Jump to content

Stoffing av drev

Petter1337

Recommended Posts

Vi har kjøpt en Askeladden 645 Beetle 2006 modell som har i alle år gått i ferskvann. Drevet er nogen lunde svart blank og fin, og mitt spørsmål er om det må/burde stoffes før sjøsetting i år?

Det har ikke vært stoffet før siden det har gått på ferskvann i følge tidligere eier.

- Evt. hvilken stoffing burde brukes på denne ? (Mercruiser 1,7 116hk) (Diesel)

- Hva anbefaler dere av vask/klargjøring for dette?

- I tillegg til dette så er jeg ganske blank på slitedeler som burde byttes årlig, i følge selger skal alt være i orden, men ingenting ble sagt om bytte i år. Er det mest sannsynlig nødvendig med vanlig slitedeler bytte når båten har gått i ferskvann i alle år? Eller kan det vente til neste år ettersom den skal første gang i saltvann i år

Er ganske fersk på dette, så alle gode tips tas godt i mot!

Redigert av Petter1337 (see edit history)

Det går å ikke ha bunnstoff på drevet - som det også går fint på skroget. Det går, men det gror som f...

Etter å ha prøvd alle de ulike drev/alu bunnstoff fant jeg til slutt Aqualine fra Jotun som faktisk fungerte - og var desidert best (på østlandet). Jeg har prøvd alle...og det var bare tull alle sammen. Ingen av dem fungerte. Flere flasset, ingen forhindret groe særlig... Og det er en h... jobb å både gjøre grundig arbeid med grunning og bunnstoff og allikevel måtte ha en vaskejobb som om man ikke har brukt bunnstoff...

Lett sliping, så grunning i flere lag - deretter bunnstoffet.

Det er ingen slidedeler i drevet som må byttes årlig. Men det å sjekke trustlageret som sitter i transom i akterspeilet. Npår du tar av drevet så går akslingen inn i dette lageret. Laaaangt inne mot motoren sett utenfra. Ta hånda helt inn og roter dette lageret - det skal gå jevnt.

Sjekk belgen du tar hånden gjennom og kjenn etter fukt (skal være helt tørt) og om det er skadet.

Bytt drevoljen og se etter metallspon. Send drevet på service om det er metallspon!

God tur i ny båt!

Seajet 038 på spray fungerer meget bra på drevet. 
vaske rent, skrape av løst/groe, avfette med tynner el liknende, la lufttørke. Viktig når man stoffer drev med spray at man bruker nok produkt. Minimum 1/2 boks til et drev/transom.  Mange strøk vått i vått. 
Bruker dette selv og fungerer supert, ligger ute fra mars/april til okt. 

Sjøblid og ubetinget positiv!

Så både seajet 038 og Aqualine fra jotun kan brukes, slik jeg forstår det så kan jeg vaske drevet godt, evt enkel våtsliping, så avfette med tynner, deretter godt med enten seajet 038 eller aqualine ? Eller må det også grunnes i forkant?

Som nevnt over så er drevet godt i ferskvann og er ganske svart blankt uten noe.

Seajet der jeg har båten - det fungerte ikke i det hele tatt..dessverre.

Hempel/International//Seajet/Biltema/andre Jotun produkter for alu enn Aqualine - bare sorgen.

Hempel og International har hatt alu produkter og i tillegg egne drev løsninger - ikke bra noen av dem.

Jeg har kun hatt Aqualine sort som har fungert bra.

On 4/12/2022 at 11:17 AM, alfaalfa said:

Seajet der jeg har båten - det fungerte ikke i det hele tatt..dessverre.

Hempel/International//Seajet/Biltema/andre Jotun produkter for alu enn Aqualine - bare sorgen.

Hempel og International har hatt alu produkter og i tillegg egne drev løsninger - ikke bra noen av dem.

Jeg har kun hatt Aqualine sort som har fungert bra.

Da har jeg handla inn drevspray, og skal til med maskering, er det sånn at det er kun anoder, beveglige deler som ikke skal tas? Kan alt av bolthoder og annet sprayes ned? Eller burde jeg maskere alt utenom selve drevet / metallet?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...