Popeye70
Haizea skrev for 4 timer siden:Den oeSENC plugin var blitt obsolete og O-charts har nå en super ny og bedre plugin, den er so super at mine kart ikke fungerer lernger.
Hvis du logger inn i o-charts med den nye pluginen så skal du kunne se og eventuelt laste ned nye kart derfra. Kartene er knyttet til kontoen din hos o-charts, ikke hvilken plugin som er benyttet. Jeg har oppgradert to PCer med o-charts i år, og på begge kunne jeg se og laste ned kartene mine etter at ny plugin var på plass.
Presisering: Hvis du ikke er inne i en gyldig ettårs-periode så kan du få problemer med å laste ned kart, og det er vel bare naturlig. De kan ikke holde oversikt over alle kunders kjøp og samtidig sikre at kundene for all fremtid kan laste ned en eldre versjon som var gyldig da de hadde gyldig abonnement.
Haizea skrev for 4 timer siden:Kan ikke kjøpe en ny kart til en fritidsbåt hvert år, har nok andre kostnader dyre motor reservedeler, ny Li-Batteri.......
Og det mest irriterende er jo den bortkastet tid med sånn unødvendig trøbel.
Når man kjøper kart fra o-charts så får man oppdateringer i et år, og jeg mener man Ikke kan laste ned de opprinnelige kartene etter at året er omme. Så hvis man kjøpte kart i 2020 så gikk abonnementet ut i 2021, og man må kjøpe kart på nytt hvis man må reinstallere kart på nytt etter dette.
Det er kanskje en ulempe at det er slik, men å kjøpe nye, ukentlig oppdaterte kart for hele Norge via o-charts koster en brøkdel av å kjøpe tilsvarende kart fra andre leverandører. Navionics plus-kart for Norge m/Svalbard koster vel rundt 3000,-, som er mer enn 10 ganger prisen for o-charts. Hvis du da kjøper oppdatert kart fra Navionics oftere enn hvert 10. år så kommer du billigere ut av det med o-charts.
Ja, OpenCPN og o-charts er kanskje ikke for alle, men det bør man sette seg inn i før man går for denne løsningen. Hvis man ikke er villig til å bruke litt tid på drift og vedlikehold av en løsning med operativsystem + OpenCPN + o-charts så kjøper man seg en kommersiell, ferdig løsning fra en kartplotterleverandør.