Jump to content

Suzuki DT90 - starter ikke


Steinrawr

Recommended Posts

Heisann! 

Nå er jeg litt rådløs.. I høst konkluderte jeg med at CDI og muligens signal coil på svinghjul var defekt på denne DT90 suzukien jeg har. Men, i høst startet den, om så bare på to av fire sylindre, og nå, med ny CDI er den altså helt død. 

 

Forgasser er renset, kompresjon er prima, oljen flyter og motoren får så vidt jeg kan se på tennplugger både bensin og olje, men den starter ikke. Det kommer et og et annet smell når jeg kjører starter med full choke og gass, men ellers helt dødt. Smellene er vel spontan antenning. 

 

 

Jeg har altså byttet til en lik CDI, fra en delemotor hvor CDI og tenningssystem skal være i orden, men hvor motor ellers har skjært seg mekanisk. Jeg skal sjekke om jeg i det hele tatt har gnist når jeg har postet innlegget. 

 

Har du noen tanker? Hvor bør jeg starte? Jeg heller veldig mot å bytte i en nyere motor, men det sitter langt inne å blåse av tretti-førti tusen på en båt jeg bruker noen ganger i året. ?

 

Link to post

Og gnist ser bra ut. Sterk og fin gnist. 

Men, det må vel bety at jeg mangler kompresjon eller bensin, og siden jeg måler svært god kompresjon må bensin være synderen. Tennplugger er våte, men mulig det kun er olje i sylinderne da. 

Link to post

Har nok ikke det. Og alle tennplugger er helt nye, med riktig gap. 

 

Nå testet jeg også med startgass, men det er null respons med det heller. Det får meg til å tenke på reed-ventilene. Kan de være synder og låst/satt i lukket posisjon? 

Link to post

Jeg fant problemet, i alle fall foreløpig. 

 

Låsepin til svinghjulet er borte. Jeg var nok litt rask da jeg satte det på igjen, og glemte å sette i pin... og den har jeg jo sikkert lagt et smart sted jeg nå ikke husker hvor er.. Faen altså.. ?

Link to post

Søk på:

Woodruff kile. 

Kjenner du noen med dreibenk så kan du få ho til å stikke en skive som er like tykk som bredden på sporet. 

Har en kopp med mynter fra div utenlandsturer som jeg bruker som tolk for å finne rett radius.. 

Så er fram med baufil og flatfil

Lykke til ?

Link to post
dieselfan skrev 1 time siden:

Om du er litt irritert nå så tenk på følgende:

Du fant det ut på 3 timer. 

Jeg brukte 4mnd på å finne samme feil på en Yamaha 50...

:thumbsup: :clap:

 

.. Forresten så hadde tenninglampa avslørt den feilen ??

Haha! Det er faktisk en god trøst. Samtidig har jeg slitt med en DT75 og denne siden mai i fjor ?

 

Hvordan ser jeg det på tenningslampa? 

Link to post

Sporkile, woodruff, C-Key, halvmånekile, kjært barn har mange navn ser det ut til. 

 

Finner ikke noen norske butikker som faktisk oppgir mål på de de selgee, kun hvilken moped de passer til. Det store utland skal stort sett ha 100kr pluss 500+ i frakt... Har et bolthode i ca riktige dimensjoner jeg vurderer å lage en slik av, men det er jo ikke herdet stål, så den vil neppe vare særlig lenge. Evt får jeg herde det selv, men tror ikke jeg har tålmodighet til det nå i påska. 

 

Jeg dro på trekket på båten igjen og parkerte hele rosjektet til jeg har tid til å gjøre noe med det igjen senere utpå våren. 

 

Takk for tilbakemeldingene! Krysser fingra for at jeg nå har en helt feilfritt fungerende motor når jeg får den kilen på plass. ?

Link to post

Tenninglampa har en induktiv føler, en klemme som du setter på tennplugg kabel til syl #1, så kobler du til strøm, min er 12V.

Så peker du mot ØD og fortennings merker på svinghjul, og drar motoren på starteren, gjerne med pluggene ute. Så flæsher Lampa når gnisten kommer. Om det ikke er for lyst så ser du nåla på blokka ca over ØD (øvre dødpunktsmerke) i en slags stroboskop-effekt

Det sies at det er dinosaurusteknologi, men ser de bruker lampe på rallybilene så det vist flere enn meg som ikke har kasta sin.. 

Link to post
Steinrawr skrev 11 minutter siden:

men det er jo ikke herdet stål, så den vil neppe vare særlig lenge.

De jeg har tatt materialanalyse på har ikke vært herdet. En var laget av automatstål. (bløte greier, vil ikke anbefale å bruke det) 

Som @Fjordland anbefaler så er Tangen på en fil en god stålkvalitet.

Du han hamre den til nesten rett bredde og file den siste nanometeren?

Link to post
  • 1 måned senere...

Kilen er på plass, men motor er fortsatt ganske ubrukelig. stopper ved pådrag..

Lenke til video

 

Nå er siste håp at forgasseren og membran på bensinfilter/fordeler er synderen, og må rengjøres IGJEN. 

 

Begynner å bli temmelig lei av hele "båtlivet" ? har jo bare fått to turer på sjøen på to år til nå. 

 

 

Redigert av Steinrawr (see edit history)
Link to post

Er der forresten noe poeng i å kjøre en motor som dette til et verksted for gjennomgang/status/reparasjon? 

 

I så fall, skulle gjerne kjørt den et sted i nærheten av Hønefoss, men jeg er redd for at feilsøking på slike eldre Suzukier fort blir ca. samme pris som en brukt fungerende motor ?

Link to post
dieselfan skrev for 6 timer siden:

Hva er det som er galt nå?

