Jonas78 Startet 18.April.2022 Link til dette innlegget Startet 18.April.2022 (redigert) Hei- jeg har ny motor og nytt drev, og etter litt over en uke på vannet ser sink anoden slik ut. Har ligget i 9 dager på vannet, i tre forskjellige havner, så problemet er nok min båt. Fire av de ni dagene har jeg ligget på landstrøm. Hvordan finner jeg synderen? Redigert 18.April.2022 av Jonas78 (see edit history) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Hulda Svart 18.April.2022 Link til dette innlegget Svart 18.April.2022 Gjengangere for strømlekkasjer er pumper og vv-beredere. Du forteller ikke noe om hvem/hvordan landstrømanlegget er koblet. Det er opplagt at du har en alvorlig strømlekkasje. Godt at du oppdaget det så tidlig. Slå av all 12 V i båten. Trekk ut pluggen til landstrøm. Plukk V batteriets neg. pol og sett et A-meter i serie. I den idéelle verden skal du lese 0 Ohm. Slå på hovedbryter uten at noe om bord er aktivt. Fremdeles skal du lese 0 Ohm. Akseptabel strømlekkasje <30 mOhm. Du må ligge på vannet for å teste. Problemet er at eventuelle feil kan være periodiske. Jeg holder en knapp på at et eller annet har skjedd i f.b. m/motorbytte og landstrøm jordleder, ev. jordforbindelse og batteri minus. Slike feil er utfordrende å fjerndiagnostisere. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 18.April.2022 Link til dette innlegget Svart 18.April.2022 Hvis du har et Volvo Penta 130S seildrev så skal det være isolert fra jord/minus/motor. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 18.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2022 Hei og takk for raskt svar. Tror ikke det er VVB, den er byttet ny, og har ikke vært tilkoblet. Jeg tror også det er noe i forbindelse med motorbytte. Skal koble av og feilsøke. Båten står akkurat nå på land, ditt poeng er at dette må gjøres mens båten er på vannet? Jeg skal altså koble av batteriene når jeg ikke bruker båten til jeg har funnet feilen? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Jonas78 Svart 18.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2022 shipahoy skrev 1 minutt siden: Hvis du har et Volvo Penta 130S seildrev så skal det være isolert fra jord/minus/motor. Jeg skal teste og måle dette. Det er en VP 130S. Kan dette gjøres mens båten er på land? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Hulda Svart 18.April.2022 Link til dette innlegget Svart 18.April.2022 Hvis det er elektrisk kontakt mellom motor og drev, så er det en feil med installasjonen for motorer/drev som har isolasjonssett. Dette måles på land som vist av @shipahoy. Grunnen til at båten bør ligge på vannet, untatt over, er at propellen er del av en krets. Kretsen vil bli brutt om båten ligger på land. Men først, ohm mellom motor og drev. Tipper du finner feilen der. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 18.April.2022 Link til dette innlegget Svart 18.April.2022 Se fra 3:40. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 18.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2022 Da har jeg vært nede å målt, litt usikker på innstillingen på mulitimeteret- se også på det. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Hulda Svart 18.April.2022 Link til dette innlegget Svart 18.April.2022 Jeg skjønner ikke hva du måler. Du skal måle mellom girhendelen på drevet og motorblokken. Du må da ikke måle på toppen av en malt overflate! Maling isolerer. Da skal du i utgangspunktet lese av noe som slår ut milli-ohm-området. Altså 0,0X ohm til 0,00X ohm, eller lavere. Når du måler 755 ohm, så er det kontakt. Det går en foss av elektroner. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 18.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2022 Jeg målte på toppen av gearet, og på motoren der de røde kablene er koblet. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Hulda Svart 18.April.2022 Link til dette innlegget Svart 18.April.2022 Vi tar det en gang til. Tegningen viser at du skal måle mellom den kadimerte girhendelen på toppen av giret, og på et ikke malt punkt på motoren. Hvis det er riktig, skal multimeteret slå ut med et tall som er i milli-ohm-området. Hvis du ikke følger bruksanvisningen, så blir det bare sprøyt. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 18.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2022 Da har jeg målt en gang til- er ikke lett å finne umalt punkt, men får rundt 1000 når jeg måler forskjellige steder… Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Hulda Svart 18.April.2022 Link til dette innlegget Svart 18.April.2022 Hvem satte inn motoren? Har du monteringsanvisningen på motoren? Se videoen det er linket til over, her var det en installasjonsblemme. Og det er forklart hva og hvordan. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 18.