Petter1337 Startet 13.April.2022 Del på Facebook Startet 13.April.2022 (redigert) Hei, har vært en post om dette tidligere men har nå det meste av info / oppsett klart. Har en Askeladden 645 som er uten kjøleskap, men det er lagt opp til det. På babord side er det to ledninger (svart og blå som skal brukes til oppkobling av kjøleskapet (se bilder). Den blå ledningen går inn på sikringspanelet, mens den svarte går rett på minus polen på batteriet. Ettersom vi skal sette inn ett nytt kjøleskap så ble vi anbefalt å sette inn et ekstra batteri. I bryterpanelet på båten så er det en bryter til startbatteri, og en til service batteri (se bilder). Det ser ut som disse bryterene er seriekoblet ? (usikker). Slik det er lagt opp i dag er det egentlig bare å plugge inn ett kjøleskap så skal alt fungere (tror jeg, eller må det en rød leder fra sikringsskapet (som det er med andre) videre til bryterpanelet?), men ettersom vi ble anbefalt å sette inn et ekstra batteri (som forbruk for dette kjøleskapet så trenger jeg litt hjelp for hvordan det skal kobles/ gjøres om). Er det noen smarte hoder som har en enkelt måte dette skal kobles opp på slik at servicebatteriet går kun til kjøleskap og ikke sørger for at kjøleskapet tapper startbatteriet når vi ligger ute et par dager. Setter pris på alle inspill. Se bilder for mer info /detaljer Redigert 13.April.2022 av Petter1337 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.April.2022 Del på Facebook Svart 13.April.2022 Det er ikke så godt å si hva som er hva når du ikke forteller hva som er hva i bildene på baksiden av panelet viser. Du har rett i at bryterne er i serie. Funksjonen blir at bryteren nærmest skottet på bildet må være i 'ON' for at neste bryter i kretsen skal kunne fungere. Så hvis det er koblet slik at første bryter er 'SERVICE BATTERY', så må denne bryteren være i 'ON' for at 'START' skal kunne fungere. Og da er det greit. For om 'START' er slått av, kan 'SERVICE' tappes til den fulle død, uten at startbatteriet lar seg affisere av det. En liten ekstra forklaring fra deg ville vært opplysende, altså navnet på bryterne vil trolig ser baksiden av. Jeg ville ikke koblet det slik uansett. Hos meg er batteribankene totalt adskilt. Blir litt ekstra ledning. Sitér dette innlegget Link to post
Petter1337 Svart 13.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2022 45 minutes ago, Hulda said: Det er ikke så godt å si hva som er hva når du ikke forteller hva som er hva i bildene på baksiden av panelet viser. Du har rett i at bryterne er i serie. Funksjonen blir at bryteren nærmest skottet på bildet må være i 'ON' for at neste bryter i kretsen skal kunne fungere. Så hvis det er koblet slik at første bryter er 'SERVICE BATTERY', så må denne bryteren være i 'ON' for at 'START' skal kunne fungere. Og da er det greit. For om 'START' er slått av, kan 'SERVICE' tappes til den fulle død, uten at startbatteriet lar seg affisere av det. En liten ekstra forklaring fra deg ville vært opplysende, altså navnet på bryterne vil trolig ser baksiden av. Jeg ville ikke koblet det slik uansett. Hos meg er batteribankene totalt adskilt. Blir litt ekstra ledning. Det virker som at navnene på bildene ikke kommer frem.. Men bilde 1 er bryterpanel, 2; sikringsskap ( rad 6 nedover er for kjøleskap og inn bak går den blå lednigen fra kjøleskapet), 3; bak sikringsskap og bryterpanel, 4; bak bryterpanel (start bryter er den med 2 røde tykke kabler koblet inn på ), 5; batteri, og 6; der kjøleskapsledningene skal tilkobles. Bryteren til servicebatteriet er det på toppen som det står på panelet. Jeg ønsker jo at kjøleskapet som skal kobles inn på et servicebatteri er uavhengig av startbatteri (utenom lading så klart), men hvordan burdet det kobles om kjøleskapet skal direkte på service batteriet? Har du et forslag til et enkelt koblingsskjema? Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 13.April.2022 Del på Facebook Svart 13.April.2022 Er det to batteri i båten i dag og må både hovedbryter for start og forbruk stå på for at lanterner, lys i cabin mm. skal virke? Sitér dette innlegget Link to post
Petter1337 Svart 13.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2022 2 minutes ago, Fiks said: Er det to batteri i båten i dag og må både hovedbryter for start og forbruk stå på for at lanterner, lys i cabin mm. skal virke? Det er kun et batteri i dag, men ønsker å sette inn et servicebatteri for kjøleskapet, og som bildene viser så er det brytere til begge, men nå er de bryterne seriekoblet Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 13.April.2022 Del på Facebook Svart 13.April.2022 Den sorte boksen med to røde ledninger under hovedbryter for start er det to ledige pinner på denne? Dette kan være et skillerele som er koblet opp for fremtidig montasje av forbruksbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
Petter1337 Svart 13.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2022 (redigert) 16 minutes ago, Fiks said: Den sorte boksen med to røde ledninger under hovedbryter for start er det to ledige pinner på denne? Dette kan være et skillerele som er koblet opp for fremtidig montasje av forbruksbatteri. Ser ut som det er en ledig pinne, eller to? Redigert 13.April.2022 av Petter1337 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 13.April.2022 Del på Facebook Svart 13.April.2022 Ut fra spørsmålet ser det ut til at du er minst like «flink» med strøm som meg. Det koster ikke allverden å få en fagmann ombord og koble dette opp på en proff måte. Har selv bygget ut servicebanken hos meg, og fikk ham jeg kjøpte batterier hos til å koble opp og presse nye kabler på nye opplegget. Rabatt på batteriene og 2 timers jobb, og jeg sover godt om natten med et sikkert el.opplegg i båten. Er en grunn til at elektrikere har fagbrev i det de driver med. Skummelt å gjøre feil i 12v anlegg. Det kan utvikle ekkelt høy varme ved feilkobling. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Fiks Svart 13.April.2022 Del på Facebook Svart 13.April.2022 Tyder på at dette er skillereleet. Hvilken motor er det på/i båten din? Sitér dette innlegget Link to post
Petter1337 Svart 13.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2022 1 minute ago, Fiks said: Tyder på at dette er skillereleet. Hvilken motor er det på/i båten din? Det er en mercruiser 1,7d alpha one (116hk) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 13.April.2022 Del på Facebook Svart 13.April.2022 (redigert) Ut fra bildene (med alle forbehold) ser det ut som at eksisterende opplegg hos deg prinsipielt er slik: Nytt opplegg med forbruksbatteri kan lages slik: Dette opplegget hindrer at startbatteriet tappes ned når motoren er stoppet selv om du glemmer hovedbryter for start. For å slippe å legge ledninger til dynamo kan skillereleet byttes ut med VSR. Har du sjekket om det er skjema i brukerhåndboken til båten som viser hvordan dette kan kobles? Du må også sjekke kapasiteten til skillereleet mot kapasiteten til dynamoen. Det vil normalt også være noe informasjon om dette i motorens instruksjonsbok. Redigert 13.April.2022 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.