Jump to content

Edit History

Popeye70

Popeye70

Snorre1 skrev for 5 timer siden:

Oh lawd vurderer også å klemme inn en 42 foter (399 cm bred) i en 410 cm lysåpning :rolleyes:. Disse beskytterene vil jo i teorien passe der båten har størst mage 🤰og evt ta opp støt fra utriggerene. Noen her som har prøvd disse?


Det går såvidt med en feilfri skipper og perfekte forhold: Flatt vann, null vind og gode lysforhold.
 

Men så skal du inn i båsen en augustkveld etter litt reker og hvitvin, hvor det blåser godt på tvers, og bølger fra andre båter i kombinasjon vinden presser båten ut av kurs. Da skal det veldig lite til før du kommer skjevt inn på plassen, treffer den ene utriggeren ytterst så båten sklir/skraper langs denne pluss at båten vrir seg på plassen. Noen tynne fendere vil ikke nødvendigvis hjelpe deg da.

 

Det, pluss at brygge og båt ikke nødvendigvis har godt av at båten ligger med helt stramme fortøyninger hele tiden. Og du må ha rimelig stramme fortøyninger hvis du ikke vil at båten skal ligge an mot den ene siden hele tiden i litt vind.

 

Det tryggeste er å forholde seg til hva havnesjefen/-reglementet sier, og gi deg selv og båten litt plass til «slinger i valsen».

Popeye70

Popeye70

Snorre1 skrev for 5 timer siden:

Oh lawd vurderer også å klemme inn en 42 foter (399 cm bred) i en 410 cm lysåpning :rolleyes:. Disse beskytterene vil jo i teorien passe der båten har størst mage 🤰og evt ta opp støt fra utriggerene. Noen her som har prøvd disse?


Det går såvidt med en feilfri skipper og perfekte forhold: Flatt vann, null vind og gode lysforhold.
 

Men så skal du inn i båsen en augustkveld etter litt reker og hvitvin, hvor det blåser godt på tvers, og bølger fra andre båter i kombinasjon vinden presser båten ut av kurs. Da skal det veldig lite til før du kommer skjevt inn på plassen, treffer den ene utriggeren ytterst så båten sklir/skraper langs denne pluss at båten vrir seg på plassen. Noen tynne fendere vil ikke nødvendigvis hjelpe deg da.

 

Det, pluss at brygge og båt ikke nødvendigvis har godt av at båten ligger med helt stramme fortøyninger hele tiden. Og du må ha rimelig stramme fortøyninger hvis du ikke vil at båten skal ligge an mot den ene siden hele tiden.

Popeye70

Popeye70

Snorre1 skrev for 5 timer siden:

Oh lawd vurderer også å klemme inn en 42 foter (399 cm bred) i en 410 cm lysåpning :rolleyes:. Disse beskytterene vil jo i teorien passe der båten har størst mage 🤰og evt ta opp støt fra utriggerene. Noen her som har prøvd disse?


Det går såvidt med en feilfri skipper og perfekte forhold: Flatt vann, null vind og gode lysforhold.
 

Men så skal du inn i båsen en augustkveld etter litt reker og hvitvin, hvor det blåser godt på tvers, og bølger fra andre båter i kombinasjon vinden presser båten ut av kurs. Da skal det veldig lite til før du kommer skjevt inn på plassen, treffer den ene utriggeren ytterst så båten sklir/skraper langs denne pluss at båten vrir seg på plassen. Noen tynne fendere vil ikke nødvendigvis hjelpe deg da.

Popeye70

Popeye70

Snorre1 skrev for 5 timer siden:

Oh lawd vurderer også å klemme inn en 42 foter (399 cm bred) i en 410 cm lysåpning :rolleyes:. Disse beskytterene vil jo i teorien passe der båten har størst mage 🤰og evt ta opp støt fra utriggerene. Noen her som har prøvd disse?


Det går såvidt med en feilfri skipper og perfekte forhold: Flatt vann, null vind og gode lysforhold.
 

Men så skal du inn i båsen en augustkveld etter litt reker og hvitvin, men nhvor det blåser godt på tvers, og vinden i kombinasjon med bølger fra andre båter og vinden kommer skrått bakfra. Da skal det veldig lite til før du kommer skjevt inn på plassen, treffer den ene utriggeren ytterst så båten sklir/skraper langs denne pluss at båten vrir seg på plassen. 



×
×
  • Create New...