Tor Arild
i 1993 fikk min nå avdøde far levert sin båt fra Taiwan.
Er merket Royal Yacht - og papirer ombord viser at den ble bygget på et verft som heter Kha Shing eid av Horizon.
Søk på Kha Shing 480 ( 480 er skroglengde) gir litt, men ikke mye informasjon.
Jeg tror salg den gang på begynnelsen av 90tallet ble foretatt av et svenskt selskap. Båtene som gikk til Skandinavia hadde et litt annet overbygg og utenpåliggende eksos (se bilder) og ble kalt Royal Yacht. Jeg brukte å tulle med far om at det var båt for de som ville ha Storebro på steroider, da byggekvalitet, trearbeider og fittings er av svært høy kvalitet, samt at serien vr kalt Royal Yacht. Har dessverre ikke bilder inne, men skal få tatt fler bilder når jeg er tilbake etter påske. De to øverste bilder er av min fars båt tatt av meg på vannet med egen båt.
Som dere ser av det eldste bildet nederst (1989 modell - sakset fra yachtworld), så er overbygg og skrogavslutning litt kantete og litt 80 talls? Min fars båt som er bare tre år nyere (bygget 1992 - levert 93), har en mer moderne avslutning med integrert eksos i skrog, samt skrånende avslutning til badeplattform, samt at overbygg fra fly er trukket helt akter til rekke for å få fast tak over hele akterdekk.
Er en båt i Norge/Tønsberg med det korte taket over akterdekk. Har snakket med eier, men han vet dessverre lite om historikk om båt og båtene.
nn for denne serien med båter
.
Det jeg lurer på er om noen kjenner historie og bakgrunn for båtene som ble kalt Royal Yacht?
Alt er av interesse for å grave litt videre :)
Mvh
Tor Arild