Jump to content

Mercruiser qsd 2.0 Gir vanskelig å få i fri, shift cut switch.

oddhasol

Recommended Posts

Jeg har satt inn en 2011 model Mercruiser qsd 2.0 med alpha one drev i båten. Gir wirene er justert etter alle kunstens regler. Når motor ikke går kjennes alt helt fint ut, men i fart, og særlig ved lav fart, er den forferdelig tung og vanskelig å få i fri. Det virker som at det er en såkalt "shift cut switch" som ikke fungerer. Jeg kan ikke se at det er noe slikt tilkoblet på plata for wirene. Er det noen som kan si meg om denne motoren har en slik funksjon. 

Min qsd 2.0 med Alpha-drev frå 2008 hadde ikkje kill-switch originalt. Var då håplaus å manøvrere. Kill-switch kom som oppdatering etter eit år eller to, og gjorde stor forskjell. Ellers må kabelen frå shift-plata til drevet ikkje bli for gammal og alt må justerast etter manualen. ?

Diesel har tradisjonelt ikkje noe kill switch. Det kreves også en heilt moderne motor skal det gå an. Det som hjelper er å la båten gå litt fortere enn pådraget slik propellen ikkje skyver båten akkurat når du skal ut av gir. Altså dra på så hastigheten øker littegrann så koble fri. Alpha har dog shift clutch og kobler ikkje fri så lenge det står motstand på propellen. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...