Jump to content

Skadet propell på yamaha f100. Trengs bytte?

tazie

Recommended Posts

Hei. Jeg har en yamaha f100 på en wester 18. 

Propellen er ganske slitt og litt skadet. Se vedlagte bilder. Kjørte sånn ifjord, uten merkbare problemer. 

Hvis det har noe å si, hva vil evt merkes med en slik skade? Har jo aldri kjørt båten med noe annet, så har ikke noe og sammenligne med... 

20220414_181609.jpg

20220414_181611.jpg

20220414_181623.jpg

20220414_181632.jpg

20220414_181637.jpg

20220414_181652.jpg

Ok. takk for gode svar. Tenkte kanskje at den var litt bøyd, og at det kunne gjøre større utslag på en eller annen måte. Men da sover jeg godt litt til :)

Hehe.. tro det eller ei dieselfan, men jeg skummet faktisk gjennom reglene før jeg laget min første post :lol:

tazie skrev 13 minutter siden:

Hehe.. tro det eller ei dieselfan, men jeg skummet faktisk gjennom reglene før jeg laget min første post :lol:

Velger å tro at du i tillegg er en slik type som er med på dugnad og liker å hjelpe til, og gjør det med et smil :thumbsup:  Også tror jeg at du forstår at det faktisk er bra for alle om vi alle lager gode trådtitler som gjør Forumet effektivt søkbart :clap:

Vil tro at dette ikke har stor betydning. Men det du bør sjekke er vulken i propellen. Har den proppen vært i bunn en gang kan vulken ha blitt revet. Da er det ny propell. og da ville eg byttet til stål. På en 100 HK vil du få merbart bedre ytelse.

jerognal skrev 16 minutter siden:

Men det du bør sjekke er vulken i propellen.

Sett en strek med vannfast tusj fra hvit lakk ned til propellmutter og følg med når det passer, om du har forskyvning. 

Du har microskopiske skader på den propellen og det er lite sannsynlig at du har skadet vulken.

Bare et tips. 

Hvis du finner frem hammer for å gjøre justeringer, så er det viktig å bruke et mothold. Enten en stor hammer eller ei slegge fungerer som mothold. Hold motholdet der du ikke vil at propellen skal bøye seg før du slår der du har skade. 

Hvis du bare slår på skade, uten mothold, så blir det bare tull. 

Lykke til. 

hvaslags fart og turtall får du på båten med den propellen? 

Set det nevnes stålpropell lenger opp, min erfaring er at det ikke alltid gir veldig merkbare forbedringer over en godt tilpasset alupropell.   Kommer mye an på båt/fartsområde.

Uansett, lurt å ha en reservepropell.     Dimensjon på din propell er preget inn i bosset.  Vil tippe det er en 13.25 x 17

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ivar: jeg satte ut båten idag. I maks pådrag legger den seg på 6000rpm og 31knop. Bleike på vannet i dag. Syns egentlig farten er lav, i forhold hva jeg har lest andre får med samme oppsett. Og tilogmed med mindre motor. 35—36 knop.. Men det er vel kanskje med en annen type propell.. :confused: jegg går ut ifra propellen jeg har, er den som ble levert da motoren var ny.. 

Da bør du nok gå opp et hakk i stigning, 6000 rpm er for mye turtall med bare 31 knop.

Tipper som ivar at det er en standard Yamaha 17K propell, så da må du opp på 19K, eller 19P som vi andre ikke Yamaha-folk ville si. Du bør havne rundt 5600-5800 rpm sånn optimalt sett med normal last i båten. Motorens monteringshøyde og trim må jo også være korrekt.

En veldesignet stålpropell hadde nok også gjort susen, og ca 1 knop ekstra på topp.

Selv ville jeg nok ha prøvd en Mercury Spitfire/Nemesis 4-blads alupropell, men usikker på om 17P eller 19P ville ha vært korrekt i forhold til turtallsområde. Kommer jo an på om du kjører med mye folk i båten eller ikke.

Jeg får 44 knop med 115 hk på min 18-fots skjærgårdsjeep, med 4-blads stålpropell :wink:

Jeg hadde Honda 90 på 18-foteren før og fikk 37-38 knop med 19P. Den har ca samme girutveksling som F100. Prøvde både 3-blads stål, 4-blads alu og 4-blads stål. Artig å eksperimentere litt.

