Jump to content

Oppgradere autopilot Viksund 925 Bravo

Gew77

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt oss en velholdt Viksund 925 Bravo. Denne har installert en  Autohelm ST 5000 Autopilot, som forsåvidt fungerer greit. Men med på kjøpet fikk vi en ganske ny Garmin autopilotpakke med pumpe GHP 10 1,2l, ECU GHP 10, kompass GHP 10 og kontrollpanel GHC 10. Kabelstokk med NMEA 2000 ++ følger også med. I båten er det en ikke altfor gammel Raymarine 12 tommer plotter med ekkolodd og radar. Så det hadde vært flott om denne kunne spille sammen med Garmin autopiloten.

Men først må herligheten installeres...

Punktet jeg ser på som største utfordringen er å bytte pumpen. Jeg har renovert flere båter, men har ikke skrudd på styringssystemer med hydraulikk tidligere. Så det jeg trenger tips til fremgangsmåte er hvordan bytte over slanger fra gammel til ny pumpe. Ikke minst hvordan unngå å søle for mye olje under bytte? Det ser ut som det skal være samme dimensjoner på tilkoblingene på pumpene, men om det viser seg å ikke stemme etter at slanger er løsnet, vil da hele systemet "blø ut"? Og hvordan vet jeg hvilken kabel som er styrbord og babord? 

Som dere skjønner så er dette upløyd mark for meg... Men jeg går alltid etter Pippi mottoet: "Dette har jeg ikke gjort før, så det klarer jeg sikkert":giggle:

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Gratulerer med «ny» båt. Jeg har en mistanke om at denne har vært omtalt mye på dette forumet tidligere ?

Det har neppe noen betydning hvilken av slangene som plasseres hvor på pumpen. Ved oppstart av systemet defineres dette slik at pumpa styrer riktig vei. Evnt så kan man bare bytte om på ledingene til pumpa så går den motsatt. 

Ved å tette luftingen på rattpumpen vil oljen renne saktere ut. Men noe søl vil det uansett bli. Jeg har lagt en engangshanske rundt slangeenden og stripset fast, dette vil eliminere mye av sølet. Om det viser seg at koblingene ikke passer kan du montere tilbake den gamle pumpa mens du får tak i riktige fittings. 

Ved etterfylling er det viktig å fortsette med olje av samme type/viskositet som tidligere. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Dette fikser du. Jeg har akkurat vært igjennom det samme og monterte Garmin Autopilot i min båt, og har aldri skrudd på hydraulikk før.

1. Ikke vær redd for å tømme systemet for hydraulikkolje, du ønsker uansett å bytte denne. Bare koble fra den gamle pumpa og legg slangene i en dunk for avrenning. Iflg Sleipner bør olja byttes vært 5. år. Pass på å kjøp riktig type olje til ditt styresystem, og har du Sleipner som mange andre er det Sleipner VG-15 olje som gjelder.

2. Den gamle hydraulikkpumpa sitter koblet i parallell mellom rattpumpe og styresylinder. Sannsynligvis går det noen kortere slanger fra pumpe og inn på en T-kobling ved enten styresylinder, rattpumpe, eller så sitter T-koblingen på pumpa.

Du kobler fra slangene og evt koblinger på den gamle pumpa, også tar du med den nye pumpa og slangene til Tess eller Hydroscand. Så får du laget nye slanger med koblinger som passer på den nye pumpa. Ta med så mye som mulig, så du er helt sikker på at alt passer i begge ender. 

Hos meg så måtte jeg bytte gjengetype, men jeg ønsket ikke å dra nye slanger gjennom hele båten. Fikk låne en svær tang og presse fra Tess, så klippet jeg de gamle slangene og presset på nye koblinger selv. Helt uproblematisk.

