Jump to content

EVC-C tripdata

Wiserguy

Recommended Posts

Håper noen med erfaring kan oppsummere hva som er mulig og hva som trengs for å måle forbruk på EVC-C (VP D6 330).

Jeg er sikker på at jeg tidligere fikk opp liter per time på det lille VP-displayet under knop-klokka, men det finner jeg ikke tilbake til. Kan det være en sensor eller en kabel som er koblet fra som gjør at dette ikke lenger kommer opp som valg?

Selv om jeg fikk dette opp på det lille diaplayet fikk jeg ikke dette opp på Raymarine MFDen selv om jeg får opp annen motordata som RPM og oljetemperatur. Er dette en begrensing som alle opplever?

Jeg forstår det sånn at en kan kjøpe en utvidet NMEA2000 kjørecomputer fra VP (ca 5000 kroner + arbeid), som gir mer avansert drivstoffberegning i tillegg til triplogg. Stemmer dette og er dette bare en lisens eller en fysisk ting?

Så ser jeg at det også finnes en noe rimeligere blåtannmodul som ser ut til å gjøre samme jobben, men mer tenkt mot mobiler/ipad, evt nyere Navi MFDer. Men etter litt søking mistenker jeg at den nevnte kjørecomputeren over må på plass for at denne skal fungere. Stemmer det?

Her har du to relevante sider fra EVC-C instruksjonsboken. Du finner du spør om beskrevet der. Prinsipielt, så må du ha ‘tripcomputer’ opsjon installert for å få data om forbruk. I tillegg må du ha kobling til kartplotter (eller tilsvarende, GPS eller ‘fart gjennom vann’ giver) for å få forbruk pr. distanse. Kobling til kartplotter kan gjøres med en EVC > NMEA2000 interface, eller en EVC > iPad interface. Denne har også NMEA2000 grensesnitt slik at du kan koble til kartplotter.

Jeg mener å huske at tripcomputer SW kostet ca. 10.000kr en gang. Denne må legges inn av et Volvo Penta verksted med VODIA.

91A39FAE-8EC6-4723-8B41-8C6A0BC51492.jpeg.2fc19ad8b83eaf9e7ca6be1730dc6ec8.jpeg

67772EFA-390D-43F8-BF81-6ED50D678F40.jpeg.81f20b1a2ad3a18f5b73eeedfd91bf19.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...