(vi kan jo ikke gi opp den motoren, det vil iallefall ikke jeg ha på samvittigheten :giggle:)

TS - kan du oppsummere ?

 

Vel, det er like før jeg selv gir opp i alle fall. 

 

Gjort til nå:

- Kompresjonstest, alt normalt og tilnærmet like verdier på alle sylindre. 

- byttet ignition timing coils, motstand 215ohm (krav:160-230)

- målt motstand på gear counter, 225 ohm (krav 160-230)

- målt motstand på condenser coil, 235ohm (krav: 180-270)

- rengjort forgassere og alle jets 2x

- justert forgasser til 1,1-1,2 omgang ut fra innskudd (fra fabrikk 1 1/8) 

- Kontrollert alle Reed ventiler, sitter ikke fast 

- byttet CDI til en brukt men (skal i alle fall være) fungerende. 

- gått over alle ledninger og kontakter, sjekket kontinuitet og evt korrosjon 

- prøvd å bytte tenncoiler om hverandre, ingen forskjell

- koblet ut elektronikk på oljetank midlertidig, men har ikke prøvd å kjøre på ferdigblandet. 

- byttet membraner i bensinfordeler/diaphram 

- Nye tennplugger 

Målt motstand på tennhetter og tennkabler til innenfor spec. 

 

Nå vet jeg ikke helt hva mer jeg kan gjøre utover:

- NY Kompresjonstest, i tilfelle jeg har blinka på den

- NY CDI

- nye nåler til justering på forgasseren (litt slitte) 

- koble ut oljetank helt. (men det er svært få kjente problemer med oljemix på disse motorene) 

 

 

https://youtube.com/shorts/9yed0LFhZHA?feature=share

 

https://youtube.com/shorts/cZ2onVIPLv0?feature=share

 

 

Link to post

Litt usikker på hvor langt dere har kommet, men et sted å begynne:

Prøv å identifisere om motor går dårlig på en bestemt sylinder.

Kompresjon er ok, men det kan komme vann i sylinder, mangle gnist, gnist på feil tidspunkt eller feil i bensinmengde, i tillegg til alt mulig annet av luft lekksjer osv.

 

Start med å sjekke for kraftig gnist på pluggene. Godt verktøy er halve jobben:

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/elektroniske-testinstrumenter/tenningsprover-2000017037

 

Alternativt kan pluggene skrues ut og holdes mot jord for sjekk av gnist. Pluggledninger kan også fjernes fra plugg for så å høre om motor går på de ulike sylindere.

 

Skru ut pluggene brått etter drift, slik at de kan avleses med hensyn på vann, forbrenning, bensinmengde. Ta bilder og sammenlign med fasit.

 

Tenningstidspunkt måles med slikt verktøy:

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/elektroniske-testinstrumenter/tenningslampe-2000020145

Måling kan gjøres på alle sylindre, bare merk av på svinghjul med kritt eller hvit tusj, for de ulike sylindere. De ligger forskjøvet i forhold til antall sylindere og tenningsrekkefølge.

 

Når har du snart sjekket for gnist, tenningstidspunkt og forbrenning. Og du har identifisert feil på en bestemt sylinder eller ikke. Gi status, så går vi videre derfra.:thumbsup:

Redigert av TS. (see edit history)
Link to post

Takk for gode tips. Håper jeg får testet dem i helga! Skal også ta både kald og varm kompresjonstest. 

 

Det som er sjukt irriterende, er at jeg klarer å få sånn passe respons når motor er på land, men så snart den havner i vannet og får motstand på propell blir den enda mer klønete. 

 

Jeg har prøvd å dra ut tennplugger, mens den går. Får uten problem støt når jeg tar i de, men merker at spesielt syl1(?) øverst til venstre kan dras ut uten noe forskjell i gange.  Se bilde, jeg bare nummererte dem slik det passet meg, fant ikke nummerering enkelt. Screenshot_20220607-134254_Chrome.jpg.be7761c2d69a65b64fec6c64a4e53513.jpg

Link to post

Litt fram og tilbake her, men slik er feilsøking.

Jeg vil si punkt 1 er å sjekke om du har kraftig gnist på alle sylindre. Om du ikke har det, så må du finne ut hvorfor.

Om du har gnist på alle sylindre, men at den likevel ikke går på alle, så må du finne ut hvorfor.

Merk at feil kan komme å gå. Feil på coil når den blir varm. Bytt om på coiler for å se om feil følger etter.

 

Komp test vil ikke nødvendigvis avsløre vannlekkasje, men vann kan hindre gnist/ forbrenning.

Har vært bort tilfeller med samme motor med vann/ tæring/ lekkasje. Vanntrykket blir høyere med båten kjørende, så større sjanse for vanninntrengning da. Skru ut plugger rett etter kjøretur og se etter vann eller renvasket plugg. Sammenlign pluggene.

CDI eller hjernen kan som regel testes med volt/ohm meter.

Redigert av TS. (see edit history)
Link to post

Hei. 
Er det stort sett tomgang som er problemet? Eller går den ikke skikkelig på turtall heller?

 

Eg hadde samme motor før, sleit med tung kaldstart og at den gikk å ‘puffer’ på tomgang. Såpass at den ofte stoppet.

Virket fint på land, men ikke når ein fikk litt motstand i eksosen ‘i vann’.

 

På min så fant eg til slutt feilen, etter å demontert å rensa forgassere ørten ganger.

I siden av forgasserene sitter ei tomgangsdyse (før justeringsskruen for blanding som du har justert).

Disse er gulkromatisert og kan skrues ut, på min motor så låg det noen små orange perler som nesten blokket dysa, men og var nesten umulige å sjå.

Når eg endelig fant ut av dette så, blei motoren både lettstartet og sveiv reint å fint på tomgang.

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...