Jump to content

Mercury 15 hk efi 2020, dårlig kjølevann stråle

Mercury20

Recommended Posts

Det har da oppstått et lite problem med min mercury 15 hk efi 2020 modell, problemet er at det komme lite kjølevann ut. Altså når den går på tomgang drypper det litt ut, men når jeg gir gass kommer det en svak stråle. Før dette oppsto var strålen fin. Disse symptomene er typisk at impelleren må byttes men siden motoren er helt ny så har jeg gått litt bort ifra at det er der feilen ligger. Så jeg lurer på om det er noen her inne som vet hva som er årsaken til feilen. 

Ta gjerne med motortype og modell i trådtittel. God søkbarhet er viktig !

Kommentar fra moderator: Tittel redigert.

Det enkleste trikkset er å løsne slangen som går til utløpet på motoren. Blås i slangen. Ingen hindringer? forsøk å se inn i slangenippelen på blokka med et speil eller ta et bilde, forstørr bildet og se om du har fritt løp, eller om det ligger en bit av et skjell der...

Har motoren vært kjørt på land uten riktig tilkobling av vann?

Byttet en impeller denne uka på en ny Suzuki hvor eieren hadde hørt på benken i båthavna at det ikke gjorde noe å kjøre bare litt uten vann... 

Hans impeller var en smeltet klump uten vinger.

Godt råd ikke sant?

Om du kommer ditt at verken impellerbytte eller luft/staking hjelper, så kan du som siste mulighet kjøre motoren i systemrens. Den tar det meste.

Regner med at problemstillingen gjelder motor i vann, og ikke i tønne/med spylemuffe? Hvis sistnevnte kan det også være en mulig feilkilde.

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)

Er du sikker på at motoren får lite kjølevann? Eller er det kun pilotstrålen som er liten? Denne blir lett tilstoppet.

Bruk noe til å stake de siste to cm før du gjør noe annet. 

ellers ryker impeller fort om motor kjøres uten vann. Det kan også være produksjonsfeil, så ikke se deg blind på at motoren er ny.

Dersom en ny påhenger trenger systemrens etter 2 små sesonger så er det noe som er feil. Da finner man feilen og fikser den.

Systemrens tar ikke sand og blåskjell og siden det statistisk er greia her (om det ikke er saltkrystaller i slangen) 

dieselfan skrev 47 minutter siden:

Dersom en ny påhenger trenger systemrens etter 2 små sesonger så er det noe som er feil. Da finner man feilen og fikser den.

Systemrens tar ikke sand og blåskjell og siden det statistisk er greia her (om det ikke er saltkrystaller i slangen) 

Helt enig. Systemrens er derfor noe man kun bruker etter å ha forsøkt alle andre nevnte tiltak, derav "siste mulighet". Ville også vurdert en telefon til forhandler før den tid, da motoren fortsatt er dekket av garanti. 

Brukte å ha motor gående på tomgang mens egnet stiv plasttråd ble forsiktig ført inn i "sladrehullet".

Ofte satt det saltavleiring nesten helt ytterst.

Å føre den foriktig frem og tilbake under tomgang vil du normalt snart merke om det er antydnig til en obstruksjon.

Tar du det helt piano vil du lite trolig kunne dytte noe inn i motoren siden kjølevannet vil presse motsatt.

Åpner du lokket på motoren vil du og se om det er slange rett ut eller den har "krappe svinger".. Ofte der det kan være obstruksjon etter opplag. Har et par ganger bare trykket slangen nesten flat på slike steder og truffet blink.

Men som en annen her skriver: Noe mer ville jeg ikke gjort uten forhandlers samtykke.  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...