3. Når du skal koble alt sammen igjen bør du lage deg et skikkelig opplegg for å lufte og fylle på olje. Jeg koblet to stk 6mm slanger fra Biltema på styresylinder-luftenipplene, førte disse inn på en T og dro en slange frem til rattpumpe. Også koblet jeg en 3/8 slangenippel med 1/4 gjenger på rattpumpe og slange til en trakt(også fra BT). Da kan du bare fylle på ny ren olje i trakta og ratte rundt, så går luft og gammel olje ut av styresylinder og tilbake til trakt. (Her bør du evt la gammel olje gå i en annen beholder først.) Når du ratter rundt vil du se det kommer luftbobler opp igjennom fra slangen som kommer fra styresylinder, du må holde på til det er helt fritt for bobler. Husk å kjør AP-pumpen noen ganger frem og tilbake også.

Hadde ikke bilde av T-koblingen og slangen som gikk tilbake til rattpumpe, men du ser prinsippet:

44C95B68-EFC0-458F-A7DC-BE950D661BEA.jpeg.525bc2321220d89a9163e1beabc5a89a.jpeg

1B123235-9DEC-44B7-9EF3-080712A073AB.jpeg.cbe7134b1cd227fdd136fd25e2dcdef5.jpeg

Redigert av Landcrab (see edit history)
Brigg skrev 14 minutter siden:

Gratulerer med «ny» båt. Jeg har en mistanke om at denne har vært omtalt mye på dette forumet tidligere ?

Takk for det:) Stemmer at dette er en "forumbåt" Var kjapt ute når denne kom på Finn, da jeg visste at den var godt holdt. Å komme på visning i en 33 år gammel båt som nesten lukter "nybåt" var veldig bra:thumbsup: Båten beholdes forøvrig i slekta:) 

Takker for tips, særlig det med engangshansker:) 

Følg vårt båtliv her:

@Landcrabtakker for detaljert beskrivelse, veldig bra:thumbsup: Skulle gjerne sett opplegget fra pumpe til ratt, for jeg skjønte ikke helt hvor den slangen er festet på rattpumpen, samtidig som du har koblet på opplegget for påfylling av olje? Er det en lufte skrue på ratt som denne ble ført frem til? Hvor går da luften ut dersom det er koblet samme til en t fra rorpumpens luftenipler og videre til rattpumpen? Må ha dette inn med teskje:lol:

Følg vårt båtliv her:

Gew77 skrev 48 minutter siden:

@Landcrabtakker for detaljert beskrivelse, veldig bra:thumbsup: Skulle gjerne sett opplegget fra pumpe til ratt, for jeg skjønte ikke helt hvor den slangen er festet på rattpumpen, samtidig som du har koblet på opplegget for påfylling av olje? Er det en lufte skrue på ratt som denne ble ført frem til? Hvor går da luften ut dersom det er koblet samme til en t fra rorpumpens luftenipler og videre til rattpumpen? Må ha dette inn med teskje:lol:

Skjønner at det var litt uklart, det blir sånn når amatører skal forklare seg?

Slangen som kommer fra styresylinder ligger bare løst oppi trakta som er vist på bildet over. Den er altså ikke koblet direkte inn på rattpumpa. På denne måten sørger du for å få luft UT fra både styresylinder og rattpumpe, og samtidig kun olje INN i rattpumpa. Du må bare sørge for at det alltid er nok olje i trakta så rattpumpe ikke suger luft.

Trakt med 3/8 slange: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/oljetrakt/trakt-med-slange-2000028235

6mm plastslange:

https://www.biltema.no/fritid/campingvogn-og-bobil/vann-og-avlop/vannslange-10-m-2000017745

Slangenippel med T for 6mm slange:

https://www.biltema.no/batutstyr/vvs/slangenipler/slangenippel-sortiment-68-deler-2000017746

Slangenippel for Sleipner rattpumpe:

https://www.biltema.no/batutstyr/vvs/slangenipler/slangenippel-14-x-38-2000049787

Husk slangeklemme på kobling ved rattpumpe

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...