sliter litt med å se hvordan det skal være mulig når tanken er godt under halvfull, da vil nivået i tanken ligger langt under racor filteret. Bunn og topp i tank markert med rød strek. Det er tett mellom tank og racor, men med vakuum i filteret sliter jeg med å se at det ikke siger noe luft inn fra andre siden.. 

1: Steng tanktilførselen. 

2: Åpne filteret og fyll opp manuelt

3: Sett sammen filteret igjen slik at det er tett. Da vil det ikke renne tilbake igjen i tanken dersom det er lufttett.

4: Åpne tanktilførselen igjen.

PS: Ad 3: Dersom det lille undertrykket er nok til å få luft inn i dieselsystemet vil jeg tro motoren fint kan suge inn luft.

Redigert av Havelle (see edit history)
Brigg skrev 56 minutter siden:

Om alt er tett før filter samt selve filteret skal det ikke være mulig at diesel i filteret erstattes med luft. Bytter du begge pakningene på filteret samtidig med filterbytte?

Begge pakninger byttet. Syntes den største så litt liten ut. Fulgte med filter kjøpt på Maritim. Skal få tak i en "original" pakning å prøve den. 

Havelle skrev 4 minutter siden:

1: Steng tanktilførselen. 

2: Åpne filteret og fyll opp manuelt

3: Sett sammen filteret igjen slik at det er tett. Da vil det ikke renne tilbake igjen i tanken dersom det er lufttett.

4: Åpne tanktilførselen igjen.

Jeg får fylt filteret, så det er fult når jeg setter på lokket, det er etter drift at det synker ned til halvfullt. Jeg har nok ikke stengt tilførselen slik du skriver, skal prøve rekkefølgen din over, se om det endrer noe. 

7 hours ago, R.O said:

får fylt filteret, så det er fult når jeg setter på lokket, det er etter drift at det synker ned til halvfullt. Jeg har nok ikke stengt tilførselen slik du skriver, skal prøve rekkefølgen din over, se om det endrer noe.

Om du ikke stenger tilførselen renner dieselen i slangen tilbake til tanken. Når du starter opp etterpå får du luften fra slangen til racor filteret.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Det blir feil. Hvis det ikke sipler luft inn opp/nedstrøms filteret, vil det forbli fullt. Mitt FG 500 har sett høyde over tanknivå på rundt 50 cm under mesteparten av covid. Uten at det har minsket i filteret. Fysikken sier vel også at slik må det være. Helt til høyden på væskesøylen når væskens kokepunkt. Forenklet forklaring.

• 2 måneder senere...

Kort oppsummering: Fikk ombord en VP mekaniker, han kjørte trykkluft i tanken for å blåse ut stigrøret. Fant da noen lekkasjer i tanklokkt og en slage kobling. Nå er racor filteret fullere, bløder pumpa er hard og motoren går ikke ujevnt de første minuttene etter oppstart.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...