Jump to content

NRK1 nå (kl 2000-2100): Uræd - egget som kunne redde liv

Popeye70

Recommended Posts

Taskeladden skrev Just now:

Spennende! Der var kvelden reddet! Takk for godt tips, episode 1 kjører nu :)

Bare hyggelig. Ole Brude var en fjern slektning, så jeg hadde en liten egeninteresse av å følge med. :yesnod:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

For ett år eller to siden ble det lansert et armbåndsur som spinner på historien om Uræd. Er vel utsolgt fra produsent men ligger stadig vekk noen på Finn.no

https://www.vondoren.no/uraed

3C3A044F-8A25-4D83-8580-FFB26CD71C13.png.e89780bd524b883c727803b96e948cf2.png

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

det var 2 spennende episoder, litt av en tur gutta hadde over dammen! At fyren var forut sin tid er helt sikkert, lurer på hvor mange liv som kunne vært spart om det hadde slått ann på den tiden. 
interresant var det i alle fall!

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Taskeladden skrev 32 minutter siden:

det var 2 spennende episoder, litt av en tur gutta hadde over dammen! At fyren var forut sin tid er helt sikkert, lurer på hvor mange liv som kunne vært spart om det hadde slått ann på den tiden. 
interresant var det i alle fall!

Det er skrevet to eller tre bøker om Uræd, blant annet én av Ole M. Ellefsen (han som forteller mye i TV-episodene).

De to jeg har, og har lest er:

- Over Atlanteren i et egg (Sigmund Strøm)

- Uræd (Ole M. Ellefsen)

Jeg mener det finnes en bok til som har undertittel «Det lille egget som kunne» eller noe sånt, men finner ingen spor av det nå.

Bøkene anbefales for dypere innsikt i hvordan historien bak Uræd var, samt mye grundigere beskrivelser av strabasene underveis fra Norge til USA.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

Har lest en av de bøkene i yngre dager. Etter det jeg husker var det en strabasiøs tur med utfordringer. Blant annet manglet det sider i skips-dagboken etter turen. Uten å røpe for mye så ble det antatt å ha med hendelser underveis som man ikke ønsket at offentligheten skulle få innblikk i.

Fasinerende tur med en båt som var forut for sin tid.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jens_P skrev 48 minutter siden:

Blant annet manglet det sider i skips-dagboken etter turen. Uten å røpe for mye så ble det antatt å ha med hendelser underveis som man ikke ønsket at offentligheten skulle få innblikk i.

Ja, det stemmer at sider manglet og at det ble spekulert i at det skyldes krangler underveis. Dette hadde jeg helt glemt. Takk for påminnelsen.

Hvis den returnerende hukommelsen min stemmer så var det snakk om mulig kvikksølvforgiftning, hallusinasjoner, et våpen som ikke skulle vært med ombord og en ganske spent situasjon som resultat. Noe ble vel nevnt i episode én i går.

Jeg har ikke sett serien så må basere meg på hukommelsen.  Husker at kvikksølv og skytevåpen er noe av det som ble spekulert i. Kvikksølv i fotenden av senga skulle være bra for helsen. I virkeligheten ble de eksponert for kvikksølvdamp i lukket rom. Hallusinasjoner er en mulig reaksjon på forgiftning. 

Må prøve å finne tid til å se dette. :thumbsup:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...