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2022 Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Jonas78 Svart 18.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2022 Fikk satt inn motoren av et firma, men vil ikke nevne navn her, da han evt må få mulighet å rette opp i feilen… Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Lars H. Svart 18.April.2022 Link til dette innlegget Svart 18.April.2022 (redigert) Hulda skrev 25 minutter siden: Jeg skjønner ikke hva du måler. Du skal måle mellom girhendelen på drevet og motorblokken. Du må da ikke måle på toppen av en malt overflate! Maling isolerer. Da skal du i utgangspunktet lese av noe som slår ut milli-ohm-området. Altså 0,0X ohm til 0,00X ohm, eller lavere. Når du måler 755 ohm, så er det kontakt. Det går en foss av elektroner. Nå ble jeg usikker på hva du mener. Ut fra hva det står i teksten skal det jo være full isolasjon om det måles der tekningen sier, eller ihvertfall bedre enn 100kOhm. Når TS da måler 755kOhm tyder det på at isolasjonen er helt topp så fremt TS har kontakt med gods og ikke bare malingen. Å snakke om milliOhm blir litt feil, sorry. Trådstarter har valgt rett måleområde på multimeteret. Redigert 18.April.2022 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jonas78 Svart 18.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2022 Først av alt- takk for at dere hjelper meg! For å unngå misforståelser- her er innstilling på mulitimeter. når jeg måler videre rundt på motoren får jeg verdier rundt 1000. (Se film) er det ok eller er det krise?? :-) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Hulda Svart 18.April.2022 Link til dette innlegget Svart 18.April.2022 Den er grei, @Lars H. Men det måles her mellom en minusforbindelse og malt overflate. Poenget er hvor mange mA som går fra den ene polen til den andre. Ser instillingen nå. Jeg kludret det til. Men du måler resultatfeil. Uansett sier bruksanvisningen hvor- og hvordan det skal måles. Jeg har ikke monteringsanvisningen. Da syns jeg du skal reklamere og overlate problemet til foretaket som monterte greiene. Ikke foreta deg noe som vil kunne forkludre reklamasjonsprosessen. Det eneste jeg ville gjort, var å få en med kompetanse til å måle motstanden mellom motor og gir, Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 18.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2022 Hei- Tror jeg har målt rett plass, men er ikke ekspert, og slik jeg leser det, så har jeg ca 1 000 000 Ohm når jeg måler på denne måten. Det må jo bety at den er isolert godt nok? Jeg har målet rundt på motoren på de umalte områdene og får samme resultat. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Hulda Svart 18.April.2022 Link til dette innlegget Svart 18.April.2022 Har ikke tid til mer, skal til Ytlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 18.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2022 Hulda skrev 16 minutter siden: Har ikke tid til mer, skal til Ytlandet. god tur- takk for hjelp så langt! Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Lars H. Svart 18.April.2022 Link til dette innlegget Svart 18.April.2022 Jonas78 skrev 33 minutter siden: Hei- Tror jeg har målt rett plass, men er ikke ekspert, og slik jeg leser det, så har jeg ca 1 000 000 Ohm når jeg måler på denne måten. Det må jo bety at den er isolert godt nok? Jeg har målet rundt på motoren på de umalte områdene og får samme resultat. Ja, om du måler der instruksjonen sier du skal måle, har god elektrisk kontakt med målepinnene og og måler 755k eller 1000kOhm burde isolasjonen være god. Iht. instruksjonen er jo alt over 100kOhm greit. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 18.April.2022 Link til dette innlegget Svart 18.April.2022 Da er jeg ytlandet. En annen feil jeg har vært borti, er at det er kontakt mellom kablene/kontrollene til gir og gass. Det må du sjekke ut. Feil der, og det broer over. Nå må jeg ut og montere en pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 18.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2022 Ja, skal sjekke kablene. Men er vi enig i at slik jeg har målt nå, så viser det seg at det er god motstand mellom motor og drev, altså over verdien på 100 000 Ohm som stod i instruksjonen som ble postet ovenfor, og at dermed feilsøkingen skal foregå et annet sted? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Hulda Svart 18.April.2022 Link til dette innlegget Svart 18.April.2022 Ett kontaktpunkt uten maling på motorblokk, ett kontaktpunkt på drevet. Der ser det ut til at Volvo anbefaler girhendelen. Da er det OK. Kablene er vel gjerne av typen 'periodiske feil'. Men når det tærer så heftig, er det gjerne en permanent feil. Neste blir kanskje landstrømmen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.