Jump to content

Lading av båt med enkle midler?

ND4SPD

Recommended Posts

Båten min har bare ett batteri til start og forbruk siden det er en dagstur båt. Jeg kunne likevel tenke meg å ha muligheten til å lade batteriet av og til i forbindelse med vinterlagring for eksempel. Det jeg lurer på er å montere en 12v kontakt akter i båten som går direkte til batteriet under en benk, også monterer jeg batteri laderen i en plastboks (for eksempel en verktøykasse) for at det skal bli vanntett, og setter dette under benken med behov og kobler til strøm. 

Altså 230v går til batterilader i plastboks, og ladekontakt går fra plastboks til 12v kontakt under benk. 

Jeg har ikke kjøpt lader. Jeg tenkte en 12v kontakt høyt oppe fordi jeg da kan lade og koble til en kjøleboks for eksempel når vi er en dag ute å bader og koser oss. Jeg har sett at flere ladere kan kobles til 12v kontakt. Batteriet står under en vanntett luke i golvet. Jeg tenkte å montere en 12v kontakt under en benk for at den skal stå beskyttet. Vil ikke lage hull eller hakk for å kunne legge laderen under luken i golvet. Lett for at det kan samle seg vann i bunnen av båten da.  Det er et hull for å montere en 12V kontakt fra før under benken som ikke er brukt slik at det er lett. 

Redigert av ND4SPD (see edit history)

Billtema 37-776, kr. 549. Ekstra for tilkoblingskabler med ringkabelsko 37-787 kr. 29,90. 8 A lader som holder IP65. Jeg har et slikt sett med en 15 A lader. Du trenger ikke 15 A. 

De har også IP68 lader, eks. 37-754. Kr. 399. Denne leveres ikke med demonterbart kabelsett. Her må du mekke selv.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...