Jump to content

Mulig krypstrøm og tæring- hvordan finner jeg problemet?

Jonas78

Recommended Posts

Hulda skrev 6 minutter siden:

Neste blir kanskje landstrømmen?

ja- kommer en elektrikerkompis i kveld- så vi skal se på det da. Tror han tar med mag’er (?) og vi skal måle både nå når båten er oppe, og når den har kommet på vannet.

Bruk vest!

Når en måler motstand i Ohm () setter en spenning, noen få volt ut på målepinnene og måler om/hvor mye strøm det går der en måler. En megger gjør egentlig det samme, men med mye høyere spenning, gjerne 250V til 1000V. Bruker man  en slik megger må en koble fra elektronikk som selvfølgelig ikke tåler dette.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Da har jeg målt litt og koblet av den ene polen og latt strømmen gå gjennom multimeteret som ble snakket om lenger oppe i tråden. Nå ligger jeg på land, så jeg tenker at det ikke er så lett å finne feilen, siden strømmen sikkert går i vannet på en eller annen måte siden det tæres på sinkene? Vi har ikke fått prøvd landstrømmen.

Vi målte ca 30 ohm (samme innstilling som tidligere, så det betyr vel 30K ohm) når hovedstrømmen var av. Når jeg slå på litt ulike brytere i panelet fikk jeg litt ulike verdier, f.eks 210k på en lanterne og 270k på noen instrumenter. Han hadde ikke jobbet mye med 12v, så han skulle få tak i en som hadde mer erfaring.

Men hva betyr egentlig disse verdiene? Jeg lurer på at er det bra med 1000k på motor/drev, mens dumt å ha 270k på gjennomstrømming når jeg måler fra batteriet?

Bruk vest!

shipahoy skrev 11 minutter siden:

Du kan ikke ha multimeteret på BAT, 9V når du skal måle lekkasjestrøm.

Sett det heller på ADC, 200 mA.

Ja, de to områdene er kun for å teste småbatterier som 1,5V AA og AAA og slike 9V batterier en har  feks. røkvarsler ol. Da belastes disse batteriene for å se om de er greie.

Om det er en trøst, er du ikke den første som har gjort denne blemmen, det står jo merket BAT :rolleyes:

Ikke for å være frekk, men det står klart i bruksanvisningen.:saint:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kjapp status- da har vi fått målt litt skikkelig og fått litt hjelp. Vi har målt på ulike ledninger med tangampermeter- og funnet to steder der vi måler rundt 0,5 ampere pr plass.

Den ene plassen var lensepumpen, så der var det jo treff som tidligere mistenkt lengre oppe i tråden.

Den andre finner vi ikke helt ut av, og krever mer arbeid. Vi fikk utslag på en ledning på motoren, ca 0,5 ampere. Skal ta bilde senere og finne ut mer om koblingsskjemaet til motoren.

men konklusjonen er at jeg har hatt litt over 1 ampere (som vi har funnet så langt) med krypstrøm.

Bruk vest!

Fantino skrev 6 minutter siden:

Uten å vikle meg inn i de elektriske diskusjonene: Anoden ser ut til å være malt med bunnstoff? Ikke så rart at de umalte delene viser rask nedbryting da? Bunnstoffet inneholder vel kobber?

Det var en grei obervasjon :-) Det la jeg faktisk ikke merke til! Men malingen vil heller passivere enn aksellerere anoden. Uansett, en strømlekkasje på 0,5 A er ganske heftig når man på visse hold angir 0,03 A som maks for å unngå skadelig galvanisk tæring. Så er spørsmålet å finne strømveien mellom et drev som skal være galvanisk skilt fra motoren og resten av båten. Og der er, som også skrevet tidligere, girkabelen en kjent feilkilde. En annen mulig kilde er sjøvann inn. 

Fantino skrev 43 minutter siden:

Uten å vikle meg inn i de elektriske diskusjonene: Anoden ser ut til å være malt med bunnstoff? Ikke så rart at de umalte delene viser rask nedbryting da? Bunnstoffet inneholder vel kobber?

Nei, anoden er ikke malt med bunnstoff. Den nybegynnerfeilen har jeg visst om de siste ti årene. Men jeg reagerte også på fargen at den var blitt svart...

Bruk vest!

Hulda skrev 30 minutter siden:

Så er spørsmålet å finne strømveien mellom et drev som skal være galvanisk skilt fra motoren og resten av båten. Og der er, som også skrevet tidligere, girkabelen en kjent feilkilde. En annen mulig kilde er sjøvann inn. 

Jeg har den på listen over ting jeg skal se på. Når motoren ble byttet, var den en kabel som var for å slå av den gamle motoren som ble liggende ubrukt. I tillegg er det noe rart med gear handelen, som gjør at det er vanskelig å få den i fri, slik at jeg har nå fått tak i et reperasjonskit, slik at ikke disse skal ha mulighet å komme borti hverandre. Men det er en viss mulighet at det er feilen ja.

