Landcrab
Dette fikser du. Jeg har akkurat vært igjennom det samme og monterte Garmin Autopilot i min båt, og har aldri skrudd på hydraulikk før.
1. Ikke vær redd for å tømme systemet for hydraulikkolje, du ønsker uansett å bytte denne. Bare koble fra den gamle pumpa og legg slangene i en dunk for avrenning. Iflg Sleipner bør olja byttes vært 5. år. Pass på å kjøp riktig type olje til ditt styresystem, og har du Sleipner som mange andre er det Sleipner VG-15 olje som gjelder.
2. Den gamle hydraulikkpumpa sitter koblet i parallell mellom rattpumpe og styresylinder. Sannsynligvis går det noen kortere slanger fra pumpe og inn på en T-kobling ved enten styresylinder, rattpumpe, eller så sitter T-koblingen på pumpa.
Du kobler fra slangene og evt koblinger på den gamle pumpa, også tar du med den nye pumpa og slangene til Tess eller Hydroscand. Så får du laget nye slanger med koblinger som passer på den nye pumpa. Ta med så mye som mulig, så du er helt sikker på at alt passer i begge ender.
Hos meg så måtte jeg bytte gjengetype, men jeg ønsket ikke å dra nye slanger gjennom hele båten. Fikk låne en svær tang og presse fra Tess, så klippet jeg de gamle slangene og presset på nye koblinger selv. Helt uproblematisk.
3. Når du skal koble alt sammen igjen bør du lage deg et skikkelig opplegg for å lufte og fylle på olje. Jeg koblet to stk 6mm slanger fra Biltema på styresylinder-luftenipplene, førte disse inn på en T og dro en slange frem til rattpumpe. Også koblet jeg en 3/8 slangenippel med 1/4 gjenger på rattpumpe og slange til en trakt(også fra BT). Da kan du bare fylle på ny ren olje i trakta og ratte rundt, så går luft og gammel olje ut av styresylinder og tilbake til trakt. (Her bør du evt la gammel olje gå i en annen beholder først.) Når du ratter rundt vil du se det kommer luftbobler opp igjennom fra slangen som kommer fra styresylinder, du må holde på til det er helt fritt for bobler. Husk å kjør AP-pumpen noen ganger frem og tilbake også.
Hadde ikke bilde av T-koblingen og slangen som gikk tilbake til rattpumpe, men du ser prinsippet: