Jump to content

Suzuki DT90 - starter ikke


Steinrawr

Recommended Posts

Bergsholmen skrev On 7.6.2022 at 22.04:

Hei. 
Er det stort sett tomgang som er problemet? Eller går den ikke skikkelig på turtall heller?

 

Eg hadde samme motor før, sleit med tung kaldstart og at den gikk å ‘puffer’ på tomgang. Såpass at den ofte stoppet.

Virket fint på land, men ikke når ein fikk litt motstand i eksosen ‘i vann’.

 

På min så fant eg til slutt feilen, etter å demontert å rensa forgassere ørten ganger.

I siden av forgasserene sitter ei tomgangsdyse (før justeringsskruen for blanding som du har justert).

Disse er gulkromatisert og kan skrues ut, på min motor så låg det noen små orange perler som nesten blokket dysa, men og var nesten umulige å sjå.

Når eg endelig fant ut av dette så, blei motoren både lettstartet og sveiv reint å fint på tomgang.

 

Interessant. Om jeg ikke tar feil er jo dette luftdyser, som vil kunne stemme med at jeg får mye bensin og olje på plugger. mine hadde også noe kuleaktig inni, men det satt så godt fast at jeg trodde det hørte hjemme der. Skal definitivt stake de ut og prøve. (og ta en titt på delemotor og se om det er likt der)

Link to post

Shit. Det ser ut som jeg er en idiot: Valve Starting System (er det noe som heter på disse motorene)...

Det er altså en ventil med mulighet for å åpnes ved å skru på justeringsskruen om man skal starte motoren med snor, i tilfelle den er tom for strøm. Denne sto KØLLÅPEN hos meg, og fyllte motoren med bensin:

20220614_212356.jpg.ce689fac672407203988a3230e37bc44.jpg

404724591_Valvestart.png.f4c891295bc982cda61bc132a4016761.png

 

Lukka den, og VIPPS, der gikk den som et skudd, i alle fall i hagen. Skal stå opp ekstra tidlig å få kjørt den i vannet med litt motstand og sjekka at jeg har truffet riktig på tuninga på forgasseren også... 

 

Jeg bytta forøvrig også justeringsskruer på forgasserne, de gamle så slik ut: 

20220614_203620.jpg.cca44c9d26cf589ca11507a89ed5f4a0.jpg

Her har nok en tidligere eier vært superentusiastisk og stramma til noen ganger. 

 

Alle tennpluggene er ganske like, nesten tørre og litt gråbrune: 

20220614_213428.jpg.5054ea08cb3475fd19bfea9f405d908b.jpg

 

Nå er jeg fryktelig spent på om jeg plutselig er i gang med årets båtsesong likevel. :D Det får dere vite i morgen.

Link to post

Det er jo så fort gjort å overse den..

 

Spent på å høre åssen den virker nå, og håper at feilen låg der.

Den har jo ‘druknet’ i bensin med den skruen open?

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Ålreit, det gjorde susen. Tunet så godt jeg klarte hjemme før jeg bare blåste utpå, med litt dårlig selvtillit holdt jeg meg i padleavstand til båtrampa ? 

 

Oppdaga at den døde fra full pinne til tomgang og etter gasspådrag, så tok en ekstra tuning i vannet på gasskrue og liten forgasserjustrring. Nå sviver den greit på 6-700 omdreininger i forover. ?

 

Oppdaga samtidig at den lekker bensin fra den valve starter-greia, så må nok justere flottøren på den litt. 

 

 

Nå er i alle fall håp i sikte om noen fisketurer og kos på vannet. Mangler bare å få litt fiks på båt og ordne litt kosmetisk. 

 

Festene på motoren har komprimert glassfiberen litt i hekken, så må nok finne på noe smart der. Det er vel gått fukt i laminatet... 20220615_085208.jpg.e00c84450887c8665486c96870858b57.jpg

Link to post

Godt å høre?

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post
  • 1 år senere...

Ok! Her går det sjukt sakte framover ?

 

Endelig har jeg kommet litt lengre nå, og har justert litt på gasseren, men jammen er det noe drit når to av justeringsskruene er nærmest umulig å komme til. 

 

Jeg har fått den til å gå bra på tomgang. Holder 800-900 rpm uten problem, opp til kvart gass og fra halv gass og opp går den helt supert, men jeg tror det er noe muffens imellom der. Har en liten video som illustrerer, se spesielt rundt 30-40 sek, hvor jeg har ca 1/3 gasspådrag. Det virker som den sliter bittelitt der?

 

https://youtu.be/8l8_IiqeOyQ

 

Er dette noe jeg kan "tune" meg ut av? Hadde en motorsykkel engang med lignende problem, men der var det tukla med eksos og luftinntak, men det er det jo ikke i dette tilfellet. 

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...