Har også hatt sjøvann liggende i kjølen, da det er litt lekasje inn ved stor sjø. Denne feilkilden er nå fjernet, og tror det kan ha hatt sammenheng med pumpen. Den er nå tatt vekk og byttes.

Redigert av Jonas78 (see edit history)

Bruk vest!

Jonas78 skrev for 3 timer siden:

Har også hatt sjøvann liggende i kjølen, da det er litt lekasje inn ved stor sjø. Denne feilkilden er nå fjernet, og tror det kan ha hatt sammenheng med pumpen. Den er nå tatt vekk og byttes.

Poenget med vann inn, er at det (trolig) kommer sjøvann inn gjennom drevet og så går det (trolig) en slange mellom drev og motor. Denne slangen kan ha en stålspiral som (periodisk) kan gi kontakt mellom drev og motor. Eller slangen kan være av ledende materiale. Også noe jeg har vært borti tidligere. Enda en mulighet. 

Men bytt anoden på propellen, og la den være umalt.

Jonas78 skrev for 5 timer siden:

Nei, anoden er ikke malt med bunnstoff. Den nybegynnerfeilen har jeg visst om de siste ti årene. Men jeg reagerte også på fargen at den var blitt svart...

Snodig. Hvis den anoden er umalt så har den i alle fall fått et veldig spesielt belegg på et eller annet vis. Tror trygt du kan koste på deg å skifte den og se om neste blir lik.

Fantino skrev 30 minutter siden:

Snodig. Hvis den anoden er umalt så har den i alle fall fått et veldig spesielt belegg på et eller annet vis. Tror trygt du kan koste på deg å skifte den og se om neste blir lik.

Den der lurte meg også. Det er nok noen relativt heftige strømmer ute og går i systemet her.

Men så du den med riktig farge før utlegging første gang, ser veldig stoffet ut den. Men hvordan ser den anoden ut rett innenfor den messing hylsen. Den du akkurat ikke fikk med på bilde.

på så kort tid er det snakk om mange ampere for og få den svart. Skulle nesten tro den ene landstrøm fasen går rett til drevet, prøv og ohm fasene og jord i støpselet mot drevet. Selvfølgelig på båt støpsel siden og ikke plugget i.

Redigert av bmwmaxi (see edit history)
Hulda skrev for 11 timer siden:

Poenget med vann inn, er at det (trolig) kommer sjøvann inn gjennom drevet og så går det (trolig) en slange mellom drev og motor. Denne slangen kan ha en stålspiral som (periodisk) kan gi kontakt mellom drev og motor. Eller slangen kan være av ledende materiale. Også noe jeg har vært borti tidligere. Enda en mulighet. 

Men bytt anoden på propellen, og la den være umalt.

anoden er byttet, har ligget på sjøen siden 19 april. I denne perioden har jeg ikke vært tilkoblet batterier annet de timene jeg er i båten for å feilsøke. Har ikke vært på landstrøm. Tenkte meg en tur under båten for å titte på anodene nå.

vannet inn kom fra en strabasiøs tur med tung sjø- lakk inn noen lister. De skal tettes, er tørt nå når båten går i vanlige bølger innaskjærs.

men bra tips å sjekke slangene mellom motor og drev. Men om dette hadde vært feil, hadde vi fått den motstanden vi målte tidligere da?

har aldri malt en anode- og kommer aldri til å gjøre det :-)

Redigert av Jonas78 (see edit history)

Bruk vest!

bmwmaxi skrev for 8 timer siden:

Men så du den med riktig farge før utlegging første gang, ser veldig stoffet ut den. Men hvordan ser den anoden ut rett innenfor den messing hylsen. Den du akkurat ikke fikk med på bilde.

på så kort tid er det snakk om mange ampere for og få den svart. Skulle nesten tro den ene landstrøm fasen går rett til drevet, prøv og ohm fasene og jord i støpselet mot drevet. Selvfølgelig på båt støpsel siden og ikke plugget i.

den var fin og blank når jeg satte den på. Har tilfeldigvis et bilde av den før jeg kom på sjøen. Ble visst opp ned her, men du ser den godt.

de ble kastet, men mener de var blank på innsiden.

B591003C-C156-43B8-8342-011B70331FA0.jpeg.1561aed6a3915b1aef40f9d3da506ef1.jpeg

Bruk vest!

bmwmaxi skrev for 8 timer siden:

Kunne vært litt moro og høre hvilket bunnstoff du har. En type med ledene tilsetninger som kobber/sink. Da kan du stå for både katode og anode selv, hvis det er en gjennomføring i skroget med noe strøm på eller jordings anode på skroget.

har smurt med seajet 033

Bruk vest!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...