Ttor
Den tråden til komodo fikk meg til å tenke at dette må gjøres så enkelt som mulig. Dette kan balle på seg. Har sett på tråden til REM tidligere, så her er det litt inspirasjon også.
Når det gjelder vekt, så er det ettermontert utstyr som er problemet. Det er montert kraftige ILAS daviter i ettertid. Originalt kunne man kjøpe en mye lettere type. Gummibåten har glassfiberskrog og 20hk Honda. Fulgte med da jeg kjøpte båten, og er alt for god til å kvitte seg med. 15kg anker, blytau og vinsj var aldri noen ide da båten ble konstruert i England. Så har jeg noen teak-kasser med tauverk under benkene bakerst på akterdekket. Lite alternativ lagringsplass ute. Båten er stor nok, og ungene faller fra en etter en.
Har vurdert ny plattform uten kassen også. Men er redd jeg tilfører mer vekt, da jeg er usikker på om jeg kan klare meg uten davitene. Må vurdere ulike muligheter for krybbe og løft av gummibåten. Den må uansett ha motoren på hele tiden. Kassen med vinsjen står også i veien.
Båten hadde nok originalt faste flaps hele veien ut. Med unntak av ytterste 10 cm, der skroget har en flat, bærende kant. Trimflaps er ganske små, og ettermontert. Gir meg en knop ekstra på plan når de kjøres helt ned. Senere leverte modeller fikk større trimflaps, og ingen faste flaps. Montert litt lengre inn enn mine trimflaps.
Det er betydelig forskjell på vannlinjen i baugen, når jeg henger på gummibåten og fyller vanntanken. Har lagt ca 50 kg ekstra vekt i baugen, men ikke nok.
Trimflapsene mine er ca 30 cm dyp. De faste ca 25. Har ikke regnet på ekstra vekt og hvor mye volum jeg kan få under vannlinjen ennå. Må lage en skarp kant nederst for at vannet skal slippe. Men kan sikkert lage den skrå utover lenger oppe. Kan nok trekke kassen ca 30 ut fra skroget, som trimflapsene.
Kassen skal romme blytauet og diverse som bare kan brukes når gummibåt er på sjøen. Som bensinkanner, etc. Lager kassen helt tett med tett side mot skroget også. Lensepumpe blir sikkert også aktuelt. Usikker på om kassen skal støpes fast i skroget, eller bare skrues i kombinasjon med sika.
Det blir en mye mer komplisert jobb å lage kasse som går helt ut til sidene. Og så er det da flere meninger om hva dette gjør med stabilitet.
Smal forlengelse kan gi mindre stabilitet. Bred forlengelse kan gi bedre bæring mot sidene, og sørge for bedre løft og mer slingring det også.