Jump to content

Valg av kartplotter for å erstatte en gammel Raymarine-installasjon

largo

Recommended Posts

Hei. Jeg har lett litt både på baatplassen og ellers for å lese meg opp, uten at jeg helt finner informasjon som er nyttig for min case. Jeg har en Raymarine C120 med radar, fluxgate kompass og ekkolodd, men ikke autopilot. Systemet er også koblet mot en nyere AIS-sender/mottaker og VHF. C120 har helt oppdaterte kart, men er vanskelig å bruke. Skjermen lekker mye lys og er ikke lett å bruke når mørket faller på, og da dette er en båt som marsjer i 30 knop er det også krevende når plotteren tar tenkepauser. Nå går jeg stort sett på steder hvor jeg er rimelig godt kjent, men jeg planlegger større utflukter og da må utstyret være på stell.

En komplett oppgradering/utskifting av dette systemet vurderes, men det vil jo bli kostbart. Jeg har en sterk forkjærlighet for Garmin, som jeg har hatt på flere tidligere båter, men jeg er ser at Raymarine har noen aggressivt prisede plotter/radar-pakker. Så har jeg også testet Orca de siste dagene, med et meget godt inntrykk. Så jeg tenker at det kan være et alternativ å bruke Orca og beholde C120 til radar- og loddvisninger.

Er det noen tanker rundt modellvalg av plottere eller andre tips, så tar jeg gjerne imot!

Ingen erfaring med hastighetene du kjører, men jeg har Orca på seilbåten. Den er ihvertfall rask. Det er litt work in progress, og ikke fiks ferdig pakke. Men jeg har fått mine ønsker oppfylt hva gjelder funksjoner og visninger i «Instrumentpanelet» gjennom dialog med Orca, de virker veldig opptatt av å høre på kundene. De har visst et heftigere 10" display på trappene som skal være raskere, mer lyssterkt og har en «penere» feste/ladeløsning. Kanskje en ide å ta kontakt med dem for å høre om dine behov?

Jeg var i omtrent samme situasjon som deg. Jeg beholdt alt det gamle. Satt inn ny Raymarine plotter og koblet gamle datainstrumenter og autopilot til ny plotter. Gamle plotteren tjener som radar/backup plotter. 

det hele fikses med st/stng converter. ny plotter blir da master i systemet. 

I tillegg har jeg en ipad som jeg speiler ny plotter via raycontrol appen. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg kjører C120 fra 2005 med ekkolodd, radar og ettermontert autopilot fra 2017. Men primær kilde for navigasjon er en tiårskommen ipad med Seapilot kartapp. Mye bedre kart på denne enn Navionics på C120. 

Bruker ofte C120 for oversikt og ipaden for detaljer. Tror nok jeg kommer til å drøye med å investere i ny navigasjonspakke så lenge jeg får oppdaterte kart på ipad til enhver tid for noen hundrelapper i året. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

largo skrev for 21 timer siden:

Hei. Jeg har lett litt både på baatplassen og ellers for å lese meg opp, uten at jeg helt finner informasjon som er nyttig for min case. Jeg har en Raymarine C120 med radar, fluxgate kompass og ekkolodd, men ikke autopilot. Systemet er også koblet mot en nyere AIS-sender/mottaker og VHF. C120 har helt oppdaterte kart, men er vanskelig å bruke. Skjermen lekker mye lys og er ikke lett å bruke når mørket faller på, og da dette er en båt som marsjer i 30 knop er det også krevende når plotteren tar tenkepauser. Nå går jeg stort sett på steder hvor jeg er rimelig godt kjent, men jeg planlegger større utflukter og da må utstyret være på stell.

En komplett oppgradering/utskifting av dette systemet vurderes, men det vil jo bli kostbart. Jeg har en sterk forkjærlighet for Garmin, som jeg har hatt på flere tidligere båter, men jeg er ser at Raymarine har noen aggressivt prisede plotter/radar-pakker. Så har jeg også testet Orca de siste dagene, med et meget godt inntrykk. Så jeg tenker at det kan være et alternativ å bruke Orca og beholde C120 til radar- og loddvisninger.

Er det noen tanker rundt modellvalg av plottere eller andre tips, så tar jeg gjerne imot!

Orca er meget spennende! Jeg synes dog abonnement er litt for dyrt for vårt bruk, spesielt mtp det fortsatt er litt uferdig ?

