Jump to content

Starte motor på land

hnrk

Recommended Posts

Hei, jeg har en innenbords Mercruiser 5.0L 270 HK bensinmotor med Alpha one gen 2 drev. Tenkte kanskje det er lurt å starte den for å sjekke at den fungerer bra før den settes på sjøen? Hva skal til? Jeg regner med den må ha noe vanntilførsel for kjøling og sånt.

Hilsen har-ikke-peiling-på-motor ?

PXL_20220409_123322609.jpg.bbdef96586effbb954c970a7fa83a792.jpg

Redigert av hnrk (see edit history)

Tilt drevet ned I kjøre posisjon 

Sett på hage slange klokke med 30% vanntrykk 

Vannet må stå på før du starte motor hvis ikke blir pumpe ødelagt 

Dette er greit å gjøre før båten settes ut sånn at du kan teste alle funksjoner fungerer som det skal. 

Takk! "hage slange klokke" får jeg på båtsjappa? Hvor eksakt setter jeg dem på? Har hørt rykter om at man kunne bruke hørselsvern fra Biltema også.

Har dessverre veldig lav krybbe, så må få bygget den opp på lecablokker eller noe så jeg får plass til å tilte ned.

Hei, jeg har pleid å putte en slange ifra inntaket til kjølevannet i en dunke med masse rent ferskvann (evt bland med litt forstvæske hvis det er fare for frost i etterkant)

løsning som funker fint for meg, men litt kobling av slanger. 

Med hørselsvern og klokke kommer man også i mål. Får begge deler på biltema om det er enklest. Eller på enhver båtutstyr butikk.

30% vanntrykk. Du går på med trykkregulator og full pakke du da skjønna eg?? Heilt bortkasta og unødvendig. Der er bare peise på, slike klokker er ikkje spesielt stramme så det er bare kjøre på. 

Nei du kan ikkje putte en slange fra inntaket i en bøtte. Alpha har impelleren i drevet og ikkje på motor.

Redigert av Cerberus (see edit history)

Tror du skal starte med å se noen YouTube videoer Sånn at du forstår dette.. Grunnen til at jeg skriver 30 % vanntrykk er det kan renne inn i motoren hvis du bruker lang tid før motor startes. Pumpe er laget sånn at vannet renner rett forbi når pumpen ikke er i bruk. Sån at vannet renner ut av systemet pga frost. 

20220417_152353.jpg

Denne er jo kjekk, når den er på tilbud til halv pris iallefall.

Propellen må naturligvis av, men det bør den jo uansett hvert år.

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/baderomsinnredning/Badekar/badebalje-008850/

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

On 4/18/2022 at 11:25 PM, index said:

Hvorfor ikke vente til båten er på sjøen? Start på land har veldig lite for seg. 

Har opplagsplass et par-tre km vekke fra båtplass, så hadde vært litt kjedelig hvis jeg ikke fikk start på den.

hnrk skrev for 15 timer siden:

Har opplagsplass et par-tre km vekke fra båtplass, så hadde vært litt kjedelig hvis jeg ikke fikk start på den.

Er det noen grunn til at du ikke skulle få start på den? Hvis motoren var problemfri i høst og du har fulladet batteri er det ingen grunn til å engste seg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
49 minutes ago, index said:

Er det noen grunn til at du ikke skulle få start på den? Hvis motoren var problemfri i høst og du har fulladet batteri er det ingen grunn til å engste seg. 

Godt poeng! Da satser jeg på at alt går bra :) 

Start på land før sjøsetting. Da unngår du å ligge i veien for andre i slippen, og kine og kine. I verste fall må båten opp igjen.

Her på marinaen starter vi alle båter på land før sjøsetting. Det har vi gjort i 50 år uten problemer.

On 4/15/2022 at 12:40 PM, Cerberus said:

Og tilt for all del ned i normal posisjon. 

*Må* den tiltes ned for en liten test-start? Krybba mi er dessverre veldig lav. (Har kjøpt inn lecablokker for å heve den neste sesong)

Og for å starte trenger jeg bare å koble på spylemuffe med vannslange utapå hullene bildet, det er alt? 

PXL_20220409_123314626.jpeg.f696932254c2903a08b2771dd96a4d7d.jpeg

Den må tiltes så langt ned som det bildet jeg svarte deg første gangen du spørte om dette  og viser hva å hvordan det skal gjøres.

Det er jo bare løse steiner under drevet ditt kan du ikke bare grapse vekk litt masser sånn at du kan tilte ned drevet 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...