Jump to content

Beholder ikke farm/proof mykheten?

Luna III

Recommended Posts

Hei trebåtelskere. Som ny trebåteier sist høst gleder jeg meg til sjøsetting. Fredag 13 Mai !!! Satser på at det går bra tross datoen. Etter tips her så tenkte jeg å bruke Proof til tetting av noen langsgående sprekker under vannlinja, men så la jeg noen prøvestriper langs kjølstokken i høst for å se. Synes de har blitt litt harde i forhold til at de skal beholde elastiteten. Så nå vurderer jeg å bruke vannfast fett med blyplater utenpå. Tenkte kanskje dette holder i flere år og med mulighet til evt "påfyll" innenfra. Erfaringer eller synspunkter?

Har ikke erfaring med Proof, men har brukt mye Farm opp gjennom årene. Får den kontakt med luft stivner den noe i forhold til opprinnelig (noe som for så vidt er naturlig, Farm lukter, altså fordampes løsemidler). Men i en sprekk, under blylapp, opplever jeg Farm som å holde elastisiteten i mange år. Kanskje den blir noe hardere, men fremdeles såpass myk at den kan skvises ut av sprekkene etter som båten trutner. Etter behandling (Farm og blylapp) er det et poeng i å ikke la båten tørke ut like mye som den var da man behandlet den. Tørker båten helt ut bør asfaltkittet som ble skvist ut forrige trutning fylles på/erstattes, ellers vil man kunne oppleve noe lekkasje, i alle fall før båten har trutnet skikkelig igjen.

Hakkannen skrev for 10 timer siden:

Har ikke erfaring med Proof, men har brukt mye Farm opp gjennom årene. Får den kontakt med luft stivner den noe i forhold til opprinnelig (noe som for så vidt er naturlig, Farm lukter, altså fordampes løsemidler). Men i en sprekk, under blylapp, opplever jeg Farm som å holde elastisiteten i mange år. Kanskje den blir noe hardere, men fremdeles såpass myk at den kan skvises ut av sprekkene etter som båten trutner. Etter behandling (Farm og blylapp) er det et poeng i å ikke la båten tørke ut like mye som den var da man behandlet den. Tørker båten helt ut bør asfaltkittet som ble skvist ut forrige trutning fylles på/erstattes, ellers vil man kunne oppleve noe lekkasje, i alle fall før båten har trutnet skikkelig igjen.

Ok. Jeg har forstått det slik at Proof inneholder det samme som Farm bare at Proof leveres på patron og derved er enklere å bruke. Synes jeg da. Det jeg tenker på er at jeg kommer til å ta båten på land hver høst og sette ut neste vår. Under en blylapp har jeg da liten oversikt over tilstanden neste vår og kan kanskje få større lekkasjer enn ved første sjøsetting. I havna vår har jeg ikke anledning til å la båten henge i stroppene (truck) og egnet gruntområde er det heller ikke. Mulig at to tau under og festet til utriggerne på flytebrygga kunne holdt båten oppe, men det vet jeg ikke. Er som sagt ny på dette med trebåt og øsker ikke at Sabben skal drukne i saltvann. Som sagt så regner jeg med å få båten tett nok i år, men er usikker på neste år når jeg ikke ser hva som er under blylappen. 

Det spørs om du får større lekkasjer etter kun en vinter på land, for nå har gjerne båten stått flere år og tørket? Hvis du passer på at skroget ikke tørker for raskt når du tar båten på land hadde ikke jeg bekymret meg for større sprekker og lekkasjer. Store sprekker kommer hovedsaklig av en eller flere av tre ting; for rask tørking, skjevt belastet skrog ved landligge som fører til større spenn i virket og/eller langvarig tørking (altså at skroget har blitt for tørt). Så lenge du får satt båten stødig og jevnt og bare lar den står på land en vinter skal det svært mye til at det er behov for å åpne blylapper for å sjekke ståa under. Er du redd for for hurtig tørking kan du legge filleryer på innsiden av skroget som du fukter med saltvann den første tiden båten står på land (alltid saltvann, ferskvann er treets fiende). Samtidig er det en fordel om skroget får tørket litt ut før frosten tar til, men denne prosessen trenger ikke skje for raskt.

Det er ikke mulig å la båten få henge til neste dag da? Altså at du blir den siste som sjøsettes den dagen? Utriggerne har begrenset med oppdrift, men noe har de jo. Ved sjøsetting er det alltid greit å ha minst to elektriske lensepumper og landstrøm (kontinuerlig lading av batteriet, lensepumpene kan være sultne). Du bør være til stede dagen båten blir sjøsatt, gjerne med en pakke kokosfett eller tilsvarende. Ikke for å tette permanent, men for å bremse lekkasjene i starten før skroget har fått trutnet skikkelig. 

Regner med du har sjekket over klinken og rekspikeren (feste i stevner og kjøl) siden båten er ny for deg? Så lenge klink og rekspiker er hel og stram og du har tatt for deg de verste sprekkene med Proof og blylapper har du et greit utgangspunkt for en udramatisk sjøsetting?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...