Ttor
Vurderer et prosjekt for kommende vinter. Har en liten, todelt badeplattform på båten. Den ene siden er okkupert av vinsjkassen. Skrogformen gjør at plattformen bare stikker ca 20 cm utenfor fenderlisten. Kunne tenkt meg en stor og stabil plattform i glassfiber. Selvsagt i skarp 80-talls design.
Den store kassen til vinsjen kunne jeg godt tenke meg å fjerne. Tenker derfor på å lage et rom under plattformen for blytauet.
Båten er også ganske baktung når den er fullt lastet. Vanntanken ligger under dobbeltsengen i akterkabinen, og dieseltankene ligger aktenfor maskinene. Gummibåt på 11 fot henger i davitene, og veier ca 140kg.
Jeg kunne derfor tenke meg å lage en skrogforlengelse for å få bedre oppdrift i hekken. Da får jeg også litt oppbevaringsplass under badeplattform og kan sette gummibåten på denne.
Hekken er flat på midterste delen. Og her står det noen fastmonterte flaps. På de skrå sidene står det trimflaps. Tenker på å forlenge den midterste delen omtrent like langt som flapsene som står der i dag. Da vil båten etter mine beregninger oppføre seg likt i planende hastigheter. På sakte fart og når jeg ligger i ro, vil båten ligge litt høyere i vannet.
Båten er en halvplaner. Cruiser på ca 14-16 knop. Maks 22. Går mye på 7 knop.
Lurer litt på om noen har gjort noe lignende, eller har noen tanker.
Fordelene jeg ser for meg er:
-Større plattform
-Mer lagringsplass for bensinkanner, etc.
-Kan fjerne taukassen, og feste vinsj mye bedre.
-Mindre vindfang i gummibåt
-Lavere tyngdepunkt på gummibåt, og slipper at den slingrer i sjø.
-Unngår at eksos kommer under vann. Liker ikke den boblelyden.
-Kan fylle full vanntank
Det eneste jeg kan se for meg er at bølger aktenfortvers kan ha noe annen innvirkning. Men der kan de faste flapsene også gjøre sitt. Hva kan dette gjøre med sidesjø på sakte fart?
Planen er ca 200-250 kg oppdrift. Båten veier nesten 10 tonn full.