Jump to content

Garmin kartplotterkombi vs blackbox ekkolodd

Cerberus

Recommended Posts

Ser ut som de fleste Garmin kombiplotterlodd støtter intil 1kw svinger. Garmin har også fleire blackboxlodd. Det største, iallefall innen rimelighetens grenser er  gsd26. Om en ser bort ifra mulighetene denne har med å kjøre to svingere eller dualsvingere samt intill 3kw. Vil denne boksen gi noe ekstra informasjon kontra det innebygde loddet på en 1kw chirp giver ? Noen erfaringer rundt dette. Noen som har gsd26 i det heile?

Jeg har ikke erfaring med GSD26, men jeg har erfaring med tilsvarende Simrad ekkoloddmoduler, BSM-2 og S5100. Med en 1kW Airmar svinger er det vanskelig å forsvare kostnaden hvis en ikke fisker på 300m eller dypere. Simrad NSS Evo3 og Evo3S har tokanals 1kW ekkolodd innebygd, det har Garmin 7400xsv og 8400xsv også. Jeg har fått rapporter fra Garmin brukere om akkurat det samme som jeg har observert med Simrad, det er først fra ca 300m og dypere en ser noe særlig forskjell på GSD26 og de innebygde ekkoloddene. 

Redigert av abbor (see edit history)

Ja nettopp. Min opprinnelige plan var å fortsatt kjøre min b175h på plotteren og få en b175l å bruke på blackboxen. Desse er forholdsvis rimelige så nåke 2-3kw svinger står ikkje på kjøreplanen med det første. De er også så himla store så kun en innvendig montert er mulig så det må behovprøves først. Så da ser det ut til eg kan holde meg til den planen da om ikkje det finnes gode argumenter for å kjøre begge fra Gsd. Noe meir enn 300m på high er ikkje å vente uansett. Men det blir litt knapt når vestlandsfjordane er djupere enn som så.  

Jeg synes 1kW lav CHIRP svingerne til Airmar ikke egner seg så godt til bunnfiske, signalkonen er for vid. 1 kW medium CHIRP er et mye bedre valg. Hvis du trenger bedre egenskaper enn 1kW medium på dypt vann er det 2 og 3 kW som gjelder. Disse svingerne har så store arrayer av elementer at de får trangere signalkoner også på lav CHIRP. 

Hvis du først kjøper deg en GSD26 så bør du koble begge svingerne til denne, de store ekkoloddmodulene har som oftest litt bedre filtre enn de innebygde, men forskjellen er ikke så stor at det forsvarer prisen på de eksterne modulene hvis en ikke trenger dem pga av store dyp. Det beste ekkoloddet jeg noen gang har sett på grunt vann er Simrad S5100 med B175H-W på 250kHz fast frekvens, litt bedre enn hvis samme svinger kobles direkte til NSS12 Evo3S. Årsaken til dette er kvaliteten på filtrene, vil nok se en tilsvarende tendens også på større dyp. 

Gsd'en har eg allerede men ikkje koblet opp enda. Har ikkje studert ka muligheter som ligger mht visningen på skjermen den eine løsningen kontra den andre. Om eg da kan kjøre begge svingerne på samme skjermbilde feksempel eller om det fortsatt blir splitscreen.  Får sjå etterkvart ka som blir mulig.

Så du opplever medium svingeren vil være bedre enn lav til sjå fisk på djupet eller opp i vannlaga tross alt i den effektklassen?  Ja de er nå ganske bred stråle begge to. Kjekt å favne litt så en ser seien også og finne torsken uten å måtte kjøre tvert over den. 175h er veldig smal så der forventa eg gode detalja på moderat dyp. 

Kansje eg skal studere litt utvalget på større svingere også da men ved første runde såg de veldig dyre ut.

Har du noen anbefalinger utover 175 ?

Redigert av Cerberus (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...