Fordelen med at det er uferdig er.at man (tydeligvis) har mulighet til å være med og forme løsningene ?

Jeg har en Raymarine C80 fra 2009, den funker OK. Hadde tenkt å oppgradere, men etter kort tid med C80 og iPad slo jeg det fra meg. To uavhengige systemet, to ulike kart gir en ekstra sikkerhet. Brukervennligheten på en iPad tror jeg heller aldri en plotter vil kunne matche..A7AF71FB-5530-41B8-8B0E-78152D04C44D.jpeg.b550f32cb56c601314281fcd29aea37a.jpeg

R.O skrev for 2 timer siden:

Brukervennligheten på en iPad tror jeg heller aldri en plotter vil kunne matche…

Min plotter (Orca) har brukervennlighet som iPad, dog med androidbaserte apper. I tillegg til at den tåler vann, sol, kan betjenes med hansker, noen dedikerte fysiske knapper, integrasjon med båtens NMEA2000-nettverk med bl.a autopilot, og har en lader som holder følge med forbruket. 
Jeg har forøvrig de samme funksjonene i Orca-appen på alle de andre duppedittene i familien (telefoner og iPads). 
B9D13F30-D5CD-4EDA-BA6D-51A808287DDE.jpeg.99b18aef1bf8d2c245101db78c448bb1.jpeg

Redigert av lr-80 (see edit history)

Har du båten som signaturen antyder, er valgene mange. Tror nok avhengig av budsjett, du er på riktig spor, dersom radaren er hurtig/bra nok.

Orca eller hvilken som helst annet nettbrett med Navionics, SeaPilot eller Orcaapp gjør en minst like god jobb.

Men sjekk GPS hastighet. I 30 knop er det fint med 10hz GPS. Ikke et must, men fint.. 

Jeg står utendørs, og jeg har falt tilbake på 2 mindre kartplottere med touch og noen få fysiske knapper (etter 2-3 nettbrett og 1 Panasonic Toughbook..).

Som følge av funksjon i sterkt sollys, pøsende regn og/eller natt..

Et annet poeng er fraværet av muligheter til å tukle. Er noe over snittet interessert i duppeditter og har en tendens til å begynne å mekkelure på ting som kan mekkelures på... ?

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Jeg takker for alle svarene, gode innspill som har gjort at jeg har foretatt en bestilling.

Testet Orca fredag og lørdag, og gjorde meg noen erfaringer der. Et par raske spørsmål til Orca ble like raskt besvart. GPS-funksjonen på telefonen og nettbrettet jeg testet var ikke god nok, men med Orca Hub er det 10 hz signalet fra den som deles med nettbrettet. Kartene var nydelige og nattvisningen også flott. Med en så vidt lav inngangsbillett har jeg derfor bestemt meg for å prøve, så beholder jeg øvrig utstyr hvor radar og lodd jo gjør en god jobb.

largo skrev On 17.4.2022 at 19.15:

Jeg takker for alle svarene, gode innspill som har gjort at jeg har foretatt en bestilling.

Testet Orca fredag og lørdag, og gjorde meg noen erfaringer der. Et par raske spørsmål til Orca ble like raskt besvart. GPS-funksjonen på telefonen og nettbrettet jeg testet var ikke god nok, men med Orca Hub er det 10 hz signalet fra den som deles med nettbrettet. Kartene var nydelige og nattvisningen også flott. Med en så vidt lav inngangsbillett har jeg derfor bestemt meg for å prøve, så beholder jeg øvrig utstyr hvor radar og lodd jo gjør en god jobb.

Gratulerer. Ble det hub og brett, eller bare hub? Er en egen Orca-tråd her på forumet.

Kom veldig gjerne med litt beskrivelse, bilder og erfaring etter litt bruk ?

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Takk takk. Jeg fant ikke nok info om brettet, og i og med at jeg har iPader liggende som kan brukes til formålet begynner jeg med bare huben. Så får jeg høste noen erfaringer etter hvert. Hvis det er slik at det er snakk om at de vil komme med andre skjermer så er det kanskje verdt å vente på.

Jeg er jo over gjennomsnittet opptatt av teknologi og dingser, så jeg bidrar gjerne med mine erfaringer når jeg har fått dette på plass og jeg har tilbakelagt noen turer. :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...