Jump to content

Hvordan feste fenderlist på denne båten?

code-

Recommended Posts

Hei! Jeg har en sjark-snekke som jeg holder på å pusse opp, og jeg trenger litt råd angående fenderlist. 

Fenderlisten som satt på har en slik profil:

Screenshot_20220415-172449_Chrome.png.3140992143fd3f49e482fc699a5da9dc.png

Denne var skrudd fast med selvborrende skruer, bølgete og fæl, og mangler ca 40 cm for å rekke helt rundt. Har skudd den av for å montere den skikkelig når den er varm og myk, men hvordan skal den "egentlig" festes? Tenker at selvborrende skruer i glassfiber som er noen få mm tykk ikke er noe greier, den metoden har gjort en del skader. 

20220415_170847.jpg.7a90a07360f3e54cfac40805d2b75ca0.jpg

Kan tro at dette var en kilde for lekkasjer ja. 

Redigert av code- (see edit history)

Vanlig at disse blir skrudd med syrefaste skruer. Dekket er montert som et lokk med en utenpåliggende flens. 

Vanlig fremgansmåte er å legge lista i vann som varmes opp til ca 80 grader. Må ligge noen timer. Så festes den på den ene siden bak å trekkes rundt båten. Strammes godt opp. Ved å følge noen faste punkter rundt båten kan den monteres pent. Det bores inn i dekket gjennom fenderlist for ganske grove men korte skruer.

Mye brukt er 4,8 ×20 flat senk skrue. Da vil det normalt ikke lekke.

Dette er ikke den letteste lista å montere med det går greit med litt sikting.

Viktig at den strammes godt før man begynner å skru.  

Noen tips er å sette noen blyantstreker i et fast mål fra toppen av dekket over lista. Lett å følge.

Vær mange folk til å hjelpe får å få den på plass. 

Båt med samme lista Nor Stat 950 før år 1999 etter hukommelsen.

nor_star_950.png.554f4e3d3dcd94df6b0eea6012c6054f.png

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Jeg gjorde samme jobben for noen år siden. Skaffet en gammel 120 liter varmtvannsbereder som jeg kuttet toppen av og varmet listen oppi der. Vi var 3 stykker på  20 foter båt når dette skulle gjøres. Men gjerne ver minst 4 stykker når det skal gjøres for listen blir fort kald  så alt av skruer å verktøy må vere klar på forhånd.

Ja føler jeg har god kontroll på oppvarming osv, da holder det altså å bare skru den fast med jevne mellomrom? Tenker jeg sparkler igjen det som er av hull som er revet i stykker først, og forsterker der jeg kan på baksiden. Gjenbruker eksisterende hull i fenderlisten, og når den strekkes så bør disse havne på "fersk" glassfiber. 

Er det dumt å gå over kantene med noe silikon el.l. etterpå for å forhindre lekkasje? 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...