Jump to content

Skal vinduspusserne på båten se slik ut etter et år?

Lars H.

Recommended Posts

Jeg kjøpte nye pusserblader før fjordårets sesong, og nå ser de ut som på bildene. Skal vet være slik, he he? De ble kjøpt i kjent og velrenommert båtutstyrsforretning. Heldigvis er det ikke meldt regn eller bølger med sjøsprøyt før vi kommer oss hjem med til ny handletur.

visker_rust_hele.jpg.784237b604933c848eba7b878e63a978.jpg

visker_rust_detalj.jpg.acba27347bb80bdd5b666fec8ed7eb18.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Får ta en tur innom der også, ellers har jo Maritim viskere i pulverlakkert 304 stål til kr. 219,- pr.stk! :cryin: :rolleyes: Men jeg tror jeg tar med en til der jeg kjøpte de og slenger den i disken med et smil(!?)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 17 minutter siden:

men at en båtutstyrsbutikk selger viskere som ruster i filler på en sesong synes jeg ikke er min skyld.

Nei, en blir jo på en måte lurt.

En skal jo kunne forvente, og forventer selvfølgelig også, at en kjent og velrenommert båtutstyrsforretning ikke selger slikt som dette, som ikke er egnet til bruk på båt i det hele tatt, unntatt til nød en sommer på Mjøsa.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Lars H. skrev for 4 timer siden:

Jeg kjøpte nye pusserblader før fjordårets sesong, og nå ser de ut som på bildene. Skal vet være slik, he he? De ble kjøpt i kjent og velrenommert båtutstyrsforretning. Heldigvis er det ikke meldt regn eller bølger med sjøsprøyt før vi kommer oss hjem med til ny handletur.

visker_rust_hele.jpg.784237b604933c848eba7b878e63a978.jpg

visker_rust_detalj.jpg.acba27347bb80bdd5b666fec8ed7eb18.jpg

Må være en ufattelig laber versjon du har fått. Greit nok at rustfrie er det beste men har nå hatt sortlakkerte viskere på båt i årevis uten at de har sett slik ut. Har aldri måtte kaste pga rust men pga slaskete gummi. Absolutt bryet verd å slenge i disken om ikke annet for å få sagt fra om hva slags skrammel de selger. Mulig de har bestilt en container fra Aliexpress? ?

Lars H. skrev 8 minutter siden:

Her et bilde som viser hvordan den svarte malingen flasser av. Selve gummien er helt fin.

visker_rust_maling.jpg.cc5265b975262d87cca22694605a3117.jpg

Det var da voldsomt som været har tæret på disse, ser jo ut som lynet har slått rett ned i viskern? Aldri sett lignende.

Kjøpte viskere fra BT i fjor, er ikke en skramme på de.

Jeg har i flere omganger brukt Biltemas helt enkle viskere i svartlakkert stål, lignende de som er avbildet i første innlegg. Erfaringen er at rusten begynner å vises gjennom lakken før gummien har nådd «useful lifetime», men ikke i nærheten så rusten som @Lars H. opplever. Da snakker vi tre år sånn ca. Ligger på sjøen hele året. Bruker de lengste viskerene BT selger av denne typen, 70 cm. Viskerne gjør helt grei jobb på ruta også, vel verdt prisen på en knapp hundrelapp per stk. etter min mening. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

• 2 uker senere...

Så var tre nye pusserblad i hus, garantert rustfri i kunststoff.

visker_plast.jpg.2266d7d291a01b49df4d46713575279b.jpg

Jeg valgte å gå tilbake til favorittbutikken min, Best Marin på Åråsen Lillestrøm der jeg hadde kjøpt de viskerne som rustet. Den blide sørlendingen som hjalp meg trakk frem en magnet som klasket seg fast på rustklumpen, og med kommentaren om at dette måtte være utmerkede rustsamlere, gikk han inn i katalogen for å finne noe annet. Der fant han rimelige pusserblader (TMC!) i kunststoff som han bestilte.

Idag har jeg hentet de, og de ser svært så bra ut. Betaling? Ikke snakk om noe slikt, noe slik gikk på servicen fikk jeg beskjed om! Så vidt jeg kan se koster de kr.89 og 98 pr.stk.

Imorgen blir det en tur til båten for å montere de, (pluss å finne ut hvorfor tømmepumpen ikke startet på tur hjem sist!). Det er et lite problem med monteringen, som jeg også hadde med de som rustet. De er beregnet for litt grovere viskerarmer. Men som den Petter Smart jeg er, klippet jeg til noen plaststrimler fra en tom spylerveskekanne. De trer jeg over de tynne armene, og med litt god tape rundt det hele blir det nok bra.

visker_arm.jpg.f9b0ec971c0df04315b1b6d12dd5b1a0.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Så var nye viskere på plass. Vinterdynene er tatt med hjem for å byttes med lette sommerdyner før vi starter ferien om drøyt en uke. At jeg ikke fikk tømt septiken sist tur, skyldtes en defekt bryter. Ny identisk bryter er innkjøpt hos BT.

bryter_septik.jpg.74bce1356f71425c8924f5fa58288c1e.jpg

Vindusvisker ???

Er vel sol å vindstille hele sommeren, så en slipper sådan irritasjon hehe 

PS: Er ikke fornøyde med de jeg har på båten jeg heller. Så tror firmabilen trenger nye Bosch Aerotwin, som plutselig også passer på båten ?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...