oj_knut Startet 19.April.2022 Link til dette innlegget Startet 19.April.2022 Har et spørsmål til dere med kunnskap om Bavaria. Går en Bavaria 42 Cruiser (bredde 399) på en båtplass med lysåpning på 4 meter. Ja, jeg vet nok at det åpenbare svaret er at det er da en cm igjen, men tenkte på om den er noe smalere nede der en flytebrygge treffer. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.April.2022 Link til dette innlegget Svart 19.April.2022 Du mangler minst en halvmeter. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 19.April.2022 Link til dette innlegget Svart 19.April.2022 Nei. Avhengig av utriggere kan det som Hulda sier gå med 4,5m. Men antagelig må du nærmere 5. (avhengig av om havnen oppgir båsens størrelse som åpningen mellom utriggerne eller hele bryggelengden båsen opptar). 4 er uansett garantert sikkert umulig, dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
oj_knut Svart 19.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2022 Det er lysåpning på 4 meter på brygga (4,5 m plass). Men frykter det blir for lite ja. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 19.April.2022 Link til dette innlegget Svart 19.April.2022 Alt går, men akkurat det der går til helvete. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Hulda Svart 20.April.2022 Link til dette innlegget Svart 20.April.2022 Jeg har maken liggende ved siden av meg. Den 42 fotCruiseren har 5 meter bredde på plassen, ser ut til å være passe. Hulda er 4 meter bred og har 5,5 meter plass. For å manøvrere Hulda, er det passe bredde. Hulda beveger seg som en langkjølet båt. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 20.April.2022 Link til dette innlegget Svart 20.April.2022 oj_knut skrev for 6 timer siden: Det er lysåpning på 4 meter på brygga (4,5 m plass). Men frykter det blir for lite ja. Du kommer inn, men det blir trangt og ville kun ha gjort der dersom det er en plass uten særlig sjøgang. Ser du bor i Sarpsborg, det ligger ett par 42 på Skjebergkilens marina i 4 m lys åpning. Du kan se der hvor trangt det blir. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 20.April.2022 Link til dette innlegget Svart 20.April.2022 oj_knut skrev for 12 timer siden: Har et spørsmål til dere med kunnskap om Bavaria. Går en Bavaria 42 Cruiser (bredde 399) på en båtplass med lysåpning på 4 meter. I tillegg til det andre skriver bør du sjekke om det er noen regler for dette i den havnen du skal ligge i. Det er ganske vanlig med en regel som setter en øvre grense for båtbredde, nettopp for å unngå skader på båt og anlegg, pluss at det sørger for å slippe lys ned i vannet så ikke hele undervannsområdet dør pga lite lys. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lars Hansen Svart 20.April.2022 Link til dette innlegget Svart 20.April.2022 Sitér dette innlegget Link to post
sjøge69 Svart 9.August.2022 Link til dette innlegget Svart 9.August.2022 larshans1 skrev On 20.4.2022 at 8.20: Oh lawd vurderer også å klemme inn en 42 foter (399 cm bred) i en 410 cm lysåpning . Disse beskytterene vil jo i teorien passe der båten har størst mage 🤰og evt ta opp støt fra utriggerene. Noen her som har prøvd disse? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 9.August.2022 Link til dette innlegget Svart 9.August.2022 I tillegg til at lysåpningen må være minimum 0.5 m større enn båtbredden, så anbefaler Vik Ørsta (produsent av flytebrygger) at du har 12 m lange utriggere. Jeg prøvde å legge meg i en 4 m plass i sommer med min båt som er 3.8 m. Det var ingen suksess. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 9.August.2022 Link til dette innlegget Svart 9.August.2022 (redigert) Snorre1 skrev for 5 timer siden: Oh lawd vurderer også å klemme inn en 42 foter (399 cm bred) i en 410 cm lysåpning . Disse beskytterene vil jo i teorien passe der båten har størst mage 🤰og evt ta opp støt fra utriggerene. Noen her som har prøvd disse? Det går såvidt med en feilfri skipper og perfekte forhold: Flatt vann, null vind og gode lysforhold. Men så skal du inn i båsen en augustkveld etter litt reker og hvitvin, hvor det blåser godt på tvers, og bølger fra andre båter i kombinasjon vinden presser båten ut av kurs. Da skal det veldig lite til før du kommer skjevt inn på plassen, treffer den ene utriggeren ytterst så båten sklir/skraper langs denne pluss at båten vrir seg på plassen. Noen tynne fendere vil ikke nødvendigvis hjelpe deg da. Det, pluss at brygge og båt ikke nødvendigvis har godt av at båten ligger med helt stramme fortøyninger hele tiden. Og du må ha rimelig stramme fortøyninger hvis du ikke vil at båten skal ligge an mot den ene siden hele tiden i litt vind. Det tryggeste er å forholde seg til hva havnesjefen/-reglementet sier, og gi deg selv og båten litt plass til «slinger i valsen». Redigert 9.August.2022 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
TideRace Svart 9.August.2022 Link til dette innlegget Svart 9.August.2022 I min havn er det krav til solid fendring når båten ligger fortøyd. Det er beskrevet som "ingen del av båten skal kunne ha kontakt med bryggeanlegg eller molo". Dette for at bryggeanlegget, som koster noen mill, ikke skal få skade eller slitasje som følge av skjødesløs fendring under tillegging og havneligge, også under sterk vind og uvær. Om man får skade på båten uten tilstrekkelig fendring er sånn sett det eiers problem, men havna er også opptatt av å ivareta sine verdier. Tvinger du inn en Bav 42 på 4 meter regner jeg derfor med at noen flere plutselig kan ha sterke meninger om det. Min båt er 40 fot/ 4 meter bred og har 5 m bredde på plassen. Det bør jeg ha. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 9.August.2022 Link til dette innlegget Svart 9.August.2022 Dette er en båt som fanger en god del vind (som de fleste i den størrelsen gjør) og ikke minst har betydelig vekt. Du vil ha en bås der båten kan bevege seg uten å dunke inn i utriggerne hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 9.August.2022 Link til dette innlegget Svart 9.August.2022 Har til sammenligning en 5m plass (460 lysåpning) til en båt som er 4m bred, en Hanse 400. Da går det fint med store fendere på hver side som er 33cm i diameter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.