Jump to content

Bytte foldepropell på seilbåt (26 fot), opp i diameter eller pitch?

Alma 26

Recommended Posts

Byttet i fjor motor på min Hallberg Rassy 26 fra en 7.5 hk Volvo til en 16 hk craftsman innenbords. Utveksling på drev er 2.16. Propelleren jeg har nå er en 14x8 foldepropell. Jeg har ikke montert turteller, men "hørtes" ut som at motoren lett gikk opp til maks turtall (3600). Båten så sjelden over 5.5 - 6 knop på fult pådrag. Målet er å kunne marsje i 6 knop. Burde jeg vurdere en litt større propell? I så fall, har noen en mening om jeg burde se til diameter eller stigning? Tar gladelig i mot alt av råd : )

Hvis motoren ruser opp uten at propellen gir motstand, vil øket diameter gi effekt. Det blir mer 'konstant dytt gjennom vannet', blant annet når båten møter motsjø, når du skal bakke opp ved brygge, etc. vil større bladareal være gunstig.

Til sammenligning er behagelig marsjfart på Hulda 5,5- til 6 knop. Hulda er 13 meter over stevner og har ca. 10 meter vannlinje.

Du må bare ta inn over deg at du har en liten båt. Selv om det er en innmari fin båt. 

Alma 26 skrev for 3 timer siden:

så teoretisk skrogfart på rundt 6.4 knop kanskje? 

Hvor fort seiler den på max, før det blir rockefot? Går ikke fortere med motor. På expressen, ca like lang var det en 6 hp påhenger. Den fikk båten i max fart i vindstille. Mer krefter trengs i motvind / motsjø, men den går ikke fortere, trenger bare mer hk for å holde samme fart. Og på en såpass kort båt blir det fort utrivelig å prøve å dure imot 1 m bølger. Så du har nå krefter til å dure avgårde med full ferielass, men ikke sikkert du ser så mye høyere maxfart enn det 7,5 hk ga på flatt vann.

Redigert av Code0 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...