En slektning med Finnmaster BR57 og Yamaha F100 fikk 34-35 knop med 19K propell.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hmm.. Da fikk jeg noe å tenke på idag også gitt... Jeg kjører vanligvis ikke på fullt pådrag heller, da det stort sett ikke skjer noe med farten de siste 200rpm uansett... Kanskje jeg skulle prøvd en ny propell.. Vi er stort sett 2 voksne og 2 barn pluss litt bagasje.. Hva tror du en slik 4-blads propell i 17P kontra 19P ville gjort med turtall/hastighet? 

Når det gleder hastigheten, så har jeg sånn sett ikke noe behov for å kjøre noe særlig fortere.. Men det føles jo bortkastet å ha en slik "dødgang" i det øvre registeret uansett mener jeg.. 

4-blads gir som regel noe bedre marsjfart og redusert forbruk der man som regel trenger det mest. 

Toppfarten blir stort sett uforandret, det er iallefall min erfaring. Selv om noen hevder noe annet. 

Men det kommer nok litt an på propelldesign og alder. Mye har skjedd i vårt årtusen på den fronten.

Men er du på et budsjett så finner du nok noe på finn.no du kan bruke til en rimelig penge av 3-blads.

Uansett finner man sjelden fasit uten å faktisk prøve det selv på egen båt.

Stålpropell og 4-blads propell har bedre grep i vannet så man kan som regel trygt heve motoren minst et hull på akterspeilet. Noe som da betyr mindre motstand i vannet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Skjønner. Takk for veldig gode svar Teerex. Forstår jo at dette med valg ov propell kan skape hodebry for de aller fleste. Og da særlig for en uten erfaring på området... ? Skulle jo vært sånn at man kunne låne og testet forskjellige propeller! 

Ta godt vare på den propellen du har. Vedlikehold av propell er en del av vårpussen og god økonomi mhp forbruk. Litt lett filing og lakk, og propellen er bortimot tilbake til fordums glans. Blir smått overkill med stainless steel på ditt flotte ekvipage.

Det er jeg enig i. Stålpropell gidder jeg ikke bruke penger på her tror jeg. Men det kunnne kanskje vært artig og prøve en 4-bladers. Jeg så at den jeg har var en 13x19P. Er det sånn at ved å bytte til en 4-blads med samme stigning, så vil det alene hjelpe med å få ned turtallet litt, eller bør jeg i tillegg gå opp et hakk på det også. 

Ja, turtallet vil gå ned litt med 4-blads og samme stigning.

Når det gjelder akkurat Mercury sin 4-blads alu Spitfire/Nemesis (samme propell men med og uten Mercury hubkit, du trenger jo Yamaha hubkit isteden) så er 19P det største de har i alu.

Men jeg får det ikke til å stemme hvis du har 19P og får bare 31 knop med max. turtall, så det er rett og slett noe muffens et sted.

Som nevnt, en 19-fots Finnmaster med Yamaha F100 og original 19P alupropell fikk 34-35 knop.

Når vi testet en 19P 4-blads Mercury Spitfire jeg hadde liggende fikk han litt for lavt turtall. Men motor kunne nok ha vært hevet et hull eller to på akterspeilet, noe vi ikke prøvde da det bare var en midlertidig løsning.

Teerex skrev for 18 timer siden:

Men jeg får det ikke til å stemme hvis du har 19P og får bare 31 knop med max. turtall, så det er rett og slett noe muffens et sted.

enig,

tyder på veldig høyt slipp.   Finner at denne motren har 2.31 gearing, og iflg mercurys propellkalkulator så blir det ca 23% slipp. (husk å konverter mellom miles og knop) 

https://www.mercuryracing.com/propellers-overview/prop-slip-calculator.html

Teker som Teerex at det kunne vært interessat å prøvd 19" nemesis/spitfire

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei igjen. Mye god input her.

Til morgen idag tok jeg meg en god tur alene, under helt perfekte forhold, for å teste litt. Fikk tid og å "leke" litt mer med trimmen, for å se hva jeg fikk til. Klarte å pushe den såvidt opp i 32knop på gps'en, men da var den oppe å snusa på 6100rpm... Planer på 15knop, og ca 3600rpm. 4000rpm gir ca 19knop. 31 knop nåes under idelleforhold på ca 5700rpm, og de siste 3-400rpm gir nesten ingen ting....

Jeg tror jeg skal prøve en slik propell. Noe må man jo bruke pengene sine på... :P 

Er det slik at nemesis og spitfire er samme propell, men med og uten hubkit som passer mercury til Mercury?

Noen anbefalte steder og kjøpe fra?

Redigert av tazie (see edit history)

Og du er 110% sikker på at det er 19" og ikke 17" stigning du har?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...