Jump to content

Skadet propell på yamaha f100. Trengs bytte?


tazie

Recommended Posts

Teerex skrev 44 minutter siden:

Og du er 110% sikker på at det er 19" og ikke 17" stigning du har?

Tja.. Det var det da. er litt vanskelig og se når som båten "desverre" er på vannet. og det ikke akkurat er badetemp. Må jo lene meg kanskje ukurant ut bakpå for å se, La oss si jeg er 95 % sikker da. Jeg er helt sikker på at det står "13x" også syns jeg som sagt 95% sikkert at det sto 19. Men den tvilen jeg evt hadde var jo om det kunne stått 18 i stedet. men tenkte med meg selv at det er det ikke noe som heter, så det må det vel være 19.. 
Men tanken er jo uansett å få sjekket det 100% før jeg går noe videre med saken.

Redigert av tazie (see edit history)
Link to post

Du har sikkert en kai eller brygge i nærheten :smiley:

 

yamahapropell.jpg.3c3f90aa29aee3f876296fe9c77c54a3.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Yes, da ble det en liten tur ned badestigen, da jeg fortsatt ikke kom nær nok fra brygga.. Egentlig så jeg ikke nok fra badestigen heller, men fikk da den tanken at jeg kunne prøve ta et godt zoomet inn bilde istedet. Og jaggu ble ikke det bra! Kunne jo prøvdt det før jeg "bada" da.. ? Uansett, her er bilde: er vel ganske tydelig "13x19-K"?

 

20220423_140003.jpg

Redigert av tazie (see edit history)
Link to post

Sendte en mail til westermoern i håp at de kanskje etter snart 40års erfaring med denne type båt m yamaha motorer kanskje hadde noen tanker. Sendte han hele utredningen min og fikk svar ila 15min: "Jeg anbefaler vanlig 3 bladet alum. 21 K". 

 

Kanskje er det like greit, er en kar som selger en ny i nærheten på finn for 1000-lappen, så det blir jo mye hyggeligere sånn prismessig.. Eneste aberet er slik jeg kan se, så finnes ikke de originale yamaha alupropellene i 13x21 men heller 12 5\8.. Det er vel ikke så mye mindre at de 2 tommene opp i pitch går opp i spinninga? :confused:

 

Edit: jeg så nå at akkurat den han solgte som var den størrelsen ikke var en orginal yamha (han hadde flere han solgte) men en såkalt "polastorm genesis". Er det bare noe billig skvip eller? :giggle:

Redigert av tazie (see edit history)
Link to post

Fortsatt da et uløst mysterium hvis turtall og fart er målt korrekt. Ingenting stemmer jo med læreboka :saint:

Eller er svaret på gåten rett og slett at propellen ikke fungerer slik den skal pga. skade/skjevhet og/eller løs hub ?

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja ikke vet jeg... Når jeg ser på de bildene jeg la ut i første post så syns jeg tydelig det er en kraftig bøy i iallefall det ene bladet, er du tilbøyelig til å være enig? ? Det jeg egentlig burde gjøre alle først er å se om jeg finner en billig propell lik den jeg har på nå på finn eller noe, og se om det utgjør noen forskjell. Så jeg har noe håndfast og gå ut ifra. 

Link to post

Ja det kan være et godt utgangspunkt :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
tazie skrev On 23.4.2022 at 22.05:

Eneste aberet er slik jeg kan se, så finnes ikke de originale yamaha alupropellene i 13x21 men heller 12 5\8.. Det er vel ikke så mye mindre at de 2 tommene opp i pitch går opp i spinninga? :confused:

 

Edit: jeg så nå at akkurat den han solgte som var den størrelsen ikke var en orginal yamha (han hadde flere han solgte) men en såkalt "polastorm genesis". Er det bare noe billig skvip eller?

 

er vanlig for alu propeller i denne størrelsesklassen at diameter endres ift stigning.   Går man feks ned til 15" i stigning så er diameteren 13,5".   Hvor mye det har å si?  må nok nesten prøves i hvert tilfelle

 

Polastorm har jeg aldri hørt om

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg fikk tak i en orginal 12 5/8 x 21 for 1000lappen nylig. så tok sjangsen på den. Prøvde nå til morran, og det var ikke særlig suksess... Ikke helt idelle forhold på vannet idag, og hadde med en kompis i båten. (klarte ikke mer en 5900 rpm med orginalpropellen heller, mot 6100 under idelle forhold) men fikk den nå ikke opp til mer en 4700rpm og 27 knop.

Her er forøvrig tallene for sammenligning (begge tatt idag)

 

Rpm     //   13x19        //   21 5/8x21

 

1000    //   3.6kn        //   4kn

2100    //    6kn          //   6,6kn

3000   //    8kn         //   11,2

4000   //    17,3kn    //   23,5kn

4700   //                  //   28kn

5000   //    24,5kn  //

5500  //    28kn     //  

5900  //    29        //

Planet på ca 15kn med begge prop..

 

Noen som har noen tanker? så vidt jeg vet er det ingen orginal størrelsen i mellom disse. Jeg bør vel kanskje fortsatt prøve og får tak i en ny i samme størrelse som jeg har. Altså 13x19, for å være sikker på at det ikke er skadene på denne som spiller med et puss...

 

God lørdag uansett. Strålende båtvær i Sandefjord idag :D

 

Fredrick

 

 

Link to post
  • 2 måneder senere...

Hei igjen. Denne saken kan egentlig legges død nå, men tenkte jeg kunne informere om hvordan det har gått, sånn for ettertiden eller noe ?

 

Jeg kjøpte likegreit en nemesis 4-blad 13x17. Og nå er jeg veldig fornøyd. Farten er ca 32knop men nå kun på 5800. (mot 30knop på 6100 tidligere...) 

Men det som virkelig er rått er grepet jeg har fått i vannet! Er jo en helt annen båt og kjøre. En ting er akselerasjonen, som er vanvittig mye bedre. Men så har du jo grepet i svinger og høy fart...! I forhold til hvordan det var tidligere kan det faktisk sammenlignes med og kjøre go-kart!! ?? Disse to egenskapene gjorde seg fantastisk godt sammen med trekking av tube. Jeg syns nå det er mye morsommere og føre båten, enn å henge etter i tuben ?

 

Så tusen takk til alle dere som har bidratt med hjelp, tips og meninger.

Gull verdt! 

Idag begynnte ferien. God båtsommer! ?

 

F

Link to post

Hva med planefarta, har den endret seg eller er det ca samme som før? 

 

Også interessant at du gikk ned 2"  men opp 1 knop i toppfart, ned i toppturtall og samtidig bedre aks.  Rene kinderegget.  Vil sannsynligvis også resultere i litt lavere drivstofforbruk på marsj 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Den er så og si samme. 

Det jeg ikke har nevnt er at jeg også har prøvd en ny helt lik den jeg hadde først(13x19). Da fikk jeg omtrent samme toppfart, men klarte ikke mer en 5300/5400rpm med tom båt og medvind.. 

Så svaret på mysteriet må vel være at skadene på den første propellen må ha gjort større utslag en hva vi trodde. Evt noe annet feil med den. Helt god kan den iallefall ikke ha vært! 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...