Jump to content

Bunnstoff på gammel Nordkapp

hnrk

Recommended Posts

Jeg skal ta vårpuss av "ny" båt for første gang, en Nordkapp fra 1984.

Jeg er litt usikker på hva jeg må gjøre og hvilke produkter jeg bør bruke -- og ikke minst hva som sitter på båten fra før.

Vil det holde å vaske bunnen, teipe langs vannlinja og føre på selvpolerende bunnstoff?  Kan jeg bruke spray eller bør jeg bruke pensel?  Hva vasker jeg med?  Bør den poleres etter bunnstoff?  Finnes det noe poleringkost jeg kan feste på drill eller eksentersliper eller multiverktøy? 

Beklager veldig mange spørsmål her, det blir forhåpentligvis færre neste sesong :) 

1640990183_Skjermbilde2022-04-12kl_10_12_43.jpg.f8254e651fb49a60645871e7adbb31b5.jpg1327298275_Skjermbilde2022-04-12kl_10_12_32.jpg.b5e799edb1a6dfab891c64bd908df137.jpg398772828_Skjermbilde2022-04-12kl_10_12_20.jpg.0fd9217c3016aa25920f7cf244e8c515.jpg

Dekk til bakken under båten med presenning. Skrap vekk løst bunnstoff. Er det veldig mange lag med gammelt bunnstoff kan det være lurt å ta en skikkelig sjau og skrape helt inn til gelcoat, slipe og prime med to-komponent epoxyprimer. Men det er en større jobb. 
Ønsker du bruke båten fjerner du bunnstoffrycsom er løst med skrape, kommer du inn til gelcoat noen steder primer du med en en-komponent primer på de flekkene som er avdekket. Så er det maskeringstape langs vannlinjen og nytt bunnstoff på plass. 
Vaske og polere kan du godt gjøre etter at du har hatt på bunnstoff. Men da fra vannlinja og opp! Oppå bunnstoffrt gjør du absolutt ingenting!

Men jeg vil jo anbefale det å få båten opp fra bakken!

Lykke til

Redigert av Solbris II (see edit history)

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

23 hours ago, Solbris II said:

Skrap vekk løst bunnstoff. Er det veldig mange lag med gammelt bunnstoff kan det være lurt å ta en skikkelig sjau og skrape helt inn til gelcoat, slipe og prime med to-komponent epoxyprimer.

Har fått greie på at det er et selvpolerende bunnstoff på den nå (International Micron EU).  Bunnstoffet ser ut til å sitte greit, og finner kikke noe løst, så da slipper jeg forhåpentligvis unna uten en større sjau?  Da er det vel evt bare å legge på nytt lag, eller flekke over hvis jeg finner noe løst?

23 hours ago, Solbris II said:

Vaske og polere kan du godt gjøre etter at du har hatt på bunnstoff. Men da fra vannlinja og opp! Oppå bunnstoffrt gjør du absolutt ingenting!

Takk, det var nyttig informasjon! Lett å gå seg vill i jungelen av stoffing, rubbing og polering.

hnrk skrev for 2 timer siden:

Har fått greie på at det er et selvpolerende bunnstoff på den nå (International Micron EU).  Bunnstoffet ser ut til å sitte greit, og finner kikke noe løst, så da slipper jeg forhåpentligvis unna uten en større sjau?  Da er det vel evt bare å legge på nytt lag, eller flekke over hvis jeg finner noe løst?

Takk, det var nyttig informasjon! Lett å gå seg vill i jungelen av stoffing, rubbing og polering.

Flekk over! Bruk det som er denne sesongen. Da får du se hva som sitter igjen til høsten. Og får du groe gjennom sesongen er det bare å løfte båten opp og spyle av. Da får du en ide om hvor mye jobb det blir til neste sesong. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Jeg støtter det med å bare flekke på med selvpolerende bunnstoff der det er lite.

Til polering er det aller enkleste (synes jeg) for å få et godt resultat å bruke en DA poleringsmaskin, harde poleringsputer og et "high cut" poleringsmiddel for gelcoat. Voks med hardvoks der du legger på så lite du bare klarer, og fjerner raskt. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...