Jump to content

Mulig krypstrøm og tæring- hvordan finner jeg problemet?

Jonas78

Recommended Posts

Jeg skriver ikke om vannet i bunnen av btten. Selv om dette i seg selv kan utløse krypstrømmer. 

De vanskeligste feilene å finne ut av er periodiske feil. Dvs feil som kun oppstår i gitte situasjoner, for så å forsvinne, og så gjenoppstå. Eksempelvis at girkabelen gir kontakt med motor en gang iblant. Når du måler flere kiloohm motstand, så er alt i orden på måletidspunktet, du har rett i den filosofien. 

Beviset for at noe er/har vært hoppende galt, er anodeforbruket og fargen på anoden. 

Redigert av Hulda (see edit history)

Enig- og igjen- takk @Hulda for at du tar deg tid til å hjelpe meg og komme med tips.

Jeg kommer til å gjøre endel endringer på diverse, bytte lader, fikse gearkabelen, installere galvanisk skille, har byttet pumpen, fikse litt på koblinger som ser dårlig ut osv. 

Planen er rett og slett og bare jobbe med og kontinuerlig forbedre anlegget, og ta en tur i sjøen under båten en gang i uken for å følge med. 

Bruk vest!

Da er feilen funnet i ettermiddag!

Feilen kom fra vann som hadde kommet inn gjennom utedusjen. Det manglet et lokk der. Jeg hadde da full (100%) jordingsfeil på koblingen til inntaket på landstrømmen.

I tillegg hadde jeg krypstrøm på lensepumpen, som nå er byttet. Så der var vel forslaget til @huldra en treff.

Takker så mye for hjelp- er fasinerende hvor lite som skal til for å skape problemer. Tørr båt er tingen!

Nå er båten min gjennomgått- så da er håper jeg det ikke noe krypstrøm fra batteri, eller feil på anlegget!IMG_0959.jpeg.85bbd3411e989a6acb343be547830358.jpegIMG_0960.jpeg.7a8c682603805059fd101bdad9bdb571.jpeg

Bruk vest!

Hulda skrev for 3 timer siden:

Og skriver du 'Hulda', så blir det treff :-)

Grattis med oppklaringen!

Lett å bli lurt av en r der ja! Beklager!

Havelle skrev 1 time siden:

Gratulerer, godt det ordnet seg.
Ang. andoden. Volvo har vel gått over til aluminiumsanoder, kan det på noen måte forklare fargen?

Anoden var kjøpt på maritim- så var en vanlig sink anode vil jeg tro. Blir spennende å se fremover nå da, skal dykke under ukentlig for å se hvordan det ser ut tenker jeg.

Bruk vest!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...