Jump to content

Suzuki 115 oljemengde.."dumt spørsmål"

Rune.f

Recommended Posts

Hei, er jo mekaniker som har drevet ett ganske langt liv med motorer, men fikk ett hakeslepp i dag å ble nesten usikker selv om jeg er sikker på min sak, forklarer mer etter innspill fra dere.

Spørsmålet er hvor mye motorolje med filterbytte det skal på en 2019 Suzuki 115hk ?

Jeg gjetter på minst 5 liter. Har jo byttet olje på disse før men det begynner å bli noen år siden.

Men nå skal jeg sjekke. 5,7 liter ser det ut til. Det var 6 liter på den gamle utgaven.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Stemmer, står 4.7l i instruksjonsboken, har hatt verksted til jobben på 20tim og 100tim service, men tappet nå av oljen da jeg ville ta 200tim service selv denne gangen for å være sikker på å få med alt ved å følge Suzuki's service skjema fra olje å ned til smøring av grease nipplene. 

Hadde service i fjor vår av verksted, oppdaget da att de kun byttet "olje/filter" (sto å så på), ingen smøring av nippler, ikke bytte/kontroll av bensinfilter å annet, betalte full pris.

Da oljen nå ble tappet av endte det på 8.5l (litermål på bøtte), se bilde av bøtte, de kunne umulig ha tappet av oljen før ny ble hatt på ??

Skuffet å sjokkert.

20220415_205208.jpg

20220415_204152.jpg

Redigert av Rune.f (see edit history)
Rune.f skrev 37 minutter siden:

Stemmer, står 4.7l i instruksjonsboken, har hatt verksted til jobben på 20tim og 100tim service, men tappet nå av oljen da jeg ville ta 200tim service selv denne gangen for å være sikker på å få med alt ved å følge Suzuki's service skjema fra olje å ned til smøring av grease nipplene. 

Hadde service i fjor vår av verksted, oppdaget da att de kun byttet "olje/filter" (sto å så på), ingen smøring av nippler, ikke bytte/kontroll av bensinfilter å annet, betalte full pris.

Da oljen nå ble tappet av endte det på 8.5l (litermål på bøtte), se bilde av bøtte, de kunne umulig ha tappet av oljen før ny ble hatt på ??

Skuffet å sjokkert.

20220415_205208.jpg

20220415_204152.jpg

Mener du at de fylte på ny olje uten å tappe av den gamle først? Har du ikke peilet oljen en eneste gang siden siste service da?

En motor som skal ha f.eks. 5,5 liter olje vil jo ikke tåle å bli kjørt med 8,5 liter.

Oljemengden er 5,5 liter ifølge instruksjonsbok. Filteret tømmes vel delvis når motoren ikke går, så vet ikke om det er evt. spesifisert noe for akkurat det i service manualen.

Går ut fra at det ikke er så mye vann eller bensin i oljen, men det finner du vel ut av på et vis.

df115a_spec.jpg.18f9c1cc3c4b141849fa3073ae83b593.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Nei oljen var helt fin med normal "viskositet", fremdeles delvis transparang etter 102tim.

Skjønner ikke dette men har absolutt ingen annen forklaring på det.

Hadde med en annen mekaniker å da vi tappet da han skulle måle/kontrolere div elektriske ting som en rutinemessig kontroll, han kunne ikke tro det han så, "bøtten kommer til å bli for liten".

Hsr hatt på 5l i kveld å skal peile i morgen.

PS...nei har ikke peilet oljen da motorn er "ny" å ingen alarm hsr gått, oljeforbruk er jo ikke noe som er normalt lenger på nye motorer.

Redigert av Rune.f (see edit history)

Å være "mekaniker" å ikke fysisk peile oljen en eneste gang på 100 timer høres veldig rart ut.  Ny eller gammel motor, like merkelig i min bok.   Håper du har vært heldig og ikke fått permanente skader på maskinen.

Siden du sier du stod å så på siste service, så fikk du vel med deg om de tappet av noe, og  hvor mye olje de helte på. Det står vel uansett på fakturaen hvor mye olje du har betalt for?

Regner med oljen blir peilet litt oftere fremover :=)

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Bare for å avslutte tråden, jeg tok feil med oljemengden iflg instruksjonsbok ink oljebytte, det var ikke 4,7l men 5,7l.

Men det som er realiteten er att det etter nøyaktig oppmåling var 7,6l på motorn.

Nok om det, jeg fylte 5,5l å er da helt uppunder maks.

Hva som skjedde på siste service skal jeg ikke uttale meg om, det gikk heldigvis bra, men merket att den noen ganger hadde litt uvant gange på tomgang.

abbor skrev for 5 timer siden:

Peilepinnen på eldre DF115 er feilmerket. Motoren skal ha 5,5l uten filterbytte og 5,7l ved filterbytte. 

Hvor mye eldre? Dette er jo en 2019-modell. Oljemengden har vi jo allerede fastslått da.

TS - håper du nå ser hvor viktig det er med riktig motorkode...

Noe av ideen med dette Forumet er å kunne søke på relevante Motorer, båter, tilbehør, problemstillinger ++

Når du som en av mange ikke oppgir korrekt motorkode så setter det ned kvaliteten på Forumet. 

Det er trist og det er unødvendig. 

Helt oppriktig, du vet at motoren din heter DF115, men du skriver 115 i trådtittel. 

Det ødelegger for søkbarhet og skaper masse unødvendig rot for de som prøver å hjelpe deg. 

Neste gang håper jeg du tar bilde av merkeplata, masker de 3 siste nr i serienummer og lag en god beskrivende trådtittel, uten forbudte ord, men med vital informasjon.

Du har delt med oss at du er en erfaren mekaniker, så da håper jeg du tåler å høre min ærlige mening. 

Jeg er veldig glad for dette Forumet, og all hjelpen jeg har fått. Til gjengjeld prøver jeg hardt å følge reglene og å være med på å holde en viss selvjustis her. Det er jo ikke bra når det er bortimot en fulldagsjobb for Moderator å passe på ufullstendige trådtittler... 

Vi burde klare bedre. ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...