Jump to content

Edit History

Teerex

Teerex

Da bør du nok gå opp et hakk i stigning, 6000 rpm er for mye turtall med bare 31 knop.

Tipper som ivar at det er en standard Yamaha 17K propell, så da må du opp på 19K, eller 19P som vi andre ikke Yamaha-folk ville si. Du bør havne rundt 5600-5800 rpm sånn optimalt sett med normal last i båten. Motorens monteringshøyde og trim må jo også være korrekt.

 

En veldesignet stålpropell hadde nok også gjort susen, og ca 1 knop ekstra på topp.

Selv ville jeg nok ha prøvd en Mercury Spitfire/Nemesis 4-blads alupropell, men usikker på om 17P eller 19P ville ha vært korrekt i forhold til turtallsområde. Kommer jo an på om du kjører med mye folk i båten eller ikke.

Jeg får 44 knop med 115 hk på min 18-fots skjærgårdsjeep, med 4-blads stålpropell :wink:

 

Jeg hadde Honda 90 på 18-foteren før og fikk 37-38 knop med 19P. Den har ca samme girutveksling som F100. Prøvde både 3-blads stål, 4-blads alu og 4-blads stål. Artig å eksperimentere litt.

 

En slektning med Finnmaster BR57 og Yamaha F100 fikk 34-35 knop med 19K propell.

Teerex

Teerex

Da bør du nok gå opp et hakk i stigning, 6000 rpm er for mye turtall med bare 31 knop.

Tipper som ivar at det er en standard Yamaha 17K propell, så da må du opp på 19K, eller 19P som vi andre ikke Yamaha-folk ville si. Du bør havne rundt 5600-5700 rpm sånn optimalt sett med normal last i båten. Motorens monteringshøyde og trim må jo også være korrekt.

 

En veldesignet stålpropell hadde nok også gjort susen, og ca 1 knop ekstra på topp.

Selv ville jeg nok ha prøvd en Mercury Spitfire/Nemesis 4-blads alupropell, men usikker på om 17P eller 19P ville ha vært korrekt i forhold til turtallsområde. Kommer jo an på om du kjører med mye folk i båten eller ikke.

Jeg får 44 knop med 115 hk på min 18-fots skjærgårdsjeep, med 4-blads stålpropell :wink:

 

Jeg hadde Honda 90 på 18-foteren før og fikk 37-38 knop med 19P. Den har ca samme girutveksling som F100. Prøvde både 3-blads stål, 4-blads alu og 4-blads stål. Artig å eksperimentere litt.

 

En slektning med Finnmaster BR57 og Yamaha F100 fikk 34-35 knop med 19K propell.

Teerex

Teerex

Da bør du nok gå opp et hakk i stigning, 6000 rpm er for mye turtall med bare 31 knop.

Tipper som ivar at det er en standard Yamaha 17K propell, så da må du opp på 19K, eller 19P som vi andre ikke Yamaha-folk ville si. Du bør havne rundt 5600-5700 rpm sånn optimalt sett med normal last i båten.

 

En veldesignet stålpropell hadde nok også gjort susen, og ca 1 knop ekstra på topp.

Selv ville jeg nok ha prøvd en Mercury Spitfire/Nemesis 4-blads alupropell, men usikker på om 17P eller 19P ville ha vært korrekt i forhold til turtallsområde. Kommer jo an på om du kjører med mye folk i båten eller ikke.

Jeg får 44 knop med 115 hk på min 18-fots skjærgårdsjeep, med 4-blads stålpropell :wink:

 

Jeg hadde Honda 90 på 18-foteren før og fikk 37-38 knop med 19P. Den har ca samme girutveksling som F100. Prøvde både 3-blads stål, 4-blads alu og 4-blads stål. Artig å eksperimentere litt.

 

En slektning med Finnmaster BR57 og Yamaha F100 fikk 34-35 knop med 19K propell.

Teerex

Teerex

Da bør du nok gå opp et hakk i stigning, 6000 rpm er for mye turtall med bare 31 knop.

Tipper som ivar at det er en standard Yamaha 17K propell, så da må du opp på 19K, eller 19P som vi andre ikke Yamaha-folk ville si. Du bør havne rundt 5600-5700 rpm sånn optimalt sett med normal last i båten.

 

En veldesignet stålpropell hadde nok også gjort susen, og ca 1 knop ekstra på topp.

Selv ville jeg nok ha prøvd en Mercury Spitfire/Nemesis 4-blads alupropell, men usikker på om 17P eller 19P ville ha vært korrekt i forhold til turtallsområde. Kommer jo an på om du kjører med mye folk i båten eller ikke.

Jeg får 44 knop med 115 hk på min 18-fots skjærgårdsjeep, med 4-blads stålpropell :wink:

 

Jeg hadde Honda 90 på 18-foteren før og fikk 37 knop.

En slektning med Finnmaster BR57 og Yamaha F100 fikk 34-35 knop med 19K propell.



×
×
